I dag har vi beskurit vårt Sävstaholm. Det var vattenskotten som fick stryka av pinn. Det är tre kvar, vi pensionärer tar ett pö om pö. Nästa blir Farmors julåpple.
Det finns ju en viss risk att det blir ett självgenererande projekt. D v s om man klipper lite för mycket, så svarar trädet med vattenskott, nästa år klipper man vattenskotten och så kommer det bara nya ..... Det kan vara bättre att kanske bara gallra bland vattenskotten och ev komplettera med en ytterligare gallring under sensommaren. Så att man på sikt kan bli av med vattenskotten, utan att trädet svarar med nya vattenskott.
Inger S
25-02-2008, 15:57
Jag har ett gammalt (ca 30 år) Ingrid Marie. När jag tog över för så där en åtta år sen hade jag en hjälpsam granne som gjorde som Du, dvs klippte alla vattenskotten. Det blev sedan repris på reprisen. Trädet hade ju samtidigt klippts hårt även i kronan.
Nu har jag i 3-4 år skaffat kunnig hjälp, som klippt efter JAS och samtidigt bara gallrat 1/3-del av vattenskotten per år. Förra sommaren hade jag inga vattenskott. Han (en utbildad trädgårdsmästare) förklarar att om man klipper ett äppelträd hårt men inte samtidigt rotbeskär så kompenserar trädet grenar mot rötterna genom att skicka upp en massa s k vattenskott.
Okey!
Då skall de andra träden behandlas som ni föreslår. Tack för goda råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.