dicentra
Har nu för ett tag sedan äntligen inhandlat en Green Line master plus o matar den med hushållsavfall lite tidningspapper äggkartonger toarullar.Tyckte att den var för blöt så jag skickade gubben att köpa kompostströ,över 60kr för en liten påse ! thumbdown.gif Men nu läste jag härom dagen att det går lika bra med torv,stämmer det isåfall blir det ju ett helt annat pris!
Tack på förhand!
MVH MLK:-)) rose.gif
mino
jag vill av princip inte betala för något jag ska lägga i komposten utan bara använda sånt som ändå ska slängas. Jag har blandat i torra löv, hushållspapper, äggkartonger och tidningspapper för att få en lite luftigare struktur i komposten. Så har du gratis torv så kan du ju prova om det blir bra i förhållande till vad du lägger i den, prova annars först med det du ändå har/förbrukar i hushållet.
KURT
Om bara torven är torr och den suger åt sig vätska så fungerar det bra. Men ibland kan torv vara hydroskopisk och vattenavvisande, det kan ta ett bra tag innan dessa ämnen? tvättas ut så att torven börjar suga åt sig vatten.
Eva 33c
Ytterligare ett alternativ är att köpa en bal (300l tror jag) med stallströ av kutterspån. Den räcker länge. Jag har en sån bredvid varmkomposten och strör på ett par liter efter varje tömning. Ger en jättefin kompost och är väldigt enkelt. Vi förbrukar inte tillräckligt med hushållspapper odl hos oss. Och löven använder jag för att täcka landen med, och även tidningarna används för att täcka med i olika sammanhang. Annars är det ett bra alternativ som mino skrev.
KURT
Det finns många sorters strö att köpa t ex i djuraffärerna om man vill köpa mindre förpackningar.
Piccante
Jag tycker torv brukar fungera bra. Annars är färskt sågspån bra med, terpenerna från sågspånen ska dessutom hämma tillväxten av flugor i komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon