munkakvarn
Nu känns det som att det börjar bli dags. En hel del ska ju förkultiveras så det börjar bli tajt.
Tänkte ha stora amplar och blomlådor i år lite här och var runt huset. Huset är gult med vita knutar. Vilka blommor tror ni hade passat? Lite tips på färger och dofter önskas. Gärna lättsådda och lättskötta.
Jag ska för första gången ge mig på att på allvar försöka så egna blommor så det får gärna vara något som passar en halvamatör.
Tack på förhand.
mamamaggan
Jag brukar ha pelargoner , fuchsia eller röda flitiga lisa och blå hänglobelia i blomlådorna. I år har jag tänkt ha någon sorts blå klockväxt och röd hänglobelia i ett par amplar. Har också haft vit knölbegonia med gröna hängväxter i ampel.

Vilka färger som passar till ditt hus bestämmer du själv , smaken är ju som baken , men jag skulle nog satsa på något med röda blommor tillsammans med kanske bara gröna hängväxter.

Tillägg :
Kom på att du ville ju ha råd på något du kan så själv. Flitiga lisa är inte svår att så själv, inte heller lobelia och knölbegonia köper man helt enkel en knöl och planterar. Begonia ska man nog ha hänga så att det inte kommer åt att regna på den , det gillar den inte.
munkakvarn
Tack för tipsen. Nu fick jag genast massa kul idéer. Tänkte satsa på vitt och rosa. Rosa blommor finns det ju gott om, men vad ska man ha för vita blommor? Kan man ha brudslöja i ampel och blomlåda?
Irene_L
Det finns ju vit hänglobelia tummenupp.gif
ewa zon 3
Stor hängverbena - Verbena speciosa är en lättsådd och tålig ampel- och krukväxt som fyller ut bra i mellan de andra växterna.
Finns i en alldeles underbar mörkt violett sort som heter 'Imagination' Såg att Lord Nelson verkar ha fröer till den. Violett är snyggt mot det rosa, vita och det gula huset. Förodlas och sås nu. Finare mer välförgrenad planta om man toppar den några gånger under uppväxten
Finns även en annan Verbena för amplar som heter Verbena erinoides 'Lavender Mist', Thompson&Morgan, blandning i pastelligt violetta och vita nyanser. Har inte provat just den själv men när jag såg färgerna blev jag väldigt sugen.

/Ewa
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ewa zon 3 @ 27-02-2008, 10:14) *
Stor hängverbena - Verbena speciosa är en lättsådd och tålig ampel- och krukväxt som fyller ut bra i mellan de andra växterna.
Finns i en alldeles underbar mörkt violett sort som heter 'Imagination' Såg att Lord Nelson verkar ha fröer till den. Violett är snyggt mot det rosa, vita och det gula huset. Förodlas och sås nu. Finare mer välförgrenad planta om man toppar den några gånger under uppväxten
Finns även en annan Verbena för amplar som heter Verbena erinoides 'Lavender Mist', Thompson&Morgan, blandning i pastelligt violetta och vita nyanser. Har inte provat just den själv men när jag såg färgerna blev jag väldigt sugen.

/Ewa

Jag hade imagination under många år i mina lådor och ampler. Hade också en ljusare lila Verbena som doftar. Men kommer inte på namnet just nu. Däremmelan hade jag gärna Erigeron karvinskianum

Tog även fröer från imagination till nästa år

Elisabeth
ewa zon 3
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-02-2008, 11:26) *
...Erigeron karvinskianum.....

Jag som inte skulle ha mer fröer no.gif
Nu blir det en till att leta reda på

/Ewa
ewa zon 3
dubbeltryck
/Ewa
CITAT (ewa zon 3 @ 27-02-2008, 12:55) *
Jag som inte skulle ha mer fröer no.gif
Nu blir det en till att leta reda på

/Ewa

Dom är så tacksamma i Ampler och Lådor. Jag älskade dom. Har ibland på hösten klippt ner dom och grävt ner i växthuset, täckt med dubbel lager fiberduk och så klarade dom vintern och kom igen på våren.

Ett år hade jag några V.Imagination över och även några kryddtagetes. Och som det alltid blev, på slutet man bara tryckte ner allt för att bli av med det (blir ju alltid för mycket)

Det blev en underbar kruka sedan. Lila Verbena och så det klargula från Kryddtagetes.

Elisabeth
ewa zon 3
CITAT (munkakvarn @ 27-02-2008, 07:58) *
Tack för tipsen. Nu fick jag genast massa kul idéer. Tänkte satsa på vitt och rosa. Rosa blommor finns det ju gott om, men vad ska man ha för vita blommor? Kan man ha brudslöja i ampel och blomlåda?
Förlåt att jag lånade din tråd lite shy.gif
Men som förslag på vit blomma till ampel så kanske Snöflinga - Sutera cordata syn. Bacopa cordata kan passa
Förökas med sticklingar och man brukar kunna köpa småplantor till amplar/krukor på våren. De växer snabbt så jag köper hellre fler småplantor än en stor. Här lånade bilder från Google

/Ewa
CITAT (munkakvarn @ 27-02-2008, 07:58) *

grusnejlikan är mycket tacksam i amplar och blomlådor. Men den skall sås nu. Den är mycket tåligt och fyller ut bra

Elisabeth

Mollis
CITAT (ewa zon 3 @ 27-02-2008, 17:03) *
Förlåt att jag lånade din tråd lite shy.gif
Men som förslag på vit blomma till ampel så kanske Snöflinga - Sutera cordata syn. Bacopa cordata kan passa
Förökas med sticklingar och man brukar kunna köpa småplantor till amplar/krukor på våren. De växer snabbt så jag köper hellre fler småplantor än en stor. Här lånade bilder från Google

/Ewa

Jag håller med, snöflingan är en utmärkt ampelväxt, jag hade den visserligen i en låda förra året men i år ska jag sätta den i ampel. En annan väldigt fin ampelväxt är grå rabatteternell. Jag skickar med bilder..

//Mollis
Men rabatteternell växer ibland lite för mycket. Hade den ofta i krukor men fram mot sensommaren hade den vuxit över allt annat.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon