|
Eva-Helene
25-02-2008, 10:26
Fick just denna information som min son hittat via nätet: http://www.djurskyddet.se/djuragare/katt/iams.aspUndvik IAMS foder En representant från den amerikanska djurrättsorgnanisationen Peta levde under täckmantel i ett år på IAMS (amerikansk/ internationell hund- och kattfoderproducent) testlaboratorium i USA och dokumenterade och rapporterade vad hon såg. Levande kattunge spolades ner i avlopp Anställda på laboratoriet talade om att djurplågeri förekom men inget gjordes. Bland annat pratade man om hur en levande kattunge spolats ner i avloppet. Observatören rapporterade om stereotypier, sjuka djur som vägrades veterinärvård, hundar som frös ihjäl, hundar som invalidierades genom att man skar bort stora muskelstycken från djurens ben, djur som avlivades vid frakturer trots att utrustning fanns, hundar som skällde opererades så att de inte kunde skälla mer, etc. Läs mer och se filmen om IAMS djurplågeri på Petas webbsida (engelska) http://www.iamscruelty.comLitet framsteg i kampanjen mot IAMS Den amerikanska djurrättsorganisationen PETA driver kampanjen mot IAMS. Ett litet framsteg är att IAMS inte längre utför fodertester på djur i kontrakterade laboratorium (sedan oktober 2006). Men de fortsätter dock att utföra djurtester i sina egna laboratorier som expanderar.
160kvm stort hus
25-02-2008, 13:22
Usch, nu kommer jag låta negativ igen.. Men PETA ska man inte lita på... Det finns mängder av rapporter om att det är dom själva som utfört det mesta av djurplågeriet för att få fram så "smaskiga" reportage som möjligt. Googla gärna på peta och läs.
Sen att iams använder sig av djurplågeri, det vet inte jag. Men som sagt peta är inte alls så djurvänligt som dom vill framstå som...
karlsdal
25-02-2008, 14:00
Man ska inte tro allt man läser, men annars är det ganska allmänt känt att IAMS katt och hundmat enbart ska ätas av djur som aktiveras VÄLDIGT mycket. (Tex tävlande grayhound) Det finns anabola-liknande ämnen i maten som en hund med normal aktivitet (vardagliga promenader, lite lek o bus osv) inte kan bryta ner. Dessa ämnen lagras i levern. Hunden/katten kan leva ganska länge och ha ett normalt liv, men skulle förmodligen levt ännu längre med annat foder. Risken finns dock att lever mm säckar ihop.
ängsvädd
25-02-2008, 16:29
Jag tror att det är så att i de flesta länder förutom Sverige så är det tillåtet med hormoner och antibiotika i kött. När jag hade katt så köpte jag bl a därför alltid Mjau som då bara hade svenskt kött. Dessutom låg det bra till i mineralbalansen när jag jämförde med info i apotekets hälsoråd för katt. Men nu såg jag på Doggys hemsida som gör Mjau att bara en del av köttet är svenskt.
Någon som vet om det finns någon kattmat som bara innehåller svenskt kött?
theseraphim
26-02-2008, 00:01
Petas info låter som rena Hitlerpropagandan och är säkert det med, är djurvän själv men det där skulle jag inte tro på lika lite som jag skulle ha trott hitler.
Gunilla T
26-02-2008, 08:59
CITAT (theseraphim @ 26-02-2008, 00:01)  Petas info låter som rena Hitlerpropagandan och är säkert det med, är djurvän själv men det där skulle jag inte tro på lika lite som jag skulle ha trott hitler. Så rätt...så rätt Muserolen, man ska inte tro på allt man läser. Här på forumet finns många djurvänner och du är nog inte en av dem.
eugenia
26-02-2008, 12:18
CITAT (16kvm stor balkong @ 25-02-2008, 13:22)  Usch, nu kommer jag låta negativ igen.. Men PETA ska man inte lita på... Det finns mängder av rapporter om att det är dom själva som utfört det mesta av djurplågeriet för att få fram så "smaskiga" reportage som möjligt. Googla gärna på peta och läs.
Sen att iams använder sig av djurplågeri, det vet inte jag. Men som sagt peta är inte alls så djurvänligt som dom vill framstå som... Sant. Denna filmen är en del av ett program som gick på tv för något år sedan. Har själv aldrig någonsin sett PETA's videor på tv. Och sedan den här sidan http://www.petakillsanimals.com/Visst man ska inte tro på allt man hör/läser, men då ska man inte tro på peta heller! /eugenias dotter
anncharlotte
26-02-2008, 23:47
Denna sidan har legat ute på nätet i en massa år och hur mycket sanning det finns där vet väl få. För min del tror jag inte på det. Därimot så tror jag att det hos dom flesta djurmatsfabrikanter föregår saker som vi inte skulle gilla om vi fick veta det, men att Iams på nått sätt skulle vara värre än alla andra tycker jag inte det finns några skäl att tro.
theseraphim
26-02-2008, 23:53
jo visst är jag djurvän men jag är realist och inte pessimist:-) Sen så blir jag spyfärdig av skräckpropaganda överlag, borde förbjudas enlig lag att trycka dyngan oavsett om det gäller djurrätt, kommunism, nazism, religon och gud vet vad. För några år sedan kom min bror hem från gymnasiet och med sig hade han en rad blad med den mest bizzara propagandan, i detta fall vänster, han tyckte den var så skrattretande att jag jag måste bara läsa den, vilket jag gjorde och det var verkligen helotäckt(försvar av sovjetstyret, kuba osv)och kunde inte låta bli att fråga vart han fått detta ifrån...Jo då hade skolan bjutt in detta folk för att hålla föredrag, inför skolklasser så att man skulle få olika versioner av olika saker. Sånt gör mig förbannad när man utsätter tonåringar som är lätta att dupera för sådant. information är bra men propaganda går ut på att i regel med ommidifierad sanning eller ren lögn övertyga tveksamma eller motståndare för sin sak att stödja en. Leni Riefenstahl tex är ju ett utmärkt exempel eller kanske Julius Streicher ett annat men sådant här äcklar mig. Men djurvän är jag, har haft både kaniner, fiskar, fåglar, hund och kvalster på min murgröna(hahaha).
160kvm stort hus
27-02-2008, 08:32
För er som vill ha svensk kontrollerad mat föreslår jag att ni barfar era hundar / katter. Hundarna mår mycket bättre, blir av med allergier och får mycker finare päls.
Just googel it!!
Gunilla T
27-02-2008, 10:47
CITAT (theseraphim @ 26-02-2008, 23:53)  jo visst är jag djurvän men jag är realist och inte pessimist:-) Sen så blir jag spyfärdig av skräckpropaganda överlag, borde förbjudas enlig lag att trycka dyngan oavsett om det gäller djurrätt, kommunism, nazism, religon och gud vet vad. För några år sedan kom min bror hem från gymnasiet och med sig hade han en rad blad med den mest bizzara propagandan, i detta fall vänster, han tyckte den var så skrattretande att jag jag måste bara läsa den, vilket jag gjorde och det var verkligen helotäckt(försvar av sovjetstyret, kuba osv)och kunde inte låta bli att fråga vart han fått detta ifrån...Jo då hade skolan bjutt in detta folk för att hålla föredrag, inför skolklasser så att man skulle få olika versioner av olika saker. Sånt gör mig förbannad när man utsätter tonåringar som är lätta att dupera för sådant. information är bra men propaganda går ut på att i regel med ommidifierad sanning eller ren lögn övertyga tveksamma eller motståndare för sin sak att stödja en. Leni Riefenstahl tex är ju ett utmärkt exempel eller kanske Julius Streicher ett annat men sådant här äcklar mig. Men djurvän är jag, har haft både kaniner, fiskar, fåglar, hund och kvalster på min murgröna(hahaha). Ett sådant samhälle som du gör propaganda för kallas diktatur och där skulle du inte få en chans att skriva det du skrivit här...
theseraphim
28-02-2008, 13:17
Näjdå det är långt ifrån diktatur, man får ju till exempel inte hitta på nyheter i ett nyhetsprogram, inte heller hitta på saker om folk i skvallerpress(förtal) men man får helt enkelt gå och basunera ut vad dynga och lögner som helst på öppen gata...det är det jag menar ex i många länder får du inte förneka förintelsen då det är straffbart att överhuvudtaget komma med sådana dumheter. Man får ju inte glömma att det största hotet mot ett fritt samhälle är inte hot utifrån utan det är friheten själv. Hitler blev i stort sett folkvald av sitt eget folk efter tonvis med propaganda. Man får gärna föra en politisk debatt men håll er till sanningen Så ge f-n i att kalla mig för diktatursupporter när ni inte ens förstår innebörden, det var ett personligt påhopp som jag tog illa vid mig av
CITAT (anncharlotte @ 26-02-2008, 23:47)  Denna sidan har legat ute på nätet i en massa år och hur mycket sanning det finns där vet väl få. För min del tror jag inte på det. Precis. Jag har även för mig att det visat sig att infon är falsk. Synd att sånt här sprids år efter år...
zaaritha
02-03-2008, 00:40
Köpte Iams åt våra katter för 14 dagar se´n---de vägrade äta! Förståndigt av dem--tydligen!!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|