gunvor
http://www.besas.se/butik/
Mysko
Inta bara snart, utan de är redan här! Fick plocka fästing i går på min långhåriga katt...
Jag har dessvärre ingen erfarenhet vad gäller dessa medel, men jag efterlyser även jag någon som kan komma med ett bra tips på fästingmedel som fungerar. Min långhåriga är förskräklig att dra med sig fästingar--- Uscha Uscha...
skogstroll
urk bäst att börja kolla kissen då.... när hon flyttade hit så hade hon fästingar överallt unsure.gif
Bettis
Testade ett liknande för många år sedan, funkade inte alls här kör vi alltid med Scalibor.
Solstorm
Frontline säljs på apoteket. Fungerar bra. Ska droppas i nacken och håller i mer än en månad. Tänk bara på att ta frontline för rätt djurslag. Katter har dött av frontline avsett för hundar.
gunvor
CITAT (Bettis @ 24-02-2008, 17:08) *
Testade ett liknande för många år sedan, funkade inte alls här kör vi alltid med Scalibor.

en av mina valpköpare använde scalibor och hunden lyckades ta av sig det och tyggade i sig en bit - det blev en dyr historia - hunden överlevde men det var nära.
Numera är ju vitlök livsfarligt - använder det i alla fall i maten somamrtid!
Chamomille
CITAT (gunvor @ 01-03-2008, 06:44) *
en av mina valpköpare använde scalibor och hunden lyckades ta av sig det och tyggade i sig en bit - det blev en dyr historia - hunden överlevde men det var nära.
Numera är ju vitlök livsfarligt - använder det i alla fall i maten somamrtid!

Vitlök farligt??? confused.gif
Solstorm
Jag vet en hundägare vars hund inte tål fästingmedel. Hon duschar hunden med rosmarinvatten varje gång innan de ska gå ut. Det fungerar säger hon.
Lottiz
Vi kommer att pröva bärnstenshalsband: http://www.elvingsson.com/prod_view.php?ma...4&cat_id=15

samt Espree Knock Out Repellant: http://www.foderbilen.se/ShowProduct.aspx?prodID=370
gunvor
var tydl lite oklar när jag skrev ang den "livsfarliga" vitlöken.
Innan vitlöken klassades som farlig för hundar hade många en flaska olja med vitlök i som hundarna fick en skvätt av på maten varje dag under fästingsäsongen - det var verksamt eller oxå fanns det mindre fästingar på den tiden.

Ibland verkar det som om man är mer noggrann med hundmaten än allt annat. Det är så viktigt att hundarna får rätt mat medan barnen får äta en massa kemikalieberikade halv o helfabrikat.
zaaritha
Har nu på två dygn, tagit dän 5 fästingar på våra katter!
Vad ska detta bli?
Verkar väldigt negativt!
Myosotis
Idag plockade jag den första fästingen på min katt. fear.gif Jag vill inte!!! Snart vågar man inte gå ut där det är långt gräs längre. Jag HATAR fästingar. Katten slipper dock bli förgiftad, jag plockar hellre för hand.
Pius
Jag själv äter Marlic året runt. Det är fiskleverkapslar med en tillsats av vitlök. Och jag har, peppar, peppar, inte haft fästingar på 2 år. De har krupit omkring på mig men inte satt sig fast, jag luktar väl urrrk. happy.gif

Katterna däremot får ofta fästingar så det gäller att kamma och känna efter. Två av dem är brun-gul-svarta så det är ett elände att få syn på de små otäckingarna när de kryper runt i pälsen. Den andra är gul-röd en perfekt färg, inte en fästing kan försvinna i den färgen. a0a.gif

Pius
Lottiz
Ja, nu har bärnstenshalsbendet kommit, så här snyggt blev det:

[attachment=14559:framed_bernese.jpg]

Nu ska vi räkna fästingar den här sommaren för att försöka få ett hum om hur bra det fungerar.
Gossen Ruda
Ingen som har funderat på att fånga fästingarna? Det finns fästingsafaris där man fångar och visar upp fästingarna med hjälp av ett lakan som dras på marken. Fästingarna reagerar direkt och hakar tag i lakanet och kan sen visas upp. Håller man på med det på samma ställe många gånger borde beståndet minska radikalt eftersom förökningen trots allt är långsam för kräken. Dessutom får man en vink om hur vanliga dom är.
Milda
Hej hej.

Ja usch för fästingar. Jag drar mig för att vara ute i skog och mark som jag tidigare älskat! Sen jag började gå i Ängårdsbergen & Botaniska har jag fått massor av fästingar. Har precis köpt en liten fransk bulldogg valp som ligger och slumrar i mitt knä.

Försöker läsa på vad som är bäst att använda för att skydda honom, men det känns som en djungel av information. Lutar åt Frontline eller be veterinären vid återvaccinationen av honom när han är 12 v om det starkaste preparatet som finns!

Har börjat min egen vaccinering mot TBE fästingar (synd att Borelia inte ingår) men till min förvåning så är vaccinet i det närmsta slut!

Jag fick ringa runt överallt, skickades till vårdcentralen som tillslut skrev ut recept och på apoteket kom info från tillverkaren att det tog slut redan förra sensommaren.

Det finns 2 leverantörer. Sjukhus som beställde innan 8 januari i år får dela på det som finns. Märk väl när jag skickades vidare till Östra sjukhuset från Sahlgrenska att dom inte tar beställningar förrän det är fästingsäsong och har alltså inte bokat vaccinet alls. Jag skulle återkomma i april. Undertiden hänvisar sjukhusen vidare till vårdcentralerna som ju inte har och i sin tur skickar till sjukhusen... wacko.gif wacko.gif

På egen hand fick jag tag i hjälp på Järnhälsan- privat mottagning som mycket väl visste att fästingarna är mkt aktiva nu. Fick reservera mina 2 sprutor så de finns när man ska fylla på. Den andra som hade ett litet lager kvar var Lundby sjukhus, är väl privat det med? Axxes har haft men de är reserverade.

Jag började söka för en månadsedan. Bara tänk när alla löpsedlar skapar panik om fästingplågan och folk rusar för att vacinera sig och det är slut. nästa vaccinleverans från tillverkare är i august2008.

Har alltid varit ute på Hönö, och i skogen grejat med hästar hundar katter , plockat svamp och bär utan minsta tanke på fästingar. De två senaste åren verkar de ha ökat enormt? Eller vad tror ni? Har mygga på mig när jag är ute och det ska ha viss effekt mot fästingar men ändå...

Oj mkt text och slut på smiliesar av nån anledning smile.gif
Cathis
CITAT (Lottiz @ 01-03-2008, 11:32) *
Vi kommer att pröva bärnstenshalsband: http://www.elvingsson.com/prod_view.php?ma...4&cat_id=15

samt Espree Knock Out Repellant: http://www.foderbilen.se/ShowProduct.aspx?prodID=370

Nån som vet om det fungerar på väldigt långhåriga hundar? där glider ju inte halsbandet
runt som det tydligen ska göra.
Lottiz
Det fungerar tydligen inte på en av hundra, men helt oberoende på pälstyp. Halbandet ska sitta något löst och där rör det sig mot pälsen ändå. Så ja, det ska tydligen fundera på väldigt långhåriga hundar också.
Cathis
Tack Lottiz, då tror jag att jag gör ett försök i år och ser hur det
fungerar.
grace
Jag använder alltid Scalibor till hundarna, och Frontline till katterna. Det fungerar suveränt!
Plockade första fästingen för en vecka sen på ena katten mad.gif Hur många av er har lyckats trampa på en fullmatad fästing som lossnat och ligger på golvet?? sick.gif crazy.gif
renate
Ja minsann nu börjar elendet igen.plockade 4 fästingar på skogskatten Murvel och en på randi Kix.En kröp i pannan på mitt barnbarn när han var här och gosade med katterna.Bläääääääääääääää säger jag bara,snart blir det Front-line här.
lyckebo
Jag är sååå rädd för fästingar!! Hade en som kröp på min hand iförgår, flög upp ur soffan och flaxade vilt med händerna för att sedan inse.... Ahhh! den är på golvet, Någonstans....?

Sprang o hämtade ficklampan och scannade av golvet, flyttade sofforna men ack nej, den var borta... ranting.gif

Har tre katter, en hund och en liten bebis på 5 månader som säkert kommer krypa runt i sommar... Jag har ångest... Jag måste lära mig att fajtas med dom små monsterna!!

Som läget är nu så kan jag inte ens ta i en död....

Ska testa frontlina på djuren. Den för katter på katterna givetvis! Testade ett halsband på hunden förra året... Inte nöjd..

Några bra tips på festingplockare!! Jag måste ju lära mig tummenupp.gif

Just den ang att trampa på en färsking som lossnat... Vi hade en i köket. Jag trodde jag tappat ett russin... Tror ni jag höll på att då då jag insåg vad jag höll i!!!! fear.gif
lyckebo
smiley_small_hug.gif
aldo
Många hundar får ögonbesvär av halsbanden .

Jag har Frontline till katten .

TBE-vaccin till oss människor .Tyvärr har det inte kommit ngt för /mot Borelia o människor thumbdown.gif
Men snart får vi nog fri vaccinering .....så mycket fästingar som finns . fear.gif

http://www.tickremover.com/?s=start&l=se
Denna använder jag och 2007 köpte jag den på Apoteket med 1 års garanti .

Om Du blir fästingbiten:

Fästingen bör tas bort så snart som möjligt, helst med en finspetsig pincett eller en fästingborttagare.

Fatta tag om fästingen så nära huden Du kan och drag rakt ut. Du skall inte vrida, detta kan göra att mundelar bryts loss och fastnar i huden. Du skall inte smörja på fett eller nagellack, detta kan få fästingen att ”kräkas”.

Tvätta såret med desinfektionsmedel och tvätta händerna med tvål och vatten.

Om Du inte fick bort hela fästingen – vänta några dagar. I regel uppstår en liten inflammation och då är det ofta enkelt att med pincett eller nål få bort kvarvarande delar.

Om du t.ex. får feber, huvudvärk eller känner Dig sjuk på annat sätt, bör Du söka läkare.

Du kan även titta in här :

http://www.fasting.nu/
KURT
Tidigare har man anklagat b l a rådjur och gnagare för att vara bärare av fästingar. Men nya undersökningar visar att de flesta marklevande djur bär på fästingar, varav många bär på sjukdomar som kan spridas till människor. När man undersökte fästingsförekomsten hos olika fåglar, fann man t ex att det var vanligast hos koltrast och taltrast som båda lever på marken:

http://aem.asm.org/cgi/content/abstract/74/4/1289
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon