mamamaggan
I lördags när vi var vid stugan en stund och tog en promenad så var det någon som sköt lite längre bort bland sommarstugorna ! wacko.gif

Kanske Runar som jagar rådjur ?

Vi tyckte iaf att det var obehagligt och min man beordrade mig att vända om genast . Det verkade som om någon stod och sköt åt alla håll . H*n avfyrade väl c:a 20 skott .

Inte får man väl skjuta bland sommarstugor ? Vi har sett förut att jägare med hund helt ogenerat klivit omkring bland husen och vi har också sett spår i snön att de varit in på bl a vår tomt. De har inte velat stanna till och svara på frågor så man undrar ju vad det är för ena.

Vad är det som gäller ? Inte får de väl bete sig så här ?

Funderade ett tag på att ringa polisen men det blev aldrig av.
rahmat2
Självklart inte!
Ingen är i sååå akut behov av kött att jaga bredvid öronen på er.
Rahmat
Eva i Skåne
Inne på området där vi har stuga var det en man som sköt rådjur på sin egen tomt. Detta var inte tillåtet, fick vi veta, trots att han annars var van jägare.
I skogsområdena kring stugan kan vi ofta höra skott och ser jägare när det är säsong, men där finns ju markägare som har jakträtt så det blir lite skillnad.
Jag tycker det är obehagligt när man sitter i godan ro och plötsligt hör skott. Det låter alltid så nära. Det är bättre när man sett ett jaktlag och vet vad som är på gång.
Lilla Birka
Det kan ju också vara någon som provskjuter, kanske skjuter in en ny bössa. Ofta är det ju väldigt svårt att avgöra precis var ljudet kommer ifrån, men man kan ju alltid prata med grannarna. Det gjorde vi och fick veta en gång det sköts en massa skott i närheten att det just var inskjutning av ny bössa som pågick.
mamamaggan
CITAT (Lilla Birka @ 25-02-2008, 22:24) *
Det kan ju också vara någon som provskjuter, kanske skjuter in en ny bössa. Ofta är det ju väldigt svårt att avgöra precis var ljudet kommer ifrån, men man kan ju alltid prata med grannarna. Det gjorde vi och fick veta en gång det sköts en massa skott i närheten att det just var inskjutning av ny bössa som pågick.

Jo men får man göra det var som helst ? Trodde man var tvungen att hålla till på skjutbana då ?

Och hur vet man att det inte finns folk i den riktning man skjuter ?

Kanske ska förtydliga att det var inne bland c:a 30 sommarstugor som ligger ganska tätt , iaf där det sköts.
Tosan
Nej, naturligtvis får man inte skjuta hur som helst, inte ens på sin egen gård.
Ingår inte området i nåt jaktområde så borde det ju inte skjutas alls där. Övningsskjutning/inskjutning ska göras på godkända skjutbanor.
Tesa
Lerduveskytte kanske...då skjuter man ju uppåt med hagel som inte har så lång räckvidd....och ibland är det väldigt svårt att avgöra varifrån ljudet kommer...
Det finns nog en alldeles normal förklaring...men jag förstår att det känns obehagligt..
mamamaggan
CITAT (Tesa @ 25-02-2008, 22:51) *
Lerduveskytte kanske...då skjuter man ju uppåt med hagel som inte har så lång räckvidd....och ibland är det väldigt svårt att avgöra varifrån ljudet kommer...
Det finns nog en alldeles normal förklaring...men jag förstår att det känns obehagligt..

Så kan det vara !

Men vi undrar ju eftersom vi som sagt var har sett jägare gå omkring inne på tomter och inte velat svara när vi t ex frågat om de letar skadskjutna djur. Annars har de väl inget på andras tomter att göra ?
KURT
Det är knappast någon jägare som avfyrar 20 skott under jakt, undantaget möjligtvis jakt på duva eller andra fåglar.
Tesa
CITAT (mamamaggan @ 25-02-2008, 23:00) *
Så kan det vara !
Men vi undrar ju eftersom vi som sagt var har sett jägare gå omkring inne på tomter och inte velat svara när vi t ex frågat om de letar skadskjutna djur. Annars har de väl inget på andras tomter att göra ?

Hmmm...det skulle ju kunna vara så känsligt att det gäller avskjutning av katter...skulle tro att de som utför sånt inte har lust att ståta med det..
gunvor
http://www.jagareforbundet.se/

det finns regler och någon med pigga morgonögon kan säkert hitta det här!
I en affär såg jag för ngn tid sedan en stor varningsskylt "Jakt pågår" - har aldrig sett dom ute i naturen!
Anma
CITAT (gunvor @ 26-02-2008, 07:35) *
http://www.jagareforbundet.se/
det finns regler och någon med pigga morgonögon kan säkert hitta det här!
I en affär såg jag för ngn tid sedan en stor varningsskylt "Jakt pågår" - har aldrig sett dom ute i naturen!

Det har jag, vilket var väldans bra för jag skulle släppa min hund som kan tas för ett rådjur...
Sedan dess har jag alltid orange sele på honom i trakter med jägare.
Bettis
Där jag går med hundarna sätter dom alltid upp skyltar, när vi själva är ute och jagar sätter vi alltid upp skyltar.
Wilmer
Jag har sett jakt pågår skyltar, tom. avspärrningar på vägen. I förra stallet kom alltid jägarna och satte upp lapp åt oss om var de jagade. Sedan kom de och sa till när de var klara. Toppen, då visar man varandra ömsesidig respekt och vi häll oss undan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon