goines
Hej,

DEt har stått om gullviva lite här och var har jag sett och det verkar inte vara särskillt svårt men ändå är mina frön alldeles "ogro-bara"

3 år har jag försökt. Första året satte jag massor med frön i en delad mjölkkartong ganska tidigt på hösten. Till våren åkte de ut utan någon som helst indikation på liv.
Andra året fick de ligga i en burk till våren innan jag tryckte ner dem. Inget hände då heller.

Förra året trodde jag att jag funnit problemet. Läste att de ev behövde en köldperiod innan de grodde. I nov satte jag in de nysådda fröna i frysen ca 6 veckor. Även lösa frön var med i frysen som jag tryckte ner efter de 6 veckorna. Ingen av dessa vill komma upp heller.

Någon som har något tips? Varje år kommer det upp plantor på samma ställen i gräsmattan och jag vill utöka dessa.
Ska de vara länge i frysen? Ska jag så dem med det samma eller torka ut dem?

Eller har jag bara otur???

PS fröna kommer från egna plantor i trädgården.

mvh
/Gustav
ewa zon 3
För att få fler plantor skulle jag ta och dela plantorna efter blommningen är över.
Plantera småplantorna direkt där du vill ha dom och håll ev efter med vattning i fall det blir torr väderlek.

/Ewa
Eva 33c
De behöver kyla innan de gror MEN frysen är inget bra alternativ!
Det blir helt enkelt på tok för hastigt temperaturfall, från rumstemperatur till -18 på en sekund. Det gör att fröerna förmodligen fryser sönder. Kylskåpet är ett bättre alternativ, men det bästa är utomhus. Många fröer vill framförallt ha de växlande vårtemperaturerna (-4 till +4 brukar ofta anges som optimalt för många sorter) för att väckas ur sin frövila.
Om du har frön kvar kan du så en omgång till och ställa ut.
När jag sådde gullvivor första gången (ca 16 år sedan) gjorde jag exakt som du, sådde och ställde i frysen. Och inte ett frö grodde för mig heller, det var då jag lärde mig hur det hänger ihop.
Lycka till med nästa sådd, skam den som ger sig tummenupp.gif
Gloriana
Håller med föregående talare när det gäller hur man ska göra. Om du pm:ar mig kan du få frön till röda gullvivor av mig. Det finns ingen garanti att alla blir röda men en hel del i alla fall.
mamamaggan
Har sått och fått mängder av gullvivor genom att så dem i en av mina pallkragar på hösten , jättenkelt. Om du sår dem nu så kan du ställa ut sådden direkt i kylan så tror jag att du lyckas bättre.

Ska se efter jag jag har några frön till gula gullvivor så kan du få om du vill.

Tillägg : Tyvärr hade jag inga frön men kanske någon annan har ?
Cathis
Ett annat alternativ är ju att du låter plantorna fröså sig där dom står
och sedan flyttar dom små plantorna till dom ställerna du vill ha dom på.
Mina gullvivor frösår sig i mängder varje år.

Får du inte tag på nya fröer får du höra av dig framåt våren så kan
jag skicka några plantor till dig.
goines
Hej Alla,

Tack för alla tips. Det känns som om det blir en god skörd nästa år. Årets frö har nog tappat stinget efter tiden i frysen.

Som Cathis säger att fröna borde självgro bredvid moderplantan. Det är en sak jag tyckte borde ske men det kommer inga småplantor bredvid.

Nåja - Nästa höst ska jag så mina frön i låda direkt utomhus så får vi se vad som dyker upp till våren.

tack
mvh
/Gustav i skåne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon