Elvira83
Hej!

Jag har flyttat till hus och har därmed tagit över ett trädgårdsland. Vi flyttade in i slutet av oktober och jag har inte rört landet sedan dess eftersom jag inte alls vetat hur jag skulle hantera det. Nu börjar ju våren närma sig och jag vet inte hur jag ska börja och när jag ska börja.

Bor i Örebro och vintern har varit mycket mild. Det ligger nedfallna löv kvar på landet och det börjar så smått komma ogräs på ytan som är lätt att få bort. Jag vet inte om landet är djupgrävt eller inte. Såg att pumpor och squash växte så det knakade i somras på husvisningen....
    Kan jag gräva landet nu (slutet februari början på mars) fast jag inte ska börja så föränn om kanske en månad? Visst måste jag ta bort att löv från landet först?
    Är det JÄTTEVIKTIGT att använda växelbruk med 4 års intervall när det gäller potatis?
    Vilka grönsaker rekomenderar ni för nybörjare?
    Om jag skulle börja tillämpa växelbruk med 4 års intervaller, visst måste jag då anpassa jorden från år till år efter vad jag ska odla i de olika områdena?
    Har rört om i komposten som är halvfull och den luktar gott. Gott om maskar och även massor med vita små larver. Är dessa larver nyttiga eller är det något som inte ska vara där? Tänkte så att jag inte lägger det på landet och förstör jorden på något sätt...

Som ni märker, MÅNGA frågor. Jag har läst "Handbok för köksträdgården" men tycker ändå att det är svårt att veta hur jag ska gå tillväga confused.gif ALLA tips tas emot med stor glädje!

/Elvira
Åsa, mälardalen zon 2
Gräver gör man inte förren jorden rett sig = tinat + torkat upp så den inte klibbar fast på spaden.

Och löven behöver du inte ta bort, det är bara att gräva ner, mums för daggmaskarna. I stort sett allt organiskt material är toppenbra att jordförbättra med. Det är bra att ha växtföljd då förökas inte sjukdomar och skadedjur så pass mycket att de ställer till några större problem.

Fågelvägen
Hej Elvira! Grattis till TRÄDGÅRDSLANDET! Det kommer du att få mycket glädje av eftersom du är allvarligt intresserad.
Om det engång växte jättebra förra sommaren tycker jag grävandet låter alldeles onödigt! De nyttiga mikroorganismerna mår inte alls bättre av att vändas upp till ytan. Oftast räcker det med att kratta bort de små fröogräsen på ytan och jämna ut jorden. Krattar du bort löven kan du varva ner dem i den fina komposten, som du då vänder på samma gång. (De vita maskarna i komposten finns det andra som kan ge råd om.)

Ordentlig höstgrävning behövs bara om jorden är mycket lerig. I så fall hjälper frosten att sönderdela leran. Förr grävde man i onödan, antingen det behövdes eller inte.

Växelbruk är väl vettigt - i princip. Men nog tycker jag att du ska börja med det som du längtat efter att odla själv. Växelbruket är ju liksom en 4 års cirkel, som du kan stiga på var du vill. Är det ett dåligt skött eller nytt trädgårdsland brukar man börja med potatis. Startar du med något alltför avancerat förlorar du i värsta fall lite tid och priset för några påsar frön, men du lär dig garanterat en massa. Potatis, sättlök, gräslök, persilja, månadssmultron tror jag man inte brukar misslyckas med. Dillen är nyckfull! Morötter måste gallras (beslutsångest!). Ha så trevligt! tummenupp.gif
pingusen
givetvis skall du höst eller vårgräva innan du sår eller planterar nytt !

varför plöjer bönderna deras marker efter avslutad skörd annars ????
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (pingusen @ 26-02-2008, 08:28) *

Därför att det är det som passar för deras odlingsmetod + maskiner.

Som hobbyodlare behöver man inte anpassa sig efter maskiner och dyl. man kan odla genom lasagnagardening etc. det funkar utmärkt och ingen grävning behövs + man kan även använda en uppsjö andra odlingsmetoder som funkar utmärkt i hemodling.
Elvira83
Jag kommer med största sannolikhet att vårgräva när det blivit lite varmare... jag inbillar mig i alla fall att det är bättre än att höstgräva, för på våren så överlever förhoppningsvis fler maskar när det är varmare och de kan krypa ner i jorden igen smile.gif

Ska man kratta ut den kompost som bildats under vintern INNAN man gräver landet, eller ska jag strö ut den efter att jag vänt landet?

Fågelvägen
CITAT (pingusen @ 26-02-2008, 08:28) *

Somliga gör det "för att man alltid gjort det".

Många upplysta spannmålsbönder har faktiskt slutat med det! Just för att de flesta jordar inte alls blir bättre av årlig plöjning. Istället lämnar man på hösten den finhackade halmen ovanpå mullen och kör med en kultivator (en sorts jordfräs) in den i ytskiktet före sådden. På det sättet ökar halmen humusmängden i jordens ytskikt.
pingusen
jag kan då inte tänka mig hur det skulle gå att så tex morötter på våren i ett hårt tillplattat trädgårdsland.

det skall grävas och det ger härlig motion !!

och så ser det ju så vackert ut med ett nygrävt trädgårdsland, eller hur ??
Eva i Västerås
Men har man riktigt n´mycket mull så trivs maskarna så bra att man inte behöver djupgräva.
Jag har på hård lerjord lagt på kompost och färska löv mm på hösten och "djupluckrat", dvs vickat med grepen på våren. Mina morötter har blivit 20 cm med detta.
Och jag har haft kardborrerötter som varit 4-5 dm.
Det jag fått göra är att lägga finsand i såraderna att så i, för det är sån aktivitet på komposteringsdjuren att dom äter upp fröna annars. Men det räckte med att stjäla några spadar ur barnens gamla övergivna sandlåda.
Potatis, sättlök och sånt som förodlats inne går bra utan sand.
I år tycker jag du ska odla det du tycker verkar kul och sedan ha t.ex. potatis på resten.

Kör man med 4-års växelbruk så finns det hur många varianter som helst. Man KAN göra så här:
Lägg på riktigt fet gödning (matkompost eller naturgödsel) på en säng. Där odlar man krävande grönsaker, kål och tomater t.ex.
Året efter har man rotfrukter, lök och ärtväxter i den sängen och gödslar på säng 2 där man nu har kålen.
3:e året har man på kompost på säng 1 och odlar andra bladväxter i den, typ sallat, persilja osv. Rotfrukter i säng 2, gödsel och kål i säng 3.
4:e året gödslar man inte säng 1 och då har man potatis i den.
Så vandrar man runt. Jag har ibland haft 3 sängar och jordgubbar i den 4:e. Då får jordgubbarna stå i 3 år i samma säng och sedan flyttar jag dom och gödslar upp jorden.
astrantia
Apropå vad man ska odla så tycker jag inte att man behöver stirra sig blind på vad som är lättodlat.
Satsa på det du tycker om att äta.
Äter du mycket sallad - satsa på det. Gillar du ärtor och bönor - kör du på det.
Det är ju inte hela världen om man misslyckas med något.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon