|
Full version: Rattonykternet
krellus
26-02-2008, 09:35
...ska det verkligen behövas flera kontroller för att "folk" ska ge f-n i att dricka och köra bil????
Ja, för folk är inte smartare än så... Tyvärr!
niklaswik
26-02-2008, 10:20
Och gärna på vettiga tider. 14.00 på Långgatan kör ingen full förutom alkisarna och dom skiter ju blankt i om dom blir av med körkortet eller inte.
Sena kvällar och tidig lördag/söndagsmorgon är väl bäst tid, men själv har jag aldrig sett nån nykterhetskontroll då.
Aqvakul
26-02-2008, 13:11
ju fler nykterhetskontroller, desto bättre...
Myosotis
26-02-2008, 13:27
Jodå, de kollar mitt i natten också ibland. Fick själv blåsa en gång när jag hade varit och hämtat en ny höna (enklast att plocka den från sovpinnen i mörkret). De låg bakom mig en lång stund utan att jag såg att det var polisen. Jag blinkade korrekt i rondellen, höll 50, ökade sen till 70 efter skylten... Till slut så var de väl tvungna att stanna mig, tänkte säkert "människan måste vara full, det är ju inte normalt att hålla hastigheten mitt i natten..." Det var kanske tur att de inte märkte att jag skjutsade omkring en höna.
Håller med! Fram för fler kontroller! Skulle faktiskt inte ens dra mej för att sätta dit "bästa kompisen" om jag visste att h*n körde onykter.
Det händer tyvärr allt för ofta att man ligger bakom en uppenbar fyllerist. Har faktiskt ringt ett par gånger när det varit riktigt illa. Däremot måste jag säga att Polisen LYSER med sin frånvaro på HELA kålland. Det är faktiskt så illa att det finns folk som anser det vara legitimt att köra onykter härute, eftersom det är vedertaget att inga poliser kollar härute. De bara bor här!
Det är för lama straff för rattfylleri/rattonykterhet. Egentligen borde böterna vara mycket högre samt att de automatiskt blir åtalade för "Framkallande av fara för annan" eller "Dråpförsök", beroende på HUR packade de varit.
Dra in körkort hjälper ju inte, då blir det bara olovlig körning också.
CITAT (LadyG @ 26-02-2008, 13:39)  Det är för lama straff för rattfylleri/rattonykterhet. ... Läste någonstans att straff ALLTID utdöms enligt lägsta straffskalan ALDRIG efter det högsta. Vad hjälper det då att de ständigt höjer det högsta straffet, men aldrig det lägsta?
Aqvakul
26-02-2008, 13:43
CITAT (LadyG @ 26-02-2008, 13:39)  Det är för lama straff för rattfylleri/rattonykterhet. Egentligen borde böterna vara mycket högre samt att de automatiskt blir åtalade för "Framkallande av fara för annan" eller "Dråpförsök", beroende på HUR packade de varit.
Dra in körkort hjälper ju inte, då blir det bara olovlig körning också. Det håller nog de flesta med om. men även inom ramen för nuvarande lagstiftning så går det att döma hårdare. Idag är en vanlig påföljd för grovt rattfylleri 1 månads fängelse (kan ofteast ersättas av fotboja) alt. villkorlig dom och samhällstjänst.
Men oftast blir straffen väldigt låga, som om det inte betydde så mycket att människor dödas varje år av rattonyktra.
Aqvakul
26-02-2008, 15:37
CITAT (LadyG @ 26-02-2008, 13:52)  Men oftast blir straffen väldigt låga, som om det inte betydde så mycket att människor dödas varje år av rattonyktra. Den ungerske långtradarchauffören som kör de mot Ystad istf mot Malmö och som försökte vända med släp på motorvägen och orsakade 4 människors död fick fyra års fängelse, vilket är unikt mkt - men egentligen alldeles för lite...
mamamaggan
26-02-2008, 16:03
CITAT (LadyG @ 26-02-2008, 13:39)  Det är för lama straff för rattfylleri/rattonykterhet. Egentligen borde böterna vara mycket högre samt att de automatiskt blir åtalade för "Framkallande av fara för annan" eller "Dråpförsök", beroende på HUR packade de varit.
Dra in körkort hjälper ju inte, då blir det bara olovlig körning också. Det var exakt vad jag hade tänkt skriva! Det är ju egentligen så att bilen blir ett dödsbringade vapen när någon kör rattfull!
CITAT (aq42 @ 26-02-2008, 15:37)  Den ungerske långtradarchauffören som kör de mot Ystad istf mot Malmö och som försökte vända med släp på motorvägen och orsakade 4 människors död fick fyra års fängelse, vilket är unikt mkt - men egentligen alldeles för lite... Håller med, det borde varit mer. Alkolås på alla lastbilar, taxi och bussar kanske hjälper lite men alla privatbilar då? För det är väl de som orsakar flest olyckor? CITAT (mamamaggan @ 26-02-2008, 16:03)  Det var exakt vad jag hade tänkt skriva! Det är ju egentligen så att bilen blir ett dödsbringade vapen när någon kör rattfull! Jo, det är så jag tänker. Bilen blir livsfarlig om man använder den fel. Och även om man inte avser att döda är det ändå så att folk riskerar att dö om man kör rattfull - alltså borde det vara dråpförsök (vilket ju är att oplanerat eller oavsiktligt bringa någon om livet).
Aqvakul
26-02-2008, 17:03
Vi tycks vara rörande överens. Att köra onykter innebär att man riskerar andra människors liv!! (dråp är en "mildare" form av mord som innebär en avsikt men inte är planerat eller inte präglats av stor "hänsynslöshet") Tror att vi får obligatoriska alkolås på yrkesfordon snart och så småningom också på privatbilar. Det löser naturligtvis inte alla problem, finns andra "knepigare" droger och möjligheten att manipulera utrustningen.
Jag vet att bilen blir ett dödligt vapen när jag är full, blir det inte dråp då om jag kör ihjäl någon när jag är packad? Och borde inte rattfylleri i så fall bli dråpförsök? Eller har jag snurrat till det nu?
Aqvakul
26-02-2008, 19:33
CITAT (LadyG @ 26-02-2008, 19:19)  Jag vet att bilen blir ett dödligt vapen när jag är full, blir det inte dråp då om jag kör ihjäl någon när jag är packad? Och borde inte rattfylleri i så fall bli dråpförsök? Eller har jag snurrat till det nu?  Det är skillnad på att göra något med avsikt och att vara vårdslös.... Om man nu vill höja straffskalan för rattfylla så får man kanske hitta på en ny brottsbenämning och bestämma påföljden därefter... I nuläget handlar det om grovt rattfylleri och grov vårdslöshet i trafiken och om man skadar någon så kan det bli vållande till kroppsskada eller vållande till annans död...
CITAT (LadyG @ 26-02-2008, 19:19)  Jag vet att bilen blir ett dödligt vapen när jag är full, blir det inte dråp då om jag kör ihjäl någon när jag är packad? Och borde inte rattfylleri i så fall bli dråpförsök? Eller har jag snurrat till det nu?  Tycker inte alls att du har snurrat till det. Ger man sig ut i trafiken onykter så är man ett dödligt vapen och så klart borde rattonykterhet och rattfylleri betecknas som dråpförsök och straffet för det bli mycket mer kännbart än det är nu. Idag får man nästan strängare straff om man sparkar en hund ... än när man kör ihjäl en människa. Ta nu inte detta som att jag godkänner att man sparkar hundar ... det gör jag INTE. Tog det bara som ett exempel.
Min massör skulle göra ett hembesök hos mig idag för att jag var för dålig för att åka dit, på vägen skulle han tanka men glömmer att ta på säkerhetsbältet dom sista 500 metrarna till mig. Böteslappen blev 2000:-!!! Vems liv riskerade han? Skulle olyckan varit framme så skulle ju bara han själv drabbas, jag tycker att dom bötfäller lite konstigt, silar mygg men sväljer kameler.
Monica i Nässjö
27-02-2008, 10:31
CITAT (Pia L @ 26-02-2008, 21:39)  Min massör skulle göra ett hembesök hos mig idag för att jag var för dålig för att åka dit, på vägen skulle han tanka men glömmer att ta på säkerhetsbältet dom sista 500 metrarna till mig. Böteslappen blev 2000:-!!! Vems liv riskerade han? Skulle olyckan varit framme så skulle ju bara han själv drabbas, jag tycker att dom bötfäller lite konstigt, silar mygg men sväljer kameler. Jo, men om han skulle råka ut för en olycka så skulle skadorna bli mångdubbelt mycket värre, även i låga hastigheter. Han skulle kanske hamna på sjukhus och kanske t.o.m bli invalidiserad. Det skulle innebära avsevärda kostnader för staten, läs vi skattebetalare, för sjukhusvård, sjukpenning och invaliditetsersättning, kanske livet ut. Så jag tycker det är väldigt befogat.
Jo det är väl skäliga böter. Men sätter man 2000:- i förhållande till att köra onykter med ett straff på 1 månad!!!???
krellus
27-02-2008, 15:27
CITAT (aq42 @ 26-02-2008, 17:03)  Vi tycks vara rörande överens. Att köra onykter innebär att man riskerar