Full version: Citrus-växter
Stevick
Idag har jag införskaffat ett Mandarinträd.... det e fjärde i samlingen, har tidigare; Calamondin, Citron, Lime.. Nu är frågan, hur smakar Mandaring egentligen? Det är en mogen frukt på, skall testa den senare...
Undrar också om ni anser att det är någon ide att införskaffa ett Grape-frukt?

Vart får man tag på apelsinträd? Har hittat apelsinsticklingar på nätet, hur lång tid kan det ta innan de börjar blomma o ge frukt? Även Clementin...

Är bästa sättet att sätta sticklingar att ta bort alla blomämnen och sätta dem i såjord med en påse över krukan?

Finns det några andra frukter av citrus ni rekommenderar?

Mycket frågor...

Vickan
MariaÖrebro
Hej Stevick!
Om du är lika galen i citrusar som jag så skulle jag säga att du ska samla på dig allt du kan hitta! Har aldrig försökt på mig på att ta sticklingar, men jag skulle tro att om du sätter den i vatten så ska det nog komma rötter så småningom. Annars rekommenderar jag www.tradewindsfruit.com om du vill köpa kärnor från Kalifornien till ett MYCKET vettigt pris! Ett par USD för en sort, och med dagens kurs är det ju 15 kronor! Porto 10% på priset. Köpte 19 sorter för ett par hundringar! De har mängder med olika sorter, inte bara citrusar.

Om du planterar kärnor kan det ta LÅNG tid innan du får frukt, säkert 10 år. Om du vill ha ett snabbt resultat föreslår jag att du kollar med Plantagen, Blomsterlandet och liknande. Ibland har de utförsäljning...
Stevick
Jo, jag gissar att det kan ta tid, men å andra sidan så skall jag ju leva ett par år till hade jag tänkt smile.gif
Vad har du för sorter o vilka rekommenderar du?

Va på blomsterlandet i varberg idag o köpte mandarinträdet, de skulle få in grape nu på onsdag, samt att de hade kumquat... kumquat e jag inte så intresserad av för tillfället, det får komma sen när jag har plats...
MariaS
CITAT (Stevick @ 25-02-2008, 17:02) *
Jo, jag gissar att det kan ta tid, men å andra sidan så skall jag ju leva ett par år till hade jag tänkt smile.gif

Va på blomsterlandet i varberg idag o köpte mandarinträdet, de skulle få in grape nu på onsdag, samt att de hade kumquat... kumquat e jag inte så intresserad av för tillfället, det får komma sen när jag har plats...

Kumquat är underbar att göra marmelad på!
Sticklingar sätter du i ogödslad torv och inte i vatten. Sticklingar måste andas också.
MariaÖrebro
[quote name='Stevick' date='25-02-2008, 17:02' post='774845']

Jag har drivit upp en hel del citrusar genom kärnor, och fler är på G. Följande har jag i olika storlekar, allt från 180 cm (citronen) till "nyfödda":

Citron
Apelsin
Ugly
Clementin
Sweet Lemon
Key Lime
Mandarinquat
Blodgrape
Vit grape
Kaffir Lime
Ponderosa Lemon
Pomelo
Kumquat

När man har flera småttingar samtidigt ser man att det faktiskt finns skillnader mellan dem! Min Kaffir Lime har till exempel små runda hjärtblad längs stjälken. Citronen har blad som sitter längs grenarna, medan min apelsin och ugly har som små "leder" mellan stjälken och bladen. När de blir större tror jag att det blir svårare att se någon skillnad på många av dem. Jag har aldrig fått dem att blomma, men i år har jag gett mig tusan på att det ska bli blommor! Ska ut med dem på balkongen så fort vädret tillåter. Sen ska de få stå där tills det börjar bli kallt. Efter det blir det vinden, trots att den är mörk, men det är kallt och bra där. Åtminstone säger Flaxss att det ska vara ok om tempen är ca 0 till +5c där. Nästa vår vore det väl själva f-n om det inte skulle kolla åtminstone en liten knopp nånstans!!!

Lycka till med dina citrusar!
Stevick
Tjo!

Va inne på sidan, o gud vad mycke olika citrusar det var! får ta o så lite när jag får mitt växthus... hittade många roliga passiflora med... Får kontakta dig sen när det är dags o plantera/så! eller du kanske har lust o ge mig lite tips redan nu?

Kraaam!
MariaS
Jag var annars på Netto i veckan. Där hade de: C. limone, C. myrtifolia, Citrofortunella microcarpa och Fortunella japonica för 179:-/st. 50cm höga. Då köper man inte frön inte whistling.gif
Stevick
usch, inte bra med sådana här trådar... läste i en annan tråd om netto med... får väl se om jag tar vägarna förbi wink.gif vad heter de olika på svenska, limone borde vara citron, men de andra? någon som vet...
MariaS
CITAT (MariaS @ 01-03-2008, 19:30) *
Jag var annars på Netto i veckan. Där hade de: C. limone, C. myrtifolia, Citrofortunella microcarpa och Fortunella japonica för 179:-/st. 50cm höga. Då köper man inte frön inte whistling.gif

Limone=citron, myrtifolia=chinotträd, Citrofortunellan=kalamondin eller rund kumquat och Fortunellan är vanlig kumquat.
MariaÖrebro
Undrar just om Netto finns här i Örebro... Kanske kan hitta nåt som jag inte har....... Oj, vad plånboken tjöt till och sprang och gömde sig bland dammråttorna under sängen nu! Det bara rasslade till!!!
MariaS
CITAT (MariaÖrebro @ 02-03-2008, 18:58) *
Undrar just om Netto finns här i Örebro... Kanske kan hitta nåt som jag inte har....... Oj, vad plånboken tjöt till och sprang och gömde sig bland dammråttorna under sängen nu! Det bara rasslade till!!!

giggle.gif
Stevick
chinott, vad e det för nån? go o äta eller sådär?
MariaS
CITAT (Stevick @ 02-03-2008, 20:04) *
chinott, vad e det för nån? go o äta eller sådär?

Vet faktiskt inte. Inga mogna frukter ännu.
Citrus Angel
Hej

Jag köpte en Citrus Fortunella för en vecka sen och jag undrar bara hur ska man vattna den! och hur ofta? Den har en massa citrusfrukter och luktar härligt med vita blommor men jag har redan "haft ihjäl" 2 små citrusträd och hade gett upp när jag såg denna fina växt (ca 1 meter hög) så jag tänkte ge det en sista chans och vill absolut inte att den ska dö! Jag har vattnat den förra lördagen och de sa i affären att den ska ha vatten var tredje vecka på vintern och varannan på sommaren. Egendomligt med tanke på att de andra sagt att de ska dränkas i vatten 2 ggr i veckan? Idag började den hänga lite i bladen så jag kände mig tvungen att vattna den igen (9 dagar sen sist) jag använder citrusnäring) Jag har ålanterat om den i en lerkruka med ca 5 cm lerkulor underst...Oerhört tacksam för all hjälp! från Tacksam....
MariaS
Jag har redan svarat dig i den andra tråden, men passar på här att tala om att det rätta namnet är: Fortunella japonica/kumquat på din växt. Vilken tillhör citrusfamiljen.
Orange
For dere som er medlem av EU så er det ingen problem og få tak i Citrus. Prøv med Voss ved Hamburg. Han sender men ikke til Norge desverre. EU har egne regler som gjør det enklere å importere. Han har vistnok ca 150 forskjellige Citrus. En del av dem vil kunn dyrkes ute i syd Sverige. Jeg dyrker mine i ett oppvarmet veksthus. Citrus vil ha en kjølig periode for å få søte frukter. Ett appelsintre vil først etter ca 5 år bære søte frukter. Om en vil pode selv så skaff deg Poncirus trifoliata. Om frukten blir hengende for lenge på treet så blir den tørr. Om det får for lite lys vil den kaste blader. Overvintres best ved 7-8*C. Noen tåler ned til-10*C og Poncirus vil antagelig overleve ved -20*C.
Orange
Her er en fin måte å dyrke Citrus på. Også andre varme krevende planter:
http://zitrusgarten.net/homepage/citrusspa...trusspalier.htm
djur7
CITAT (MariaÖrebro @ 25-02-2008, 17:14) *
Hej Stevick!
Om du är lika galen i citrusar som jag så skulle jag säga att du ska samla på dig allt du kan hitta! Har aldrig försökt på mig på att ta sticklingar, men jag skulle tro att om du sätter den i vatten så ska det nog komma rötter så småningom. Annars rekommenderar jag www.tradewindsfruit.com om du vill köpa kärnor från Kalifornien till ett MYCKET vettigt pris! Ett par USD för en sort, och med dagens kurs är det ju 15 kronor! Porto 10% på priset. Köpte 19 sorter för ett par hundringar! De har mängder med olika sorter, inte bara citrusar.

Om du planterar kärnor kan det ta LÅNG tid innan du får frukt, säkert 10 år. Om du vill ha ett snabbt resultat föreslår jag att du kollar med Plantagen, Blomsterlandet och liknande. Ibland har de utförsäljning...

Hej!

Jag var just in på sidan du angav men hur hittar man citrus där (det är et jag är intresserad av) jag tycker sidan är råddig svårt när det ärlatinska namn...
Tacksam för svar
Stevick
Jag var faktiskt inne på den sidan häromdagen, men hittade inga citrusfröer, men jag kanske också var blind? Hade varit kul o försöka driva upp några kärnor snart...

En annan fråga... Köpte ett citronträd från Netto förra våren, efter tipsen ovan, vilket va kanonfint... Det har två frukoter som växer o står i som jag hoppas kan skörda till sommaren.. MEN!! Det har torkat lite lätt nu under vintern... vattnade det ganska rejält för lite mer än två veckor sen, o idag fick dem en skvätt till med näring i... Den har kvar frukterna, men alla blad är borta, förutom tre i toppen av trädet... Kommer det att klara sig tror ni, eller upptäckte jag det försent?
MariaS
CITAT (Stevick @ 09-01-2009, 15:40) *
Jag var faktiskt inne på den sidan häromdagen, men hittade inga citrusfröer, men jag kanske också var blind? Hade varit kul o försöka driva upp några kärnor snart...

En annan fråga... Köpte ett citronträd från Netto förra våren, efter tipsen ovan, vilket va kanonfint... Det har två frukoter som växer o står i som jag hoppas kan skörda till sommaren.. MEN!! Det har torkat lite lätt nu under vintern... vattnade det ganska rejält för lite mer än två veckor sen, o idag fick dem en skvätt till med näring i... Den har kvar frukterna, men alla blad är borta, förutom tre i toppen av trädet... Kommer det att klara sig tror ni, eller upptäckte jag det försent?

Citrusar som står för varmt och med för torr luftfuktighet tappar i regel bladen på vintern. Detta är INTE bra som du förstår. Citronen behöver en temperatur på mellan +4 och +10 grader för att kunna gå i vila. Blir det varmare än så, blir trädet stressat (med vårt dåliga ljus till råga på allt) och tappar bladen.
Försök att ställa citronen så svalt du kan. Duscha det i duschen, så ofta du kan (gärna liggandes så du inte dränker jorden) Nu i februari byter du jord och ställer den så ljust som möjligt, så kan den komma igen.

Lycka till
Elinzon1-2
Jag blir sååå sotis.

Jag hade ett två år gammalt blodgrape-träd som jag dragit upp från kärna. Det blommade ute i somras!

Tyvärr klantade jag mig och missade en tidig köldknäpp som dödade mitt lilla träd -cry-.gif

Min frösådda citron från i våras gick samma öde till mötes...

Nytt försök i år och eftersom jag precis beställt ett växthus så har jag stort hopp om den kommande vintern. Med den här länken som info kan jag dessutom beställa fler sorter än vad som går att hitta i fruktdisken. Kanske att det blir en stickling också för att komma igång igen happy.gif

Elin
lissa
Min citrus kruka har växten med vita bladkanter, men nu har jag sett att det kommer nya friska blad också, ska jag låta den vara ifred eller ska jag hjälpa den lite, och i så fall, vad kan jag göra ?? Den står ute, rätt skyddat och har växt en massa nu den sista månaden, antagligen för att vi inte har haft tillräckligt många kalla dagar i rad för att de ska komma in i riktig vila--
[attachment=31519:DSCN8038.JPG]
Stevick
Kan man ställa ut citrusarna, även på natten nu, så länge det är plusgrader ute? Dör dem om det blir ett par minus?
Alexander-VG-zon3
ja sålänge det är frostfritt kan du ha dom ute. jag har haft mina ute under milda perioder sen jan. placera dom så du inte bränner bladen.

men vårfrost skadar dom mycket så ta in vid frost, även om dom som normalt sett tål lite frost under vilan gör det inte nu under våren.
lissa
Ingen vet vad jag ska göra med bladen som har dom torra kanterna??
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 20-03-2009, 01:01) *
Ingen vet vad jag ska göra med bladen som har dom torra kanterna??

låta den växa som den själv tycker, ge den vatten och näring. placera den soligt och varmt.
Stevick
Hade lite bråttom o köpte ett fantastiskt citrusträd... men dessvärre är inte växthuset klart, så den har fått stå inne... den har både frukter på sig samt att nu har det kommit hur många knoppar som helst! Den har små skålar med vatten under sig, men bladen har börjat hänga riktigt oroväckande... VAD GÖRA? Mer vatten, mindre vatten? Sprejar den varje dag...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon