Winterflicka
Mina två fina murgrönor, små som jag drivit upp från skott, har fått nån ohyra! Det kryper små silverfärgade/svarta kryp på faten! Någon som kan hjälpa mig och berätta vad det är? Har försökt med grönsåpa och Pyretal, men de kommer tillbaka. Inte lika många nu dock. Krypen är kanske en millimeter stora och man ser tydligt hur de rör sig på faten. Bladen på växterna ser bleka och ledsna ut . Hjäpa mig någon? Snälla?
Åsa, mälardalen zon 2
Hoppstjärtar!!! De tillhör naturens nedbrytare och de trivs där det är ganska blött = vattnar man för mycket får man ofta många såna. De gör ingen större skada på växter de lever främst av dött material. De brukar minska i mängd ifall man låter växterna torka upp mellan vattningarna. Att murgrönorna ser risiga ut beror nog mera på att de inte brukar trivas i våran inomhusmiljö, de vill ha det ganska kallt + ljust under vintern.
Winterflicka
Åhhh! Tack! Så jag behöver inte försöka döda dem med alla medel? Jag testade att vattna igenom växterna med såpvatten så det fick dem troligen bara att trivas ännu mer... Försvinner de av sig själva om jorden får torka upp emellanåt?
MariaÖrebro
Låt jorden torka ordentligt mellan vattningarna. Det är lättare att dränka en blomma än att den torkar ihjäl!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon