|
Österläge
25-02-2008, 16:52
Jag åker till London i mitten av mars  och börjar fundera på vad jag ska köpa som inte finns i Sverige... Någon som har tips på bra affärer med fröer, trädgårdsprylar eller likn? Inte för tunga saker, vi flyger ju hem... Jag har planerat in en visit till Kew Gardens, enligt min trädgårdsbok världens främsta botaniska trädgård!!  Längtar... Har de en affär där tro? Alla tips är välkomna!!
Gloriana
25-02-2008, 17:35
Åk till RHS trädgård Wisley. Det ligger i Woking en bra bit utanför London men det går bra att ta sig dit med pendeltåg och buss (jag fick ta taxi från stationen). Där finns, förutom alla fantastiska rabatter, stenpartier you name it, också en butik där man kan handla plantor och sånt. Om du handlar plantor så det sista du gör är att skaka av så mycket jord som möjligt och linda in i toapapper (tom toarulle är också praktiskt) och packa i väskan. Då får man MYCKET mer med sig hem. Så har jag gjort vid ett par tillfällen och plantorna for inte illa av det. Däremot tror jag att de som såg mig i Ayr i Skottland stå och skaka jord samt rulla in plantorna i toapapper hade sina funderingar Jag kommer inte ihåg om Kew har någon plantskola men jag tror inte det. Däremot finns det en bok- och presentaffär vid ingången. Fanns när jag var där för en 4 år sen i alla fall.
Österläge
25-02-2008, 19:24
Tack för ditt svar! Tyvärr är det nog tveksamt om jag får med min käre make utanför London för att titta på ännu fler grönsaker, som han säger, men tipset om plantor i toarullar ska jag komma ihåg!! Fler tips?!?
catlady
26-02-2008, 10:57
Min favvopark i London är den lilla Holland Park, som ligger mitt inne i London (så det blir lättare att dra med hubben). Det var länge sedan jag besökte den nu men då var delar av den fortfarande lite vildvuxen, såg inte så anlagd ut som de andra parkerna. Tror också att de anlagt en liten japansk trädgård där inne. Mitt i parken finns en restaurang och konsthall i ett jättevackert gammaldags orangeri. Värt ett besök! Om man tröttnar på folket/husen/trafiken så kan man ta tuben till Willesden Green/Kilburn i norra London (fortfarande inne i staden). Där ligger ett stort backigt grönområde, där många Londonbor går med hunden. Man kan i alla fall låtsas att man är ute i naturen.. Trevlig resa!
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...nsington+gardenhttp://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...18978b13ce1f26ci dessa trådar kan du få lite tips.
Kensington Roof Garden besökte jag i oktober 2004, fin plats mitt i London, en stor trädgård/park på taket ägs av Virgin, värd att se.
Elle så använder du sökfuntionen och skriver t.ex. London under avd. småprat om trädgård.
Hampton Court är min favorit ,vilket slott ,det var ju där Henrik med sina fruar bodde och vilken trädgård, kew garden är ju också en favorit, men man behöver bra skor, nu är det några års sen jag var där eftersom min dotter har flyttat hem, men som sagt det finns mycket att se ock det räcker nog inte med en helg, jag kan inte komma ihåg alla ställen vi var på, men jag minns va ont i fötterna jag hade, jag blir lite avis.Lycka till
Österläge
26-02-2008, 14:34
Kensington Roof Garden verkar ju fantastiskt! Vi ska dessutom bo i Kensington så det är ju nära o bra! Tyvärr funkade inte länkarna, Malvia...
Någon som har tips på shoppingställen?
Anders Roslagen
26-02-2008, 23:40
Jag var i London förrförra helgen. Inte riktigt trädgårdssäsong än, flera minusgrader på nätterna men växterna tålde det - mycket blommande kamelior, körsbärsplommon och även ett manchuriskt päron i Kew Gardens - och snödroppar och krokus förstås, samt de tidigaste sorterna av påskliljorna var i full gång...
Kew Gardens har en liten växtbutik utomhus och trädgårdsartiklar inomhus. Även bokhandel och prylbutik.
Finn Klematis
27-02-2008, 08:27
Hej!
Clematis!
Mvh. Finn.
Österläge
28-02-2008, 21:23
CITAT (Finn Klematis @ 27-02-2008, 08:27)  Hej!
Clematis!
Mvh. Finn. Köpa menar du? Är England sepciellt bra på klematis eller tycker du alltid man ska köpa det..?
Österläge
02-03-2008, 18:49
Förresten, är det någon som som om snigelmedel är billigare i England än i Sverige? Såg att de har Snigeleffekt på Coop, 200 kr för 1 kg... huva!
CITAT (uteplatsen @ 25-02-2008, 16:52)  Jag åker till London i mitten av mars  och börjar fundera på vad jag ska köpa som inte finns i Sverige... Någon som har tips på bra affärer med fröer, trädgårdsprylar eller likn? Inte för tunga saker, vi flyger ju hem... Jag har planerat in en visit till Kew Gardens, enligt min trädgårdsbok världens främsta botaniska trädgård!!  Längtar... Har de en affär där tro? Alla tips är välkomna!!  Jag och dottern var i London 2006 i maj. Jättekul. Vi besökte samtliga ställen som är riktigt fina minnen: Madame Tausad Hard Rock Café Jamie Olivers Restaurang ( såg tyvärr inte honom själv ) Ritz på tébjudning. Så tjusigt det var. Vi bodde i Basewater så det var nära till hmmmm.... glömde just nu vad parken heter. Trevlig resa.
Finn Klematis
03-03-2008, 08:24
Hej!
Man skall alltid köpa Clematis. Det finns stort utbud i England. Tänk på härdigheten. Det är många av dom engelska clematisen som inte klarar sig i vårt klimat.
Lycka till. Finn.
Här kan du ladda hem em reseguide att ta med dig http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=149Du finner t ex LONDON I Kensington finns alla affärer du önskar  bara att handla .
Österläge
05-03-2008, 19:55
CITAT (aldo @ 03-03-2008, 17:44)  Här kan du ladda hem em reseguide att ta med dig http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=149Tack för tipset, dersa guide till London ser jättebra ut! Skriven i dec 07, så aktuell också! Min guide är från 1997, inte helt up to date... Jag tar gärna emot fler tips på ställen att handla trädgårdsprylar, fröer osv... Och om de har snigelfritt? Eller mördarsniglarna kanske inte har kommit dit än?
Österläge
12-03-2008, 12:05
Kära odlaiter, behöver lite råd... Jag börjar fundera på om det blir stressigt att åka till Kew gardens när vi bara är i London en helg... Ska jag nöja med mig Virgins Takträdgård, Kensington Garden, Holland park eller andra mindre parker inne i London, och spara Kew Gardens till en annan gång, när det kanske dessutom är mer att se (om jag åker på sommaren tex) ? Vad råder ni mig till?  för hjälpen!
MariaÖrebro
12-03-2008, 15:14
Hej på dig!
Jag åker till London över påsk, fredag - söndag. Jag hade tänkt åka till Kew Gardens, men när jag började kolla på hur lite tid jag faktiskt hade fick jag tänka om. Det känns som om jag skulle vilja ha 2 heldagar, minst. JAg får leta efter växter "på stan" istället. Har ännu inte haft tid att kolla vart, dock!
CITAT (uteplatsen @ 26-02-2008, 14:34)  Kensington Roof Garden verkar ju fantastiskt! Vi ska dessutom bo i Kensington så det är ju nära o bra! Tyvärr funkade inte länkarna, Malvia...
Någon som har tips på shoppingställen? Ok, men googla på Kensington Roof Garden.
Österläge
13-03-2008, 18:57
CITAT (Malvia @ 12-03-2008, 15:22)  Ok, men googla på Kensington Roof Garden. Javisst, det har jag förstås gjort! Det verkar jättefint, ska absolut försöka ta mig dit!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|