Gloriana
När jag stod med stora frösådden (puh!) så hittade jag frö som jag skulle skickat in till STA duh.gif Om det är någon som vill ha så pm:a mig. Jag vill inte ha betalt!!! Och jag vill inte ha byte - har för mycket redan blush.gif Dessutom har jag lite kvar av de kallgroende sorter jag sått. Om någon vill ha dem blir jag glad yahoo.gif

Dessa fröer är från Scottish Rock Garden Club. De är öppet pollinerade:

Ung 2 port vardera av:

Primula chionantha
Primula elatior hybrids
Primula japonica 'Oriental Sunrise'
Primula vialii

Dessa fröer är från min egen trädgård. Det blir många portioner:

Aquilegia vulgaris svartröd men jag har många olika så det kan nog bli alla tänkbara varianter
Campanula latifolia vit - jag har bara vita och det finns inga blå inom pollineringsavstånd
Heuchera cylindrica alt 'Greenfinch' De ser likadana ut och jag har glömt vilken sort jag har planterat var....Snygg bladväxt.
Primula veris röd
Pulsatilla viltinsamlad i Åhus, det är förmodligen P. vulgaris men kan vara P. pratensis
Pulsatilla vulgaris
Boxer
Jag skulle gärna vilja ha olika primula. Känner en ensam gammal farbror som skulle bli själaglad för sådana fröer. Han visar stolt upp sina sådder när jag rider förbi.
mamamaggan
Jag skulla gärna vilja ha några akleja och pulsatilla fröer. Frågan är ju bara vad du vill ha i stället .

Skickar PM! tummenupp.gif
coelogyne
Tar gärna Heuchera och Aquilegia om det finns kvar.

Skickar PM
ingrid fuxwall
Förra året fick jag ett flertal fröer från Gloriana och alla gav så fina planter thanks.gif Har fått även i år, än en gång thanks.gif

ingrid
Gloriana
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-02-2008, 20:30) *
Förra året fick jag ett flertal fröer från Gloriana och alla gav så fina planter thanks.gif Har fått även i år, än en gång thanks.gif

ingrid

Du får gärna även av denna omgång om du vill yes.gif Jag blir bara glad om jag blir av med dem för då kan de förhoppningsvis glädja andra. Jag är redan upp i 153 sorter (oräknat alla tomaterna) och då har inte fröerna från RHS kommit än......vete tusan hur det har gått till för jag skulle inte så så mycket i år.....crazy.gif

CITAT (Boxer @ 24-02-2008, 20:02) *
Jag skulle gärna vilja ha olika primula. Känner en ensam gammal farbror som skulle bli själaglad för sådana fröer. Han visar stolt upp sina sådder när jag rider förbi.

Jag har PM:at dig. Folk som är snälla mot ensamma gamla farbröder ska absolut få frö!
ingrid fuxwall
CITAT (Gloriana @ 24-02-2008, 20:41) *
Du får gärna även av denna omgång om du vill yes.gif Jag blir bara glad om jag blir av med dem för då kan de förhoppningsvis glädja andra. Jag är redan upp i 153 sorter

Skulle så gärna men ..
Mina odligar växer mig över huvudet. Ägnar flera timmar om dagen åt att omplantera och att köpa nya lysrör och försöka få dem att fungera utan att allt för många proppar går.

Är ju långt ifrån uppe i dina antal men allt beror ju på möjligheterna att ta hand om "avkomman" och i år har det mesta grott väldigt bra och man kan ju inte kasta en enda planta.

Har nyss pratat med sambon/husse i telefon och han lovar att bli bra snart och sitta vid grinden och dela ut överskottet.
Gloriana
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-02-2008, 20:52) *
Skulle så gärna men ..
Mina odligar växer mig över huvudet. Ägnar flera timmar om dagen åt att omplantera och att köpa nya lysrör och försöka få dem att fungera utan att allt för många proppar går.

