moksa108
Mina oregonspring tomater har förmodligen stått i sitt minidrivhus för länge alldeles för långt ifrån lampan. Nu sitter dom under ett lysrör med bara några centimeters avstånd istället. Men den ena har blivit alldeles för lång för sin egen styrka och ligger ner. Vad ska jag göra?! Ska jag börja binda upp den redan i sitt ministadie eller är den körd?

[attachment=13907:oregon.jpg]
ewa zon 3
En lösning kan vara att plantera om dom försiktigt i djupare krukor och plantera så djupt att ca halva stjälken kommer ner i jorden.
Var väldigt försiktig med stjälken och håll bara i bladen vid omplanteringen.
Tomater klarar av att bli "begravda" så här och man kan sätta den lite djupare vid varje omskolning.

Lycka till
/Ewa

Kom på, var har du fått tag på fröer till'Oregon Spring'? Den var jag lite nyfiken på att prova i år yes.gif
moksa108
Tack Ewa!
Jag skall följa ditt råd och inhandla större krukor snarast.

Jag köpte mina fröer på tradera eftersom de var slut hos impecta när jag beställde.
ulrikailund
Hej!

Jag som såg fram emot att odla denna fantastiska tomat i år igen! Impectas fröer är slut! Någon som vet hur jag kan får tag på den??

Ulrika i Lund
jannika
stjäl tråden och passar på att fråga: så länge de står upp är de väl ok? mina är långa och rangliga, men tänkte att de får klara sig tills omplanteringsdags...

tänker jag rätt eller fel??

PS. gäller tomater, men inte denna specifika sort...
ewa zon 3
CITAT (jannika @ 13-03-2008, 12:46) *
stjäl tråden och passar på att fråga: så länge de står upp är de väl ok? mina är långa och rangliga, men tänkte att de får klara sig tills omplanteringsdags...

tänker jag rätt eller fel??

PS. gäller tomater, men inte denna specifika sort...

Bra att de står upp tummenupp.gif
och har du möjligthet så flytta belysningen närmare så att de inte drar iväg ännu mer.

/Ewa
jannika
CITAT
Bra att de står upp tummenupp.gif
och har du möjligthet så flytta belysningen närmare så att de inte drar iväg ännu mer.

/Ewa

Tack! smile.gif men jag har ingen belysning... bara genom fönstret, den naturliga vägen... måste man ha extraljus för att det ska gå?
ewa zon 3
Måste är väl att ta i men knubbigagre och finare plantor får man allt med extrabelysning. smile.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon