|
pingusen
25-02-2008, 11:39
har så satt årets första potatis idag 25 febr i växthuset och täck över med svart plast. sorten är solist. bor i aalborg danmark. satte också några på friland i sandjord och täckte med svart plast. någon som har en gissning på när det kan vara dags för skörd ??? skall ju helst vara tom i växthuset när tomater och gurkor skall planteras.......
På friland brukar det ta 60-80 dagar till skörd.
Själv har jag satt potatis i en hink i växthuset och blasten syns redan, så jag hoppas på potatis till Valborg.
Här har potatisen också grott. Satte i växthuset den 3/2
jannika
02-03-2008, 21:51
vad sätter ni för potatis? är det bara köpt sätt-potatis som gäller, eller kan man sätta potatis som är köpt mat-potatis, som råkat få groddar i påsen? Jag har ett gäng som är köpta ekologiska på påse och nu har de legat till sig och blivit mjuka och fått groddar.
om jag kan sätta dessa, vad gör jag nu?? ska de ligga ljust eller fortsatt mörkt? när vet man att det är dags att sätta ner i jorden? hur djupt ska man då sätta dem?
så tacksam!!
Man brukar säga att man ska sätta kontrollerat utsäde föär att slippa sjukdomar, men jag sätter både och. Jag brukar sätta de matpotatis jag har kvar och sen sätter jag köpt sättpotatis också. Jag har aldrig märkt någon skillnad.
Eftersom jag bara sätter potatis för midsommarbruk, så är de inte fler än att det får bli köpepotaterna.
pingusen
03-03-2008, 07:14
sättpotatisen skall inte färvaras mörkt har jag läst för då blir groddarna lätt för långa och bryts lätt av vid plantering.
jannika
03-03-2008, 15:26
Tack för svaren! ett par frågor till: CITAT (pingusen @ 03-03-2008, 07:14)  sättpotatisen skall inte färvaras mörkt har jag läst för då blir groddarna lätt för långa och bryts lätt av vid plantering. Men om jag lägger fram dem, blir de inte gröna då? är de inte farliga då? hur vet jag när de är redo att sättas, och på vilket djup sätter jag dem?
Sättpotatisen ska ligga ljust och svalt, groddarna ska vara gröna och knubbiga.
Du kan sätta potatis när du vill, det går även utan groddar, men det går fortare med 2-3 cm långa groddar.
Du sätter potatisen så de hamnar 7-10 cm under markytan.
CITAT (jannika @ 03-03-2008, 16:26)  Tack för svaren! ett par frågor till: Men om jag lägger fram dem, blir de inte gröna då? är de inte farliga då? hur vet jag när de är redo att sättas, och på vilket djup sätter jag dem? Man brukar inte äta sättpotatisen!
pingusen
04-03-2008, 22:58
nej då det gör inget om potatisen blir grön innan du sätter den !
160kvm stort hus
05-03-2008, 09:05
Hej! Köpte sättpotatis igår, och några hinkar. Trädgårdslandet är inte klart och jag vill gärna ha egen potatis till midsommar. Hittade tyvärr bara vita hinkar, går det bra eller ska jag täcka dom med svart plast runt?
Om jag förstått det rätt.
Grodda potatisen Lägg i jord i hink, lägg i potatis, på med mer jord. Förvara potatishinkarna i växthuset, blir det minusgrader ta in dom. När blast tittar upp, på med mer jord. osv osv tills hinken blir full Vänta.... skörda när det har blommat. ( Som vanlig potatis satt på friland. )
Har jag förstått allt rätt? Eller ska jag förvara potatishinkarna i garaget? Inte lika mycket ljus men jämnare tempratur på runt 8-10grader. I växhuset är det allt från 5grader på nätterna till 15 ( 20?? ) på dagarna när solen ligger på.
pingusen
06-03-2008, 11:19
vad jag færstått så væxer potatisen nær temperaturen i jorden ær øver 7 grader, så jag skulle nog vælja væxthuset framfær garaget.
blasten får absolut inte utsættas før frost. då blir skørden førsenad med den tid det tar fær att væxa upp ny blast.
jannika
06-03-2008, 13:49
CITAT (16kvm stor balkong @ 05-03-2008, 09:05)  Grodda potatisen Lägg i jord i hink, lägg i potatis, på med mer jord. Förvara potatishinkarna i växthuset, blir det minusgrader ta in dom. När blast tittar upp, på med mer jord. osv osv tills hinken blir full Vänta.... skörda när det har blommat. ( Som vanlig potatis satt på friland. ) Du verkar ha koll!! hmmmm... nu satte jag i hink, men fyllde den 2/3 med jord och la i 2 potatisar och fyllde på med mer jord. men nu är den ju nästa full!! Ska jag göra om det? ska potatisen längre ner i hinken? jag fick för mig att den växte neråt, inte uppåt. Om du förstår hur jag menar.... hur många potatisar satte du per hink? använder du "vanlig" hink, inget extra-stort eller annars speciell? var hittar du info om hur man sätter, så jag kan förkovra mig!  Tack!!! Lycka till med din skörd.
CITAT (pingusen @ 06-03-2008, 11:19)  vad jag færstått så væxer potatisen nær temperaturen i jorden ær øver 7 grader, så jag skulle nog vælja væxthuset framfær garaget. jag har inget växthus så jag satte spannen i gäststuga, ca 18 grader varmt och ganska ljust, men inte som ett växthus... blir det för varmt för den? hur många potatis per spann/hink? tack! /nybörjare med vilja!
CITAT (jannika @ 06-03-2008, 13:49)  [/size]
Du verkar ha koll!! hmmmm... nu satte jag i hink, men fyllde den 2/3 med jord och la i 2 potatisar och fyllde på med mer jord. men nu är den ju nästa full!! Ska jag göra om det? ska potatisen längre ner i hinken? jag fick för mig att den växte neråt, inte uppåt. Om du förstår hur jag menar.... hur många potatisar satte du per hink? använder du "vanlig" hink, inget extra-stort eller annars speciell? var hittar du info om hur man sätter, så jag kan förkovra mig! 
Tack!!! Lycka till med din skörd. [size=1]
jag har inget växthus så jag satte spannen i gäststuga, ca 18 grader varmt och ganska ljust, men inte som ett växthus... blir det för varmt för den? hur många potatis per spann/hink? tack! /nybörjare med vilja! En potatis per hink ca 10-15cm från botten. Potatis växer uppåt. Däremot fyller du på hinken när blasten vuxit till sig = som att kupa.
160kvm stort hus
06-03-2008, 16:07
Hi hi, koll eller koll det vet jag inte.
Jag har inte satt mina potatisar än, dom ligger på fösterbrädan och groddar till sig.
Men efter potatisen har blastat klart ställer jag ut dom i växthuset. Ananrs får dom stå i pannrummet. Ingen sol där, men det kan väl inte göra något så länge dom är under jorden?
18C är inte för varmt, men kommer du upp mot 27-30 blir det sämre. Kul att ni redan kommit igång, det har sannerligen inte jag. Blir nog inget satt förrän tidigast strax efter påsk här.
Jag satte potatis i varmbänk för två veckor sedan. Nu blev jag nyfiken på att smyga ut med ficklampa och kika under halm och spån....
jannika
11-03-2008, 11:54
CITAT (snigel @ 06-03-2008, 22:08)  Jag satte potatis i varmbänk för två veckor sedan. Nu blev jag nyfiken på att smyga ut med ficklampa och kika under halm och spån.... Nåååå??? var där något??? *nyfiken*  hur varmt är där?
CITAT (pingusen @ 25-02-2008, 11:39)  satte också några på friland i sandjord och täckte med svart plast. Måste man täcka med plast, eller går det bra att bara sätta och se glad ut?
pingusen
18-03-2008, 19:29
CITAT (Grå @ 15-03-2008, 19:26)  Måste man täcka med plast, eller går det bra att bara sätta och se glad ut? att jag tæckte med svart plast varfær att jag vill ha dem klara så fort som møjligt. men ønnu har det hænt något under plasten vare sig på friland eller i væxthuset och jag satte alltså runt 25 februari och i væxthuset idag var det riktigt varmt o skønt. men de kommande nætterna blir det frost så kanske lika bra att de på friland ænnu inte børjat spira....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|