Är ju långt ifrån uppe i dina antal men allt beror ju på möjligheterna att ta hand om "avkomman" och i år har det mesta grott väldigt bra och man kan ju inte kasta en enda planta.

Har nyss pratat med sambon/husse i telefon och han lovar att bli bra snart och sitta vid grinden och dela ut överskottet.

Som tur är för mig gror inte allt på en gång :-) Men jag skolar inget inne utan tajmar det så att det gror när det är tillräckligt varmt ute. Det räcker med alla krukor med sådder som står överallt. Mitt största problem just nu är att se till att katterna inte kliver runt i mina cyklamensådder. Sen är jag en rå person och slänger överskott när jag skolar crazy.gif Jag skolar bara till mig själv och till kompisar och svärmor.
Boxer
CITAT (Gloriana @ 24-02-2008, 20:41) *
Jag har PM:at dig. Folk som är snälla mot ensamma gamla farbröder ska absolut få frö!

Åh tack! Jag fixar ett brev i morgon och skickar det till dig.

Jag träffade på honom första gången när han gick runt i skogen, där vi red, och samlade hästskit efter oss till sina påskliljor som han pryder hela berget bakom sitt hus med. Det blir fler för varje år eftersom han köper billiga lökar efter påsk.

Hans andra blompassion är just olika Primula. På vintern tror jag att han är ganska deprimerad, men när blommorna tittar fram i vårsolen och man stannar för att snacka lite, skiner han upp som en sol. wub.gif
maramara
Jag är jätteglad om du skickar mig frö, är nybörjare med färska lysrör. Om det är ok skickar jag frankerat returbrev till dig.
Gloriana
CITAT (maramara @ 25-02-2008, 00:06) *
Jag är jätteglad om du skickar mig frö, är nybörjare med färska lysrör. Om det är ok skickar jag frankerat returbrev till dig.

Jag har pm:at dig!
Gloriana
Nu har jag bara nedanstående frön kvar men jag har mycket av varje sort så pm:a mig om det är något ni vill ha:

Heuchera cylindrica alt 'Greenfinch' De ser likadana ut och jag har glömt vilken sort jag har planterat var....
Pulsatilla insamlad i Åhus, det är förmodligen P. vulgaris men kan vara P. pratensis
Pulsatilla vulgaris - backsippa
Primula veris röd - vanlig röd gullviva som blir stora och fina i rabatten
Campanula latifolia vit - hässleklocka - jag har bara vita och det finns inga blå inom pollineringsavstånd
Aquilegia vulgaris svartröd men jag har många olika så det kan nog bli vad som helst
magdalena81
Hej!
Jag är intresserad av Pulsatilla vulgaris , Primula veris röd och Aquilegia vulgaris om du fortfarande har dessa.
Mvh Magdalena
Gloriana
Jag puttar upp den tråd en sista gång. Nedanstående fröer har jag kvar och vill någon ha så pm:a mig. Det är lättare att hålla reda på vad jag lovat då :-)

Heuchera cylindrica alt 'Greenfinch' De ser likadana ut och jag har glömt vilken sort jag har planterat var....
Primula veris röd - vanlig röd gullviva som blir stora och fina i rabatten
Campanula latifolia vit - hässleklocka - jag har bara vita och det finns inga blå inom pollineringsavstånd
Aquilegia vulgaris svartröd men jag har många olika så det kan nog bli vad som helst

magdalena81>>>> Dig har jag skickat pm till!

Ni som har skickat kuvert till mig kan räkna med att få era kuvert på torsdag eller fredag beroende på när jag kommer till brevlådan (en bor ju långt ute på landet liksom). Lycka till med era sådder!
Boxer
Tusen tack för fröna! Ska försöka leta upp bilder på respektive blomma, så att farbrorn vet hur den kommer att se ut.
thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif

mamamaggan
Säger som föregående , thanks.gif

Kuvertert kom i dag så nu är det bara att så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon