Jag har flyttat till hus och har därmed tagit över ett trädgårdsland. Vi flyttade in i slutet av oktober och jag har inte rört landet sedan dess eftersom jag inte alls vetat hur jag skulle hantera det. Nu börjar ju våren närma sig och jag vet inte hur jag ska börja och när jag ska börja.
Bor i Örebro och vintern har varit mycket mild. Det ligger nedfallna löv kvar på landet och det börjar så smått komma ogräs på ytan som är lätt att få bort. Jag vet inte om landet är djupgrävt eller inte. Såg att pumpor och squash växte så det knakade i somras på husvisningen....
- Kan jag gräva landet nu (slutet februari början på mars) fast jag inte ska börja så föränn om kanske en månad? Visst måste jag ta bort att löv från landet först?
- Är det JÄTTEVIKTIGT att använda växelbruk med 4 års intervall när det gäller potatis?
- Vilka grönsaker rekomenderar ni för nybörjare?
- Om jag skulle börja tillämpa växelbruk med 4 års intervaller, visst måste jag då anpassa jorden från år till år efter vad jag ska odla i de olika områdena?
- Har rört om i komposten som är halvfull och den luktar gott. Gott om maskar och även massor med vita små larver. Är dessa larver nyttiga eller är det något som inte ska vara där? Tänkte så att jag inte lägger det på landet och förstör jorden på något sätt...
Som ni märker, MÅNGA frågor. Jag har läst "Handbok för köksträdgården" men tycker ändå att det är svårt att veta hur jag ska gå tillväga

/Elvira