Full version: Frösådda "pellisar"
Anki V
Det är första gången jag frösår pelargonior så ha tålamod angel_not.gif .

Börjar det bli dags att toppa småpellisarna nu?

De är vid det här laget ca 10 cm höga och jättesöta wub.gif . Det gör nästan ont att tänka på att jag ska klippa i dom .

[attachment=13913:lillpellis__Large_.jpg]

/Anki
ewa zon 3
Jag skulle toppa nu, lite och ofta tycker jag fungerar bäst
Spar man för länge, som vissa har gjort angel_not.gif, så bli snittytan så grov och ful tycker jag.
Sen ska man väl toppa flera gånger för att få till riktigt många blommande grenar men hur sent man kan toppa för att inte försena blommningen för mycket hoppas jag Margith el någon annan kan svara på.

/Ewa
Anki V
Tack Ewa.

Jag misstänkte nästan att det började bli dags -cry-.gif .

Jag får väl plocka fram den vassaste och finaste lilla manikyrsaxen jag har så det amputerande snittet blir så fint som möjligt.

/Anki
evni
Men OOOjjj vad kraftig och fin . Är det den som är på bilden som är frösådd? När satte du frön ? Har den/dom fått mycket extraljus eller??
Jag satte några frön för ca 7 v. sedan och mina är pytte,pytte små. 1 cm. höga och tunna som bara den. Dom har stått i ett söderfönster.
Nu när jag fick se din så sprang jag ut med mina i ett hus med extraljus. Det kanske hjälper.
Visst tar det emot att toppa. Det svider i hela kroppen. Men fina blir dom.
/Eva
Anki V
Jag sådde den 29 december sedan grodde de med raketfart.
Redan den 2 januari grodde de första och den 16 skolade jag om. Fröna kommer från Rara växter och det var bara ett frö av tio som inte grodde.

Ja, jag har lysrör och jag är så imponerad över att det har blivit så pass fina.
Jag ljög lite i det första inlägget! Jag har provat så pellisar en gång för länge sedan utan lysrör. Då sådde jag någon gång i april, har jag för mig, men det blev så "ämligt" och bedrövligt att jag slängde hela rasket.

/Anki

sqrulan
tummenupp.gif Verkligen jätte fina plantor,vad är det för pelargon?
Anki V
CITAT (sqrulan @ 25-02-2008, 17:01) *
tummenupp.gif Verkligen jätte fina plantor,vad är det för pelargon?

Den på bilden är en "Avanti Peach" F-1

Jag har också sått en Black Velvet Appleblossom" F-1

Så svarta som på bilden är då inte mina blad ännu men man ser ändå tydligt att bladen kommer att få en annan färg. Jag tror faktiskt att den har det för ljust under lysrören för att färgen ska framträda helt. laugh.gif
sqrulan
Men oj så fina!Dom mörka bladen till den ljusa blomman var ju läckert! wub.gif
Anki V
Om jag inte minns alldeles fel så har ewa zon 3 sått den där med svarta blad. Hon kanske kan svara på om de verkligen blir så mörka som bilden visar.

/Anki
ewa zon 3
Jo, jag sådde Black Velvet Rose och Red F1 förra året och bladen blir verkligen fantastiskt vackra i fullt solsken.
Blev dessutom stora kraftiga exemplar med massor av blommor av plantor sådda i januari.
Nu när de står inne och övervintrar under lysrör så ser de flesta bladen bara gröna ut men tittar man nära ser man att det finns antydan till en mörk zon som tänker nästan hela bladet.
Appelblossom kommer att bli kanonfin Anki! tummenupp.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon