Katta
Hej hej! *vinkar*

Jag är helt grön på detta med att så perenner som behöver stratifieras.

Jag har frön från stjärnflocka samt sköldpaddsört hemma, jag bor i jämtland med ytterst märkligt vinterväder och kan inte lista ut hur jag ska bära mig åt?

Det pendlar mellan nollgradig (korta stunder kan det tom gå till ngn plusgrad) och 8-9 minus. Rätt som det är komemr det en dags kallknäpp med kanske 10-13 grader minus. (å jag som är van stadigt 15 minus... typ)

Men oftast ligger det på 5-6 minus just nu.

Tages tacksamt emot alla tips jag kan få!

mamamaggan
Sköldpaddsört vet jag inget om men jag har lyckats med Stjärnflocka. Försökte flera år att så inomhus men det gick inget bra , lyckades först när jag sådde ute i en pallkrage på hösten.

Har läst råd här om perennsådder och ser att det är flera som sår och ställer ut sådden i kylan och att det ska gå bra. Det har jag också provat i år med andra sådder och några malvor har t o m grott när jag gjort så.

Jag tror nog att du kan försöka så stjärnflocka och sedan ställa ut den i kylan .
Anki V
Vit sköldpaddsört, Chelone glabra sådde jag förra året.

Jag hade mina ute sex veckor sedan grodde de första efter tre veckor. Ljusgroende har jag skrivit med ett utropstecken efter så täck inte fröna.
Vill du ha lite jämnare temperatur en så här vinter då det inte går att begrava krukorna under snön kan du ha dom i kylskåpet.

/Anki
Gåsis
Här i jämtland har vi snö så det räcker att gräva ner krukorna under. Just att gräva ner dom under snön gör att dom inte får det så smällkallt som ovan snön. Men det är nog hög tid att ställa ut dom om du ska hinna med sex veckors kyla.

/Åsa
ingrid fuxwall
Ok måste alltså ställa ut krukan med stjärnflocka - tack för tipset!!!
Anki V
CITAT (Gåsis @ 24-02-2008, 20:27) *
Här i jämtland har vi snö så det räcker att gräva ner krukorna under.
/Åsa

Snö wub.gif jag skulle med glädje ta emot 1,5 m snö bara jag slapp den här fördömdade isen mad.gif

/Anki
Katta
Tack för era svar.

Om det blir ont om kylan framöver och jag inte lyckas skrapa ihop 6 veckor kallperiod, kan jag då slänga in sådderna i frysen eller kylen då?

Är det för kallt att ha sådderna i frysen från början? och sedan ställa ut dem och hoppas att det iaf är halvkallt ute?

Gåsis
Inte i frysen utan i kylen isf. Kallt för frön är -4 till +4 ungefär. Det är ungefär tempen under snön. Men visst kan du ha dom ute så länge det är kallt nog och sen i kylen.'

/Åsa
Lemonne

Hmm... sitter även jag med Stjärnflocka på halsen... visste att den behövde plats i kylen, men inte att det var sex veckor! Gisses vad jag kommer bli populär hos sambon.... Behöver de verkligen kallgro så länge?
anima
STJÄRNFLOCKA, skall sås färsk! Direkt på hösten, utomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon