Elvira83
Rörde runt i komposten idag. Gott om maskar men också massor med små, små vita larver ca 5 mm långa. Vad är detta? Är dom farliga? confused.gif

Har tittat lite på nätet efter en kompoststav (!?) så att man lättare kan blanda runt i komposten... vet någon var det finns att köpa, tycker inte att jag hittar något på nätet?

//Elvira
Åsa, mälardalen zon 2
Någon slags fluglarv gissar jag att du har, och nej de brukar inte vara skadliga i komposten.

Min kompoststav köpte jag på Coop.
Elvira83
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-02-2008, 20:29) *
Någon slags fluglarv gissar jag att du har, och nej de brukar inte vara skadliga i komposten.
Min kompoststav köpte jag på Coop.

Brukar de vara skadliga om man lägger jorden på komposten? flirting.gif

Komposten har fått stå sedan vi flyttade in, tittade inte i den på säkert 1½ månad. Tycker att den ser ganska bra ut men det har inte hänt så mycket i den. Jag tänkte att jag kan få fart på den om jag lägger i lite hushållsavfall med jämna mellanrum? confused.gif

Vi har hämtning av kompost eftersom vi från början inte visste hur vi skulle göra med komposteringen då vi inte hållt på med det tidigare. Det verkar dock inte vara så himla hårt, förhoppningsvis kan jag om ett tag kompostera allt vårat avfall smile.gif Det vore kul...
puskas5
Fluglarverna är inte farliga i jorden (eller någon annanstans). De kan bara upplevas som lite äckliga. Om det nu är fluglarver. De brukar man hitta i latrintunnor och latrinkompost. Däremot brukar myrlarver finnas i (för torra) hushållskomposter. Inte heller de är farliga men om man har myror i komposten behöver den vattnas eller tillföras mer vått material.
Vilken typ av kompost har du? Om du ska kompostera allt matavfall (även köttrester) måste du antagligen ha kommunens tillstånd.
Omrörning av komposten är viktigt för att tillföra syre och förhindra att komposten blir alltför kompakt. Om du har tillgång till halvkomposterat trädgårdsavfall kan det vara bra att blanda ner i matavfallet för att skynda på komposteringen. Med trädgårdsavfallet följer maskar (fast det tycks du ju redan ha och det är ett friskhetstecken) och mikroorganismer.
Lycka till.
Elvira83
Jag tror att det är fluglarver om det är något, för torr är den inte smile.gif

Vad är för typ av kompost vet jag inte blush.gif Kände lite på jorden efter att jag blandat runt idag och den kändes inte varm över huvud taget. Kärlet är isolerat i sig självt, men ingen isolering utanpå så komposten har nog blivit för kall under vintern.
Hoppas jag kan få fart på den. Några tips på hur jag ska få upp värmen snabbt så att det förmultnar snabbare!?!? Vi går ju mot varmare tider men jag orkar inte vänta... vill börja kompostera NU!

Hur länge ska jag försöka "få liv" i den nuvarande komposten innan jag påbörjar en ny?
mino
är det en hushållskompost eller trädgårdskompost? Yoghurt tycker jag har satt sprätt på min hushållskompost som jag började med för ca en månad sen. Men ska man blanda i överblivna animaliska matprodukter så ställer det särskilda krav på komposten, bla ska den vara skadedjurssäker så att den inte släpper in råttor etc. I Sthlms kommun där jag bor behöver man dessutom få ett tillstånd (mest en formalitet).
Elvira83
Det är en hushållskompost.

Jag bor i Örebro kommun, har inte kollat upp det där med tillstånd. Men menar du/ni att jag ev måste ha tillstånd om jag tänker slänga exempelvis rester av köttfärssås i komposten? confused.gif

Eftersom jag själv inte köpt kompostbehållaren så vet jag inte vad den heter, eller hur den är tänkt att fungera... men den BORDE ju vara råttsäker *hoppas* Har funderat att köpa en egen och börja om från början så att jag har koll på den till 100 %, men det får bli senare i sådana fall när det blivit lite varmare smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta kommuner brukar kräva att man ska ha godkänd kompost + tillstånd från kommunen ifall man ska kompostera animaliska matrester som typ kött och fisk i tättbebyggt område. (Risken för att komposten drar till sig ohyra ökar om man slänger sånt + det kräver lite mer kunskap om kompostering än om man bara slänger vegetabiliskt + vanligt trädgårdsavfall.)

En positiv sak med att ha tillstånd är att man på många håll i sverige kan få sänkt sopavgift ifall man kan visa upp att man har godkänd kompostering.
puskas5
En "råttsäker" kompost ska ha en bottenplatta med fina maskor som inte släpper igenom exempelvis möss eller råttor men som släpper igenom lakvatten. Den bör också ha någon form av isolering (tjocka väggar, "kappa") så att komposteringen kan pågå även vid låga temperaturer.
Ett starkt argument för kompostering är ofta att man sparar pengar genom sänkt renhållningskostnad. Genom att ta hand om allt matavfall och latrinen vid vårt fritidshus sparar vi bortåt 4000 kronor om året. Och då har vi bara sommartömning under perioden maj-september. På helår hade besparingen blivit ännu större. I vårt permanentboende sparar vi bortåt 2000 kr på att ta hand om vårt eget trädgårdsavfall. Så kolla om du kan sänka din renhållningstaxa genom att kompostera organiskt hushållsavfall.
ankiironninge
små vita larver, gissar jag nog är fluglarver..

inte farliga . jag försöker undvika flugorna genom att täcka ordentligt
överst..

rör om stav, finns på coop, plantagen. bland annat....

lycka till med komposten..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon