Full version: Planer inför våren?
Odjuret
Åh vad jag längtar tills det är dags att sätta igång i trädgården =)
Jag ska nämligen anlägga en helt ny trädgård eftersom jag bor på en grushög just nu.
Muren som inte blev färdig förra året ska göras klart och jag ska äntligen få in blommor gräsmatta och allting annat.

Vad har ni för projekt planerade?
skogstroll
oj oj damm, chili, tomater... pumpa, solros, meloner... tiden räcker inte till! smile.gif
Limeblossom
Ja....jag hoppas att den där verandan blir av i år. Förra året kom en grävskopa och ställde till det, sen blev det inte mer smile.gif Men det bygget överlåter jag med varm hand till sambon och hans pappa. Själv tänkte jag snygga till runt omkring sen när dom är klara. Och jag tänkte försöka bli klar med min långa rabatt efter staketet. Ja, inte klar klar, utan lägga tidningar och ha på jord över så det blir planteringsklart nästa säsong.
Det är väl dom stora grejorna...sen blir det väl det vanliga pysslet.
mamamaggan
" Städa " lite i trädgården ska vi väl göra. Förra året blev inte så mycket gjort p g a att min man var tämligen nyopererad och jag mådde inte bra heller.

Än så länge har vi beskurit fruktträden nästan helt färdiga. Vår överdådiga honungsros ska bindas upp , den växer ju flera meter per år wacko.gif !!! Sedan ska vi ge oss på häcken , det är dags att klippa den .

Det blir nog lite allmänt pyssel bara , inga stora planer för det orkar vi inte med.

Vi har ett stort jobb framför oss och det är att elda upp allt ris som blev när vi hade skogshuggare ute och tog ner 60 stora ( c:a 15 m höga ) träd på vår nya tomt. Hoppas vi kan orka elda granriset iaf , resten kan ligga ett tag kanske.
CillaM
Mamamaggan, ni har ett digert jobb framför er med allt ris och jag avundas er inte ett dugg. Varför inte bjuda in vänner på 'påskbrasa' så går det undan, försiktigt dock med att elda rishögar där det eventuellt kan finnas små kottar, igelkottar då.

Jag ska elda min rishög senare i vår, oxelhäck, som jag kapade i september förra året, fy för den lede vad mycket ris det kan bli av det. Sedan försöker jag få in anbud från snickare som kan lägga om mitt tak med diverse andra tillhörande detaljer, så jag ska nog försöka att bromsa mig lite där men alla sådder måste ju planteras förstås, men det är ju ett riktigt härligt, rent smutsigt nöje! smile.gif
Eva St
Oj Oj det är en hel del blir hälften gjort får vi väl vara nöjda sweatingbullets.gif

Göra Potatisland innanför en grund som tidigare var tänkt som växthusgrund men nu blir det ett köpt växthus istället på en annan plats. + göra snyggt runt om detta land och grönsakslandet som ligger granne med potatislandet

Göra iordning grusgångar ner till bryggan- bl a gjuta kanter att ställa krukor med Afrikas lilja Fikon Oliv mm på

Göra ny rabatt mellan stenblock vid sjön att sätta bl a mina delade Palmliljor på

Göra iordning rabatt nere vid en tall vid bryggan och låta några klematis klättra i den

Få iordning dvs skapa bättre stuktur i mitt kryddland

Fortsätta att göra färdigt min perennrabatt som jag gjorde förra sommaren

mm mm mm tror listan kan göras hur låååång som helst men mest spännande ska bli att se hur mycket som verkligen blir gjort innan höst o vinter åter överrumplar oss
mamamaggan
CITAT (CillaM @ 25-02-2008, 19:58) *
Mamamaggan, ni har ett digert jobb framför er med allt ris och jag avundas er inte ett dugg. Varför inte bjuda in vänner på 'påskbrasa' så går det undan, försiktigt dock med att elda rishögar där det eventuellt kan finnas små kottar, igelkottar då.

Det var en bra idé med vänner och påskbrasa ! giggle.gif

Några igelkottar finns nog inte i de rishögarna , träden togs ner för ett par veckor sedan och jag har faktiskt inte sett någon igelkott vid stugan , tyvärr . no.gif

Däremot har vi igelkottar hemma i stan , trevligt för det mesta men inte när de använder vår trapp till toa.
Inger S
Jo så här på våren tänker man ut många projekt och drömmer vackra trädgårdsdrömmar. Många av dem förblir drömmar, en del skjuts på framtiden, men några ska bli av i år har jag i alla fall tänkt.

En uteplats till har jag tänkt. Det ska bli en i öster, där jag kan sitta och avnjuta frukost i morgonsolen. Den platsen ligger sen på kvällen i skugga och där blir skönt att sitta om sommaren blir väldigt varm. Har tänkt mej en ganska rund sten- och gruslagd plats med svängda rabatter runt om.
Sen måste jag bara ta itu med mitt kryddland. Där har jag alldeles för mycket som tagit över, bl a Äppelmynta och Citronmeliss. De är på väg att ta död på sina grannar.
Flera av mina rosbågar har farit illa dels av för stora och tunga rosor och dels av de hårda vindar som dragit förbi.
Sen har jag förklarat krig mot Kersen/Kirskålen som härjar i nordvästra hörnet av täppan. Faktiskt har den spridit sig in i mitt växthus.
Sen har jag flera idéer om saker jag vill gjuta, stenar jag vill måla och så vill jag fläta flera saker till lyst och nytta.

Jag säger som Eva St att listan kan göras hur lång som helst. Hoppas våren, sommaren, hösten och orken räcker till.
ingrid fuxwall
Har en massa planer och ska nog starta i morgon med att gräva upp vinbärsbuskarna och pionen där jag ska ha ett dahliahav.
Odjuret
Åh vad spännande. Jag ser fram emot bilder på hur det fortgår. Jag ska passa på och dokumentera allting som händer i min trädgård snart med bilder och förklaringar. Gubbarna ska komma och forsätta på min mur snart och så fort den är klar (Ska ta ca 5 veckor) så kan jag börja plantera, just nu kan jag inte göra någonting alls eftersom grävskopan måste kunna komma in innanför och runt huset. Sedan ligger ju alla stenar som ska bli mur i enorma högar lite varstans.
Under dessa fem veckor kommer jag nog att styla min balkong. Jag ska skriva examensarbete nu i vår så jag kommer nog ha gott om tid till trädgården när jag skjuter upp arbetet wink.gif haha
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Mica548
Ja, mera bilder åt folket! smiley_small_hug.gif Jag älskar före- och efterbilder. Det blir så konkret!! Så fram med kamerorna nu tjejer/gossar och ut och plåta!

Själv är jag mer än nöjd om jag får klart:
- uterummet med tillhörande panel ut- och invändigt, golvvärme, klinkers, ljussättning, dörrar och inredning
- "toppaltanen" med trallgolv och några plintar till
- plank vid toppaltanen

och....

om gud är god, vinden blåser rätt, tebladen visar rätt och de andra gudarna inkl. arbetsgivaren är nådig så hoppas jag kunna fixa till framsidan på radhuset i höst med nu bredare uppfart, förhöjd tomt (av stenarna som blev över från baksidan) och nya rabatter, ljussättning etc. Men det tror jag inte ens på själv... whistling.gif

Men... jag har goda förhoppningar om att jag ska ha obscent mycket blommor i år (av mina fröodlingar att döma) i rabatterna/krukorna i alla fall. Jag hoppas att de döljer det som inte är klart!

Visst var det underbart vackert väder idag!! Våren är här!! yahoo.gif
Eleena
Ojojoj... Kan vara med här med en (orealistisk) lista...

1 Få fräst klart stubbar efter björkarna som fälldes förra våren...

2 Lägga klart plattorna runt trädgårdslandet, samt laga hålen efter stubbarna med grästorvor som blir över då...

3 Staket runt trädgårdslandet så att rådjuret i alla fall inte bara kan glida in dit hur enkelt som helst...

4 Gräva ur och lägga plattor runt nytt kryddland...

5 Plattor det redan grävda hålet mitt i gräsmattan...

6 Gräva ur, grunda och lägga plattor på ny altan...

7 Lägga tegel som kant runt vår-rabatter...

8 Fylla på med singel på uppfarten...

9 Bygga komposter...

10 Så och underhålla trädgårdslandet...

11 Hitta plats och pengar till nya bärbuskar...

Inser att punkt ett till nio faller på makens lott. Själv ska jag föda barn nån gång i juli... sweatingbullets.gif
karlsdal
hmm... var ska jag börja.
Saker som med säkerhet blir gjort i år:
1 Så frön så fort jag köpt jord. Div grönsaker.
2 Gräva trädgårdsland, 4 st upphöjda bäddar.
3 Sätta potatis
4 Bygga ut huset
5 Glasa in altanen

Saker vi kommer att göra i mån av tid:
1 Carport
2 Anlägga en damm och vattenfall
3 Bygga höns och ankhus (dammen ska även vara till ankorna att simma i)
4 Växthus
5 Bygga trädäck i anslutning till altanen
6 Bygga jordkällare

Mycket att göra! Men, vi har ju nyligen flyttat hit...
Eleena
Jag har lite före efter bilder... men skulle kunna ha ännu fler efterbilder då de som finns inte är aktuella längre! Men björkarna står för före. Resten är efter!
salikons
Har en helt ny oplanerad tomt eftersom vu byggde hus för två år sedan så det är rätt mycket att göra

1) Utöka köksträdgården med upphöjda lådor 3 st 7x2 m för att odla potatis och jordgubbar samt blåbär. Samt stängsla in hjela köksträdgården och våra nysatta träd eftersom råddjuren äter allt.....
2) Göra baksidan av huset lummig med en ny uteplats
3) Ta bort en rabatt invid husväggen på framsidan och göra sittplats i stället
4) Göra damm framför växthuset i en stor avsågad badtunna.
5) Byta ut de buxbomsplantor som ej klarat sig
6) Göra om rosenrabatten och ta bort alla gula blommor
7) Byta ut marktäckarna i buskrabatten
8) Rensa häcken ordentligt och gödsla ordentligt så att den sätter fart
9) flytta de vintergröna växterna från takraspunkterna

sist men inte minst
10) Skaffa mig tålamod nog för att låta projekten ta tid och inte försöka göra alltig samtidigt och att inse att allt inte måste bli klart i år utan får ta den tid det tar.

uno
CITAT (mamamaggan @ 25-02-2008, 19:10) *
" Städa " lite i trädgården ska vi väl göra. Förra året blev inte så mycket gjort p g a att min man var tämligen nyopererad och jag mådde inte bra heller.

Än så länge har vi beskurit fruktträden nästan helt färdiga. Vår överdådiga honungsros ska bindas upp , den växer ju flera meter per år wacko.gif !!! Sedan ska vi ge oss på häcken , det är dags att klippa den .

Det blir nog lite allmänt pyssel bara , inga stora planer för det orkar vi inte med.
Vi har ett stort jobb framför oss och det är att elda upp allt ris som blev när vi hade skogshuggare ute och tog ner 60 stora ( c:a 15 m höga ) träd på vår nya tomt. Hoppas vi kan orka elda granriset iaf , resten kan ligga ett tag kanske.

Jag har slutat elda ris, kör det till en återvinningscentral. Men ibland saknar jag pyromanandet.
mamamaggan
CITAT (uno @ 26-02-2008, 14:01) *
Jag har slutat elda ris, kör det till en återvinningscentral. Men ibland saknar jag pyromanandet.

Ja i vår kommun så får vi bara lämna ris en gång ( en kärra ) sedan får man snällt åka till grannkommunen! Knäpp regel men så är det !!!

Från stugan har vi 15 km till återvinningen " hemma " och nästan 4 mil till grannkommunen . Det blir många vändor, och många mil , om vi ska bli av med allt.

Vi eldar alltid upp ris , vi gillar också att vara " pyromaner".
*Ulrica*
Så skönt att läsa att det är fler än jag som har stora planer. Jag drömmer om en fantastisk trädgård där alla mina 3-4000 kvadratmeter är uppodlade (om 10-15 år)... medan sambon inte förstår varför jag inte bara kan nöja mej med en rabatt på några meter... no.gif

Mina planer i år:

Rosenhäck 33 meter på framsidan mot vägen.
Inhägna ett område på ca. 25x10 m. bakom vedboa och där anlägga bäddar med gångar.
Dra upp 74 sorters perenner.
Bygga ett tillfälligt mot-väggen-växthus av brädor och byggplast.
Omlokalisera syrénrotskott.
Förbättra ängen genom att plantera in blommor.

Ris eldade vi för två veckor sedan, två enooorma högar.
lissu
Nu blir det tredje sommar som vi bor här. Jag har köpt växter och drivit upp egna plantor, grävt och anläggt rabatter. skurit fruktträd och köpt nya. Jaa, när man tänker så har man hunnit väldigt mycket. Nu har jag lovat min man att denna våren kommer jag inte gräva några nya rabatter ( jag fattar inte varför han låg så konstigt när han hörde detta????) utan jan kommer att fin putsa och plantera om några växter och så ettåringar. Våra gemensamma projekter är få uteplatsen färdig (gropen är färdig grävt) och sätta kantstenar runt rabatterna och rosengården. Sen har jag lövat endast njuta av den härliga och varma sommaren som kommer(?????).
Fast jag lovar ingenting kan hända att det blir mera eller mindre gjort.
*Ulrica*
CITAT (lissu @ 26-02-2008, 18:22) *
Fast jag lovar ingenting kan hända att det blir mera eller mindre gjort.
Ja, man glömmer ju så lätt vad man har lovat sambon att inte göra i trädgården, det är nog någon sorts trädgårdssjuka... whist.gif
embees
CITAT (Odjuret @ 25-02-2008, 18:36) *
Åh vad jag längtar tills det är dags att sätta igång i trädgården =)
Jag ska nämligen anlägga en helt ny trädgård eftersom jag bor på en grushög just nu.
Muren som inte blev färdig förra året ska göras klart och jag ska äntligen få in blommor gräsmatta och allting annat.

Vad har ni för projekt planerade?

Ska fixa till ena kanten längs bäcken eftersom vi har någon kapillärläcka (för grunda kanter?).
Bygga en pergola.
Ta bort en del rabatter längs huset och lägga sten i stället.
Förbättra avskiljningarna mellan rabatterna i grusträdgården. Ev höja upp rabatterna.
Lägga markväv under stengångarna i rabatterna.
Bli färdig med alla nya rabatter efter att dammen byggdes förra året.
Plantera ut alla frösådder innan halva sommaren har gått och sälja överblivna växter på växtloppis.........
Gerillapudel
Jag har anspråkslösa mål:

-Något som blommar hela sommaren, inte bara i augusti som förra året.

-Färger jag gillar i sommarrabatterna, inte knallblått och orange (vad tänkte jag?)

-Ge varje planta utrymme så att det inte blir som mitt nybörjarprojekt förra året: ynkliga blader i tjocka tuvor där inget orkar växa...

Sen vill jag också lyckas med några av de frösådda perennerna, och så ska jag fixa iordning riktigt bra rabatter på alla de bra ställena.

Längtar... rolleyes.gif
Odjuret
Jag är på jakt efter frön nu och tänker vänta till Zetas trädgård öppnar (de har lovat "i mars") och snart är det ju mars. För att stilla mina gröna fingrar har jag planterat en avokado i fönstret smile.gif must have seeds!
catlady
Oj!
1. Jag ska ha en droppformad plantering med antingen prunus malus eller blodbok + blommande buskar mitt på min gigantiska infart, därtill kommer också en carport till två bilar.
2. Ett trädäck med syrénberså i backen, gång med stor natursten som leder därifrån, kanske en extra grill.
3. Den sluttande ogräsplätten framför växthuset ska jämnas av och arrangeras till örtagård i bästa symmetriska renässansstil.
4. Växthuset ska tätas, lagas och fräschas upp, sedan fyllas med alla tänkbara ätbara saker.
5. Ogräsbiten mellan bärbuskarna och växthuset ska grävas upp, det ska anläggas härlig pool.
6. Uthuset ska rivas och byggas upp på nytt, för det är så äckligt. Uteplatsen ska fyllas med överdådig blomprakt.
7. Stenlagda gångar ska anläggas runt om hela huset och trädgården, ett par pergolor ska upp.
8. Ett uterum som ska fungera som orangerie ska byggas på södra sidan av huset.
9. De 5 miljoner mördarsniglarna ska utrotas.
10. Vänta... Sa du i ÅR, eller in my dreams? wink.gif giggle.gif
mamamaggan
Jo du Catlady , det stod I ÅR ! laugh.gif
erisara
Hmm, är det saker som man realistiskt kan hinna med eller saker man skulle vilja hinna med? På önskelistan står,

* ny stenlagd altan och uppfart
* sommarblomsrabatt
* få ordning på slänten (3*25 meter) help.gif
* plantera äppelträd
* en pergola med staketdruvor intill
* en odlingslåda till (har 2, vill ha 3)
* anlägga kryddrabatt
* en rosenbåge
* plantera två rosor vid förrådet
* anlägga en surjordsrabatt

Men eftersom jag är nybliven tvåbarnsmamma så lär ju inte ens en bråkdel hinnas med. Fast altanen och uppfarten blir av, stenläggarna kommer i nästa vecka om allt går som planerat. a0a.gif
Fru Frö
* bygga trädäck med pergola på framsidan ca 13 kvm.... som i framtiden kanhända får väggar, tak ... flirting.gif
* flytta plattor från nuvarande uteplats och lägga över meningslös gräsplätt
* flytta 4 tujior
* en djup planteringsbädd med väggar av murad natursten, eller tegelstenar (gamla med patina!!) eller i trä..... har ej bestämt mig än..... ritningen är under konstruktion g.gif g.gif

Sitter nu och söker inspiration i gamla Allt om Trädgård till smått och stort wub.gif
Lotta22
Jag har planer på äppelhäck men det verkar svårt att få tag på lämpliga plantor (spön). Någon som har bra tips om var man kan få tag på det? Såg också på ett norskt trädgårdsprogram att man kan göra "träd" i kruka av pilskott. Och så har jag borrat hål i stubbar och brädbitar så solitära bin kan komma och bygga bo i vår. Återkommer om vad som händer i stubben.

Glöm inte att beställa gratisnummer av Natur & Trädgård!
www.naturochtradgard.se

Bibatteri för solitära bin
Solitära bin är utmärkta pollinerare och med tillgång till lämpliga boplatser kan de väsentligt öka skörden av frukt och bär i din trädgård. Solitära bin vill ha hål som är 3-13 mm i diameter, beroende på sort och ca 5 cm djupa. Hålen får inte vara öppna i mer än en ända. Använd inte impregnerat trä. Annars tar du vad du har; vass, kapad bambu, tjocka plankstumpar, torra stubbar m m. Hålen ska placeras horisontellt, gärna med öppningen i morgonsol. Artikel om solitära bin finns i Natur & Trädgård nummer 1/08.

Odjuret
Oj det där med stubben måste jag också göra! ska faktiskt skära ner ett träd här i trädgården. Gud vilken bra idé!
tepa
Hej !

Vi ska göra klart damm nummer två och bäcken mellan denna och damm nummer ett. Stenar och växter runtom, så dammduken inte syns. Pumpanordning så vattnet cirkulerar runt. Bifogar bilder, först två bilder från före grävandet och sen några efter-bilder.
Sen några bilder från trädgården i somras. Vill också ha mera land med perenner. Vi har en slänt full av ogräs, maken har grävt där med grävmaskin, borde läggas tidningspapper där och sen mera jord. På kullen bredvid damm nummer två har vi planterat några barrväxter och lite perenner. Så det ska mycket mer innan det blir snyggt! I runda landet med kantstenar har jag planterat några små rosenplantor. Längs med grusgången upp till huset Gladiolus, som inte alls borde ha varit där, de blåste omkull. Så nästa år ska dom stå bredvid husväggen i en klunga, tänkte till höger om trappan framför huset sett. Alltså jag grävde upp dom i höstas, dom ska ju in till vintern. Hade först sått vallmo där längs grusgången, men det vart inget av det. Flyttade gladioluslökarna då, dom var redan planterade och hade vuxit 10-20 centimeter, men nånting måste man ju ha längs en grusgång.

Hälsn Tepa
MariaS
Ja här har vi redan startat då med flytt av en häck. Sen ska det anläggas en gång till växthus och lillstuga/kruk-, jordförråd.
En ny rabatt ska muras upp, där jag ska ha samlat olika sorters gräs, med alunrot och daggkåpa som kantväxter.
Sen ska det muras en rabatt runt lillstugan, där jag ska ha alla mina vinterhärdiga kaktusar och väderkvarnspalmen.
En rabatt som redan är påbörjad, ska färdigställas, med mer exotiska växter, som bambu, yuckapalmer, vinterhärdig eukalyptus, camelia och praktmagnolia. Hela rabatten ska täckas med fiberduk, stenblock och natursingel i japansk stil.
Sen behöver mina andra kaktusar en lämplig "sandlåda" för sommarförvaring, någonstans i trädgården.
Sen fram i sommar, hoppas jag att vi kan avsluta min dröm, med en vinterträdgård med spa.

Sen har vi förstås alla växter som ska planteras. Dels de jag inte hann plantera förra året och de nya som jag drivit upp nu i vinter.

g.gif Hm, låter som en normalspäckad vår altså

Glömde ju önskebrunnen som ska muras i kullersten också....
Biggan_
CITAT (tepa @ 03-03-2008, 18:38) *
Hej !

Vi ska göra klart damm nummer två och bäcken mellan denna och damm nummer ett. Stenar och växter runtom, så dammduken inte syns. Pumpanordning så vattnet cirkulerar runt. Bifogar bilder, först två bilder från före grävandet och sen några efter-bilder.
Sen några bilder från trädgården i somras. Vill också ha mera land med perenner. Vi har en slänt full av ogräs, maken har grävt där med grävmaskin, borde läggas tidningspapper där och sen mera jord. På kullen bredvid damm nummer två har vi planterat några barrväxter och lite perenner. Så det ska mycket mer innan det blir snyggt! I runda landet med kantstenar har jag planterat några små rosenplantor. Längs med grusgången upp till huset Gladiolus, som inte alls borde ha varit där, de blåste omkull. Så nästa år ska dom stå bredvid husväggen i en klunga, tänkte till höger om trappan framför huset sett. Alltså jag grävde upp dom i höstas, dom ska ju in till vintern. Hade först sått vallmo där längs grusgången, men det vart inget av det. Flyttade gladioluslökarna då, dom var redan planterade och hade vuxit 10-20 centimeter, men nånting måste man ju ha längs en grusgång.

Hälsn Tepa

Jesses vilket arbete ni har haft! Men det kommer att bli jättefint när det är klart! tummenupp.gif Klart o klart, klart blir det ju aldrig i en trädgård men ni har ju skapat en fantastisk grund att bygga vidare på. Jag vill gärna se fortsättningen också! biggrin.gif
tepa
Biggan !

Kul att du tyckte om bilderna. Lovar att det kommer mera...

Hälsn Tepa
AnnammA
CITAT (tepa @ 03-03-2008, 18:38) *
Hej !

Hälsn Tepa

Ja, ni har verkligen jobbat på!!! Tack för titten, Tepa!
Elanor
Jag ska se vad som finns i min nya, alldeles egna trädgård som jag flyttade till strax innan jul!

Att ingen skött vinbärsbuskarna och hallonen på många år behöver man inte vara proffs för att se. Och att äpplena måste beskäras fattar jag (ska gå kurs till helgen).

Jag tror att de föregående ägarna snabb-stajlade trädgården inför försäljningen, för rabatterna är fulla med fula höstväxter typ prydnadskål och halvvissen rhododendron.

Men det sticker upp lökar över allt - jag längtar så efter att se om det finns några gamla fina perenner kvar också. Och så undrar jag hur klängrosorna ser ut.

Elanor, nybliven hus- och trädgårdsägare i zon 2
embees
CITAT (Lotta22 @ 02-03-2008, 17:37) *
Solitära bin är utmärkta pollinerare och med tillgång till lämpliga boplatser kan de väsentligt öka skörden av frukt och bär i din trädgård. Solitära bin vill ha hål som är 3-13 mm i diameter, beroende på sort och ca 5 cm djupa. Hålen får inte vara öppna i mer än en ända. Använd inte impregnerat trä. Annars tar du vad du har; vass, kapad bambu, tjocka plankstumpar, torra stubbar m m. Hålen ska placeras horisontellt, gärna med öppningen i morgonsol. Artikel om solitära bin finns i Natur & Trädgård nummer 1/08.

Det där måste jag fixa till våra små söta solitärbin! Toppenidè!
lissu
CITAT (Elanor @ 04-03-2008, 22:26) *
Jag ska se vad som finns i min nya, alldeles egna trädgård som jag flyttade till strax innan jul!

Att ingen skött vinbärsbuskarna och hallonen på många år behöver man inte vara proffs för att se. Och att äpplena måste beskäras fattar jag (ska gå kurs till helgen).

Jag tror att de föregående ägarna snabb-stajlade trädgården inför försäljningen, för rabatterna är fulla med fula höstväxter typ prydnadskål och halvvissen rhododendron.

Men det sticker upp lökar över allt - jag längtar så efter att se om det finns några gamla fina perenner kvar också. Och så undrar jag hur klängrosorna ser ut.

Elanor, nybliven hus- och trädgårdsägare i zon 2

Det är väl roligt och spännande att vänta vad som kommer upp? Hos oss får vi fortvarande överaskningar varje vår och vi har bott här nu tre år. Har trädgården varit vanskött och ingen har tagit hand om så går växterna till vilan. Sen när du börjar ta hand om rabatter och slå ner slyet och gräset vaknar dessa små raringar i liv igen.
Lycka till med din trädgård och glöm inte att vänta och spana efter eventuella fleråriga växter som kan "pluppa" upp.
Heda
Åh, jag har en helt ny trädgård!!! Det är nästan så att jag känner att jag inte kommer att ha tid att jobba från mitten av april... rolleyes.gif

1. anlägga grusgång där vi går flera ggr per dag till hönshus och vedbod...bara gegga nu.
2. liten kryddtäppa + grönsaksland
3. 4 - 5 rejäla rabatter ska grävas...har frösått en hel del men jag vet att jag kommer att bli ruinerad på plantor ändå.

4.Se om vi kan få ordning på häcken in mot grannen.
5.Göra Rosen/humlebåge av armeringsnät

mm. mm. listan kan bli lång, lång....men det finns ju odlningssäsonger efter denna
skogstroll
Fick hastigt och lustigt lust att anlägga nåt med hjälp av torvblock så det får nog bli nåt litet smile.gif
lappa71
...torvblock ja.. du har väl inte glömt denna sida...http://www.kungsbackatradgardsvanner.se/arkiv/reportage/reportage_2007/20070503_torvbygge_hos_peter_korn.htm
Kenneth
Eva i Höga
På onsdag ska jag lyssna på Peter Korn, spännande!
För övrigt är det så roligt att läsa om era planer i trädgården. Det är roligt, stärkande och läkande att planera och pyssla i trädgården. Sen om inte allt blir klart som man tänkt sig, vad gör det? Det kan bli nästa år. Jag har tänkt plantera några klätterrosor vid äppelträden i år och utöka min perennrabatt. Och så vill jag ha en örtagård. Får se hur mycket som hinns med.
Odjuret
Hej, nu har det börjat byggas på muren igen och jag måste bara få visa upp det smile.gif
Här är muren på tomtens "gavel"
[attachment=15090:mur1.jpg]
Och här har de börjat på muren framför huset
[attachment=15091:mur2.jpg]
från grannens trädgård
[attachment=15093:mur3.jpg]
lite mer
[attachment=15094:mur4.jpg]
och mer
[attachment=15095:mur5.jpg]
Större barn, större leksaker! Här ser man den färdiga muren i bakgrunden
[attachment=15096:mur6.jpg]

Här har ni bilder från grannträdgården, (min farbror bor där) där muren är färdig.
[attachment=15097:murbygge7.jpg]
nedtrappning
[attachment=15098:murbygge8.jpg]
rundad kant
[attachment=15099:murbygge9.jpg]
lite närmre
[attachment=15100:murbygge10.jpg]

Snart kan jag ckecka av murbygget av min eviga "To do-list".
Har ni börjat med någonting än?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon