Full version: kontrollerat utsäde
pingusen
hur viktigt är det egentligen att man köper sättpotatis som är kontrollerat och godkänt ?

är det inte bara en bluff att utsädet skall vara godkänt för att vi skall få betala mer för sättpotatisen ?

de jag nu satt är köpta på torget av en ekologisk odlare som sålde en del av de han själv lagt åtsidan, men de är då varken kontrollerade eller godkända av någon myndighet.

men de såg då helt friska ut, betydligt friskare ön de man köper på bauhaus eller weibulls tex som sättpotatis.
Eva 33c
Man kanske kan säga att det är en "kalkylerad risk" att sätt icke kontollerat utsäde. Det går inte att se på utsidan på potatisen om den är bärare av virus eller andra sjukdomar. Har du tur går det bra, har du otur får du virus som sedan infekterar din jord så att du med tiden får sämre och sämre skörd. Kanske måste man ge upp potatisodlingen helt under en viss tid för att få bukt med detta sen.
Potatis är egentligen en ganksa känslig gröda.
I Sverige tror jag att det bara är ganska långt norrut som man kan odla kontrollerat utsäde.
pingusen
ok, det med kontrollerat utsäde och långt i norr hänger det samman med att marken måste ha en riktig genomfrysning på vintern som dödar olika virus ??

men som boende i danmark har jag svårt att tänka att danskt kontrollerat utsäde kommer från norra sverige, eller ??

mvh
Åsa, mälardalen zon 2
Utomlands är det vanligt att man förökar upp utsädespotatis i sterilt laboratorium (man har kollat växtbitarna man använder så de inte innehåller virus etc.) och sedan odlar man den i jord man har kollat så den inte innehåller sånt som cystnematoder (+utomlands kan man ju lättare få bort skadegörare och dyl. de får ju fortfarande på många håll använda kemikalier som steriliserar jorden och tar död på alla skadegörare, sjukdomar etc.)
Pirum
Danmark har en väldigt stor sättpotatisindustri, och de levererar till inte bara Europa, utan även Nordafrika. Överlag är det bättre att köpa sättpotatis, det är definitivt ingen bluff! Däremot är det faktiskt ingen garanti heller att de skulle vara friska eller ge bättre skörd, vi har ofta fått bättre skörd från egna sättare. Att en potatis ser frisk ut innebär inte nödvändigtvis att den ÄR frisk, den kan ha virus eller andra sjukdomar som inte är enkla att se.

Sättpotatis är inte så våldsamt dyrt tycker jag, relativt vad man sedan får ut. Men visst, det är mycket billigare att köpa matpotatis eller använda egna sättpotatisar.

Som potatisodlare får man nog räkna med lite sjukdomar. Bladmögel/skimmel är inte lätt att undvika om man inte sprutar gift både kors och tvärs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon