mariia
Hej,

Jag har en tall som står väldigt "olämpligt" till som jag skulle vilja bli av med.

Nu finns det ingen möjlighet för mig att såga ner den, utan taktiken ligger i att diskret ta död på skrället på platsen så det därmed ställs utom allt tvivel att den måste tas bort. Jag har fått tips om kopparspik men har svårt att tro på att det skulle fungera. Ett annat tips jag fått är Ecoplug. Någon som har erfarenhet av det ena eller andra (eller egna tips) som vill dela med sig?

Hälsningar Mariia
pleximaster
Som du beskriver det låter det som det inte är ditt träd (Förlåt om jag har fel) annars skulle man ju vilja såga ner det. Ett dött träd vet man ju inte när det faller. Att ta död på andras träd är olagligt och egenmäktigt förfarande och något som jag inte tror att någon här vill hjälpa dig med. Har du pratat med ägaren?

mvh plexi
Eva 33c
Om det inte är din tall ska du inte ta död på den. Kan du inte disskutera saken med trädets ägare?
Gunilla T
Om det är ditt träd så finns nog inget annat alternativ än att såga ner det.

Ecoplug dödar trädet men tallen kan stå kvar i många år även om den är död så det finns ingen anledning att plugga den.
Bassam
Hej
Jag tror om du åker till trädgårdsbutik, och där du fråga efter Pinnar som man kan gör håll på stammen och sätta pinnen i , efter några dagar blir träd död.
Lycka till, H: Bassam

Fågelvägen
Mariia, du skrev "Jag har en tall som står väldigt "olämpligt" till som jag skulle vilja bli av med."

Det låter som om det fanns andra personer som vill ha tallen kvar. Eftersom du titulerar tallen "skrället" och önskar att forumet ska erbjuda tips för smygförgiftning antar jag att tallens existens går dig allvarligt på nerverna, kanske dagligen. Jag föreslår därför att du överväger följande lösningar:

1. flytta till en tomt utan träd
2. ifall det är din man/sambo som vill ha kvar tallen, ordna med skilsmässa och gör ett nytt val
3. kompromissa och ta bort ett par grenar utan att tallens karaktär förändras.

Jag måste medge att hela upplägget i din fråga låter riktigt taskigt! ninja.gif
KURT
CITAT (Bassam @ 25-02-2008, 18:07) *
Hej
Jag tror om du åker till trädgårdsbutik, och där du fråga efter Pinnar som man kan gör håll på stammen och sätta pinnen i , efter några dagar blir träd död.
Lycka till, H: Bassam

Det låter som ympning? att ett fullvuxet träd skulle dö på några dagar är inte speciellt troligt oavsett vad man gör med det.

Döda tallar kan som sagt stå kvar i 100-tals år!
Piccante
Om man vill döda ett träd "utan att det märks" så är inte kopparspik o ecoplugg speciellt bra då de lämnar spår efter sig. En kopparspik försvinner inte av sig själv o pluggen lämnar ju ett borrhål!!! Har man inte gjort sig ovän med någon innan så gör man det om man dödar ett träd på det viset. Istället för att överväga överlagt mord så ta diskussionen direkt istället med de som är berörda.
CillaM
CITAT (Fågelvägen @ 25-02-2008, 18:06) *
Mariia, du skrev "Jag har en tall som står väldigt "olämpligt" till som jag skulle vilja bli av med."

Det låter som om det fanns andra personer som vill ha tallen kvar. Eftersom du titulerar tallen "skrället" och önskar att forumet ska erbjuda tips för smygförgiftning antar jag att tallens existens går dig allvarligt på nerverna, kanske dagligen. Jag föreslår därför att du överväger följande lösningar:

1. flytta till en tomt utan träd
2. ifall det är din man/sambo som vill ha kvar tallen, ordna med skilsmässa och gör ett nytt val
3. kompromissa och ta bort ett par grenar utan att tallens karaktär förändras.

Jag måste medge att hela upplägget i din fråga låter riktigt taskigt! ninja.gif

Härligt Fågelvägen! Jag blev snabbt irriterad när jag läste inlägget att jag tappade orden rätt av. Vill också tillägga att göra som 'Mariia' skriver, med smygförgiftning, kopparspik eller annan vandalism är olagligt och man kan, med stor risk, bli rejält skadeståndsskyldig.
*Ulrica*
Jag har läst ett inlägg här på forumet av en person som fått sina träd dödade, antagligen av grannen som störde sig på dem. MYCKET tråkig historia...

Nä, på det viset gör man inte! Prata med trädägaren istället.
Fågelvägen
Kanske en förklaring behövs för mitt sura råd "flytta!":

En bit ifrån oss flyttade en ny familj in. Men redan innan de kom fick vi höra att frun i huset sågat ner träd på en grannes tomt. Gissa om vi alla var välkomnande och glatt nollställda när de flyttat in! Inte för att någon väl sa något, men en viss misstänksamhet kanske låg i luften.

Därför kan det vara vettigare att flytta INNAN man tar livet av grannens träd.

Däremot har väl ingen av oss på forumet fått veta om tallen står på egen eller grannens tomt?
mariia
Oj, det blev ett hett ämne!

Egentligen hör det inte hit, men eftersom min fråga verkar röra upp heta känslor ska jag försöka ge en förklaring till min fråga.

Jag bor i en bostadsrätt i ett förhållandevis nytt område i Stockholms utkant. Detaljplanen ändrades för några år sedan för att tillåta ett större byggföretag att bygga nya bostäder. Området blev mycket fint och trivsamt. Från min sängkammare kan jag när jag vaknar och rullar upp rullgardinen luta mig tillbaka i sängen och se ut över skog och vatten, inte ett hus så långt ögat når. Det var en av anledningarna till att jag just valde att lägga ner en förmögenhet på att köpa just den lägenheten. Utsikten är härlig! Nu har kommunen dessvärre hastigt beslutat att ändra detaljplanen för att därefter sälja av mark runt omkring och till förmån för att samma byggföretag ska smälla upp ett par tre, kanske fyra 10-våningshus, rakt utanför min lägenhet. Följdaktligen blir hela min utsikt förstörd, troligen tappar jag även ett par hundra tusen i värdeminskning, minst. Från en annan del av lägenheten kan jag ana vatten genom en träddunge och mellan några hus. Genom att ta bort en (1) tall en bit bort skulle ett gatt öppna sig så att vatten åter finns i blickfånget. Inte för att det skulle kompensera för den fantastiska vy jag kommer bli av med, men det skulle åtminstone bli som ett plåster på såret efter kommunens misshandel och girighet.

Häslningar Mariia
CillaM
Hmmm, du har nu förklarat det hela lite mer över det bryderi som irriterade många av oss. Men, och jag säger men, jag tycker ändå att du ska låta bli med att göra något sådant. Det är dumt. Jag förstår lite hur du känner det, vet hur min kommun bär sig åt mot oss invånare, men varför inte istället klaga på och hos kommunen? Lägg fram det du känner och tycker, du har all rätt i världen till det, överdriv gärna dina känslor för det ska mycket till innan kommuntjänstemän och politiker reagerar. Tyvärr tror jag inte på att de kommer handla gott. Å andra sidan tror jag inte heller att det blir någon värdeminskning på ditt boende, tvärtom. Det brukar bara öka värdet och efterfrågan.
Eva 33c
Jag förstår hur du känner det, men faktum kvarstår att trädet inte är ditt och då ska du inte döda det. Har du talat med markägaren?
Oavsett om det är kommunen eller byggföretaget så ska du inte ta för givet att de inte skulle bry sig, de är väl människor de med och kan förstå argument. Om inte trädet har någon särskild betydelse för någon annan kan det mycket väl tänkas att de kommer att tillmötesgå din önskan. Annars måste du nog gilla läget...
lycka till!
Fågelvägen
Tack Mariia för att du förklarade! Du bjöd på en filosofiskt intressant situation med många inblandade.

Det hela handlade ju egentligen inte om dendär tallen, utan mer om att du känner att man stulit din utsikt. Känslan av maktlöshet inför kommunen och byggbolagen är inte hälsosam, men att ta livet av en oskyldig tall skulle knappast ens fungera som Den Lilla Människans Hämnd. De höga husen (10 våningar i ett skogsområde?!!) kommer ju att stå där och påminna dig.

 Nu kan du förstås invänta en långsamt framkrypande hemmablindhet. Man glömmer...
 Du kan prioritera om i ditt känsloliv, strunta i skogen och vattnet, och börja älska wub.gif trevnaden i att se andras mysiga lampor tändas om kvällen i de många rara hemmen
 Och antagligen kan du också i nuläget välja det radikala alternativet: flytta. Hur viktig är din boendemiljö för dig? Ok, det kostar, det är jobbigt, du har kanske familj som inte vill? Eller dethär kanske just är den puff som behövs för Riktigt Stora Beslut?

Hoppas du kommer tillbaka till forumet och berättar hur det gick med dig, kommunen och tallen! Lycka till!
Anna-Karin Lundberg
Jag bodde i bostadsrätt som jag trivdes i, under tio år. Jag slapp se in till grannarna eftersom det fanns några rejäla silveroxlar på gräsmattan mellan husen, en björk och en tall. Eftersom jag var med i bostadsrättsföreningens styrelse fick jag i ett tidigt skede höra att folk klagade på träden som gav dem astma. Alla träd skulle bort! Men att såga ned några träd spelar ju ingen roll om man är pollenallergiker - pollen färdas långa sträckor i luften. Det framkom att björken stod i vägen för signalerna till den privata parlaborantennen. En annan styrelsemedlem erkände att träden skuggade hennes uteplats (träden stod mitt på gräsmattan och inte nära hennes plats - och träden stod där när hon köpte lägenheten!!!) och därför skulle de bort.
Eftersom jag var med i styrelsen kunde jag kämpa innan männen med motorsågarna kom. Jag stred för träden och det sas att tallen med sin höga krona skulle sparas och bara EN av oxlarna skulle tas ner. Men alla oxlar samt björken sågades ned ändå. Grannen fick sol på sin uteplats.
Jag blev jätteledsen! Efter kort tid dog tanten som ville såga ned träden och så var både hon och träden borta!
Jag valde att sälja lägenheten och flytta. Nu bor jag i en liten stuga med stor tomt och massor av träd (som 22 ekar!) på min stora tomt!
Jag kom till paradiset, för min tomt är mitt rike. Det finns träd utanför tomtgränsen som jag skulle kunna störa mig på, men tänker att de har ju stått där ett tag. Jag kom hit nyss och får vänja mig.

Jag tyckte om träden som jag hade utanför min lägenhet och tittade på dem varje dag. Andra tyckte bara de var i vägen. Träd är trevligare än grannarnas fönster. De hade vuxit där i många, många år men sågades ned på en eftermiddag. Nu vet jag att fler träd sågats ned, så området liknar mer och mer en betongförort. Tur att jag hann flytta innan alla träd var borta!

Ciczi
Känner ett fall här i stan där en husägare har förstört två av kommunens träd. Detta fall är nu polisanmält.
Om det inte är ens egna träd får man inte göra något mer än att påtala ev.problem,.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon