Full version: Peter Boyd
svennis
Picture on Ålandsrosen

Ålandsdrosen.jpg

Kanelrosen 'Hästhult'

Kanel d.jpg

lilla Anna

Lilla Anna.jpg

Huldra

Huldra 013.jpg
Jag hade med dessa fyra rosorna till Peter.

Peter Boyd har 300 olika R. spinosissima som jag lärde mig att de ska heta.

Scots i England är Wisky wacko.gif

Kajsa
Får man inte säga pimpineller ? Huldra och Ålandsrosen var särskilt ljuvliga, men även dom andra. Hoppas Anette nu kikar in och får se bilderna. Hade du med rosorna för du ville veta vad dom exakt hette, är du med i POM - projektet ? Och vem är Peter Boyd, det blev visst många frågor svennis.
AnnammA
"Lilla Anna" hade kanske varit en ros för mig, eller? yes.gif
svennis
Knud var där
Kajs! Peter vill ha fler R.spinosissima precis som jag. En riktig samlare. blush.gif
Det har funnits många men de har försvunnit.
http://www.peterboyd.com/

I Finland visste han att det fanns mycket pimpineller, har fått vara kvar.

Det var på ett möte med Haveforeningen i Köpenhamn.
Peter Boyd visade R. Spinosissima

Och Austins dotter visade och lärde oss om Pioner och Iris

Träffade på Knud Petersen Rosenposte, han lärde något roligt som jag vill sprida vidare.
Knud säljer ju pimpineller okulerade på Laxa. Lättare att skriva pimpineller
Laxa menar han, ger inga tjuvskott och Pimpineller är ju härdiga men ger skott.
Rådet? Någon som har erfarenhet
Plantera med förädlingsstället ovan jord så kommer inga nya skott från pimpinellen och den stannar hemma. yahoo.gif

CITAT (AnnammA @ 25-02-2008, 09:44) *
"Lilla Anna" hade kanske varit en ros för mig, eller? yes.gif

Du får ha ett skott. Den sprider sig snabbt. yes.gif
Kajsa
Hm, varför okulera med en klen ros som laxa till en pimpinell ? Bara för att laxa underlaget inte sprider sig, men fryser inte laxa underlaget i en kall zon ?
Annars vad trevligt allt det där lät, ska kika på länken.
Fågelvägen
Kajsa och Svennis! Kollade i min största rosbok. Lars-Åke Gustavsson använder genomgående namnet Pimpinellifolia istället för Spinosissima, som kanske är ett äldre namn på dem?

På forumet kan vi väl använda pimpineller som ett smeknamn?
Härliga rosor också i denhär tråden - suck! wub.gif
Dag
Jeg snakket med Peter Boyd på fredag. Han var på foredraget til Michael Marriot som fortalte om nye Austin-roser.
Jeg stilte han akkurat spørsmålet: Hvorfor heter det nå pimpinellifolia når det tidligere het spinosissima? Han svarte:
Det må du spørre svenskene om - det er på grunn av dem. Jeg fulgte ikke opp svaret hans, dessverre.
De aller fleste har gått over til navnet pimpinellifolia, men det er fortsatt noen som holder på spinosissima.
Jeg visste ikke om foredraget til Boyd på søndag, ellers hadde jeg nok blitt over fra lørdag.
Michael Marriot sa: Jeg vet det er kommet 5 nordmenn hit i dag - er det noe svensker her? Men det var
det ikke, dessverre, selv om Skåne er nærmeste nabo nono.gif
hilsen Dag
noranettan
Lars-Åke berättade på ett POM-återsamlingsmöte vi hade förra året att man kommer att ändra från pimpinellifolia till spinosissima över hela världen (tror det är något man kommit överens om i någon världsomspännande samarbetsgrupp som LÅG finns med i). Om jag minns rätt så beror ändringen på "Vad sade Linné först?" Tydligen kallade han rosgruppen först för spinosissima, som betyder mycket taggig, och sedan för pimpinellifolia eftersom bladen liknar pimpinellens. Pimpinellifolia är det som bet sig fast. Men nu ska vi byta succesivt, det lär inte gå över en dag. Men går man in på olika Rosenhemsidor så ser man att flera av de stora redan har börjat.
noranettan
CITAT (svennis @ 24-02-2008, 20:09) *
Picture on Ålandsrosen

Ålandsdrosen.jpg

Lilla Anna.jpg

Vad kul att du har träffat honom IRL!!! Och Dag! Ni hade säkerligen en härlig dag. Jag antar att Ålandsrosen är en klon av Plenan och Lilla Anna av Husmodern....tror du inte det Svennis? Jättegulliga rosor är det. Jag antar att han blev jätteglad (PB alltså) Tänk om man kunnat vara där.
svennis
Hej Anettte!
Vill ju gärna att Peter och fler skall se din fina serie o pimpineller. smile.gif

svennis
Nu har Peter Boyd varit inne här och läst, han har många frågetecken kvar.
Kan ju svara honom HÄR så kan ni hjälpa mig, har lite svårt att skriva.
'Lilla Anna' - does this mean 'Little Anna'? What is the origin of this rose?
Yes, 'Little Anna' the name.
Jag har fått roseen och vet inte mer om den.
Hästhult, Häst = Hors. Linne was borne in Råshult near Hästhult. Kanelros, doubble

Huldra ..... ?
'Huldra' - I understand that this is 'Poppius' x R. rubiginosa. Am I correct in thinking that Huldra is a Swedish elf or fairy? What is the origin of this rose?

Vad heter stickling på engelska ?? : =cutting, ju Tack Anna!
Åland är en Ö ' irland between' mellan Finland och Sverige, roen ca. 1m.
http://www.odla.nu/forums/uploads/12038450..._1491_48450.jpg[/img]
Ålandsrosen.jpg
svennis
(Scots) i England är Whisky wacko.gif FEL
Jag har nog druckit för mycket whisky, Scotch när det är Whisky.
[/quote]

Peter Boyd har gjort en tillrättaläggelse

In my talk, I said that the name 'Scotch Roses' is wrong - it should be 'Scots Roses'. The word 'Scotch' was used by the English in the 19th century (not by people in Scotland). Now the word 'Scotch' should only be used for whisky. People in Scotland do not like the word 'Scotch' - it should be 'Scots'.

svennis
Bild på 'Ålandsrosen', flera blommor..

Ålandsrosen.jpg

renate
Intressanta rosfunderingar,Ålandsrosen är mycket likt Plena må jag säger.Jag som amatör ser ingen skillnad på dessa två rosor.
svennis
CITAT (renate @ 09-03-2008, 13:32) *
Intressanta rosfunderingar,Ålandsrosen är mycket likt Plena må jag säger.Jag som amatör ser ingen skillnad på dessa två rosor.

Renate! Jag är också amatör men vi lär oss lite här o lita där. litta till litta.
Det är väl en Plena men grenarna är veka, inte så hög ochh så blommar den tidigt. smile.gif

Du skulle ju hämta en American Beauty? -fear-.gif
svennis
svennis
Jag har skickat en Aicha till Peter, på egen rot, nu väntar jag något spännande från honom. Kul rolleyes.gif

Dear Sven,

Thank you very much for the plant of Aicha. I have planted it in a pot. I am very grateful. I am sorry that I have not been able to send you any suckers yet. I have been feeling rather unwell.

Best wishes,

Peter

Peter D. A. Boyd
Aicha a.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon