Hej hej.
Ja usch för fästingar. Jag drar mig för att vara ute i skog och mark som jag tidigare älskat! Sen jag började gå i Ängårdsbergen & Botaniska har jag fått massor av fästingar. Har precis köpt en liten fransk bulldogg valp som ligger och slumrar i mitt knä.
Försöker läsa på vad som är bäst att använda för att skydda honom, men det känns som en djungel av information. Lutar åt Frontline eller be veterinären vid återvaccinationen av honom när han är 12 v om det starkaste preparatet som finns!
Har börjat min egen vaccinering mot TBE fästingar (synd att Borelia inte ingår) men till min förvåning så är vaccinet i det närmsta slut!
Jag fick ringa runt överallt, skickades till vårdcentralen som tillslut skrev ut recept och på apoteket kom info från tillverkaren att det tog slut redan förra sensommaren.
Det finns 2 leverantörer. Sjukhus som beställde innan 8 januari i år får dela på det som finns. Märk väl när jag skickades vidare till Östra sjukhuset från Sahlgrenska att dom inte tar beställningar förrän det är fästingsäsong och har alltså inte bokat vaccinet alls. Jag skulle återkomma i april. Undertiden hänvisar sjukhusen vidare till vårdcentralerna som ju inte har och i sin tur skickar till sjukhusen...
På egen hand fick jag tag i hjälp på Järnhälsan- privat mottagning som mycket väl visste att fästingarna är mkt aktiva nu. Fick reservera mina 2 sprutor så de finns när man ska fylla på. Den andra som hade ett litet lager kvar var Lundby sjukhus, är väl privat det med? Axxes har haft men de är reserverade.
Jag började söka för en månadsedan. Bara tänk när alla löpsedlar skapar panik om fästingplågan och folk rusar för att vacinera sig och det är slut. nästa vaccinleverans från tillverkare är i august2008.
Har alltid varit ute på Hönö, och i skogen grejat med hästar hundar katter , plockat svamp och bär utan minsta tanke på fästingar. De två senaste åren verkar de ha ökat enormt? Eller vad tror ni? Har mygga på mig när jag är ute och det ska ha viss effekt mot fästingar men ändå...
Oj mkt text och slut på smiliesar av nån anledning