tepa
Min ampelfackla, köpt för nån vecka sen, har fått brunaktiga blad längst ut. Den blommade då men har nu blommat klart. Den tappade alla blommor ganska snart, fast de inte såg vissna ut. Har hållit jorden lätt fuktig och gett näring en gång. Står i ett fönster i nordost. Gör jag något fel eller ska det vara såhär ? Har någon erfarenhet av ampelfackla, när ska de blomma om ?

Hälsn Tepa
golo
CITAT (tepa @ 24-02-2008, 23:37) *
Min ampelfackla, köpt för nån vecka sen, har fått brunaktiga blad längst ut. Den blommade då men har nu blommat klart. Den tappade alla blommor ganska snart, fast de inte såg vissna ut. Har hållit jorden lätt fuktig och gett näring en gång. Står i ett fönster i nordost. Gör jag något fel eller ska det vara såhär ? Har någon erfarenhet av ampelfackla, när ska de blomma om ?

Hälsn Tepa

hej tepa!
jag har precis samma problem med min ampelfackla. dom små bladen som är längst ut på grenarna blir bruna. dessutom så faller knopparna av innan de har blommat ut och dom hänger nedåt och är livlösa. mina gissningar är antingen att den utsatts för direkt ljus eller övervattnats eller något liknande :S nu skrev du detta för ganska längesen så du kanske själv har kommit på vad det beror av?? smile.gif
Bassam
Gulbleka blad, särskilt de yngre: -tecken på järnbrist genom högt pH-värde. Blanda in torvmull, spruta ev. med två procentig järnsulfat vid starka symptom.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
denna tycker jag alltid är känslig när man får hem den . har köpt ett par gånger men alla mår dåligt när dom kommer hem .

att den tappar knoppar tror jag beror på att den blir stressad . dom fraktas från växthus (odlaren)i en kall/sval lastbil sedan vidare till mataffärn/blomsteraffärn och så köper vi den sedan ska den ska vi bära hem den och sen sätter vi den i vårt hus/lägenhet där miljön inte är som topp , då förstår man att den inte mår så bra .

bruna mjuka blad tyder på för mycket vatten . och gula blad tyder på torka eller närings brist .
tepa
Hej

Oj, det är åtta månader sen jag skrev inlägget. Jo, jag har fått hjälp på annat håll. En av mina trädgårdsgrannar var över på kaffe, trodde det berodde på övervattning. Så jag har tagit det mycket lugnare med vattningen. Du sa, Flaxss, att kan bero på torka, men jag tror nog mera på stress och för högt PH. Jag har torvblock hemma, så jag kan nagga lite därifrån i februari, när jag planterar om. Det ljusbruna på bladen har inte försvunnit, men det har kommit ut massor av nya långa skott med knallgröna blanka fina blad. Den har inte blommat om, men den kanske gör det i vår ? Nu ser den ju faktiskt ut att trivas.

Hälsn Tepa
golo
CITAT (tepa @ 23-10-2008, 08:11) *
Hej

Oj, det är åtta månader sen jag skrev inlägget. Jo, jag har fått hjälp på annat håll. En av mina trädgårdsgrannar var över på kaffe, trodde det berodde på övervattning. Så jag har tagit det mycket lugnare med vattningen. Du sa, Flaxss, att kan bero på torka, men jag tror nog mera på stress och för högt PH. Jag har torvblock hemma, så jag kan nagga lite därifrån i februari, när jag planterar om. Det ljusbruna på bladen har inte försvunnit, men det har kommit ut massor av nya långa skott med knallgröna blanka fina blad. Den har inte blommat om, men den kanske gör det i vår ? Nu ser den ju faktiskt ut att trivas.

Hälsn Tepa

joo asså den är ju väldigt känslig för övervattning och jag brukar dessutom vattna den med regnvatten. hoppas den återhämtar sig till våren när det blir ljusare

CITAT (tepa @ 23-10-2008, 08:11) *
Hej

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Såhär ser den ut nu. Allt det blanka mörka gröna utan fläckar, är sådant som kommit efter att jag började tråden för åtta månader sen. Visst ser den ju ut att må bra. När på året ska den blomma ? Den blommade ju i februari när jag köpte den.Kan ju vara "konstgjort", kanske den inte blommar den tiden i normala fall. Hoppas blomningen varar längre nästa gång. Om det nu blir en nästa gång.

Hälsn Tepa
golo
CITAT (tepa @ 23-10-2008, 23:07) *
Hej

Såhär ser den ut nu. Allt det blanka mörka gröna utan fläckar, är sådant som kommit efter att jag började tråden för åtta månader sen. Visst ser den ju ut att må bra. När på året ska den blomma ? Den blommade ju i februari när jag köpte den.Kan ju vara "konstgjort", kanske den inte blommar den tiden i normala fall. Hoppas blomningen varar längre nästa gång. Om det nu blir en nästa gång.

Hälsn Tepa

hej jag har en annan sort men a din såg ut att må bra smile.gif jag tror dom bör blomma på våren och hösten men jag vet inte riktigt hur det är med sorten som du har. om den inte blommar så kan du på våren ge den en torka period på 3-4 veckor, dvs inte alls vattna den (förutom om du ser att bladen börjar bli lite gula då kan du ge den litegrann vatten) och sen efter 4 veckor så ökar du vattningen gradvis. detta ska tydligen tvinga den att börja blomma så det kan du testa! smile.gif en annan metod ska vara att man ställer den på ett svalt ställe och ger den en torkaperiod. kolla också upp ifall din sort ska vattnas med kalkfritt vatten förresten det ska min och kom ihåg att hålla den fuktig smile.gif

lycka till smile.gif
tepa
Tack för tipset, Golo. Det ska jag komma ihåg. Jag vattnar alla mina krukväxter med regnvatten nuförtiden.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon