Annixxa
Hej! Vi ska fixa till vår entré (nybygge - så det är helt tomt nu) och vill gärna ha några små träd på var sin sida av trappan. Gärna vintergrönt och som inte blir för stora förstås. Jag vet att man inte ska plantera saker alltför nära grunden men kan det finnas nåt man kan sätta en liten bit ifrån hade det varit bra.
Tacksam för tips!
Mvh Annika
Fågelvägen
Vill du ha något vintergrönt spelar det ganska stor roll vilken växtzon det handlar om!
KURT
Se inlägget nedan!

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68324
Annixxa
Just det - jag bor i södra Skåne! Ligustern är jättefin - frågan är hur den klarar sandig jord och ständig blåst ?
//Annika
Fågelvägen
Här finns en vacker bild av ligusterblommor + intressant text Ligustrum japonica? Passar på var sida om ingången - i Florida åtminstone!
Det kan förstås vara en annan sort än japonica som har använts här i Stockholmstrakten (blommade på hösten, såvitt jag minns). Plantförsäljare i Skåne kan ge dig råd om härdighet, sandjord och blåst!

Vill du ha något vintergrönt som kan formklippas (och hållas mera smalt, pelaraktigt) finns också t.ex. Taxus och buxbom, som säljs i ganska stora exemplar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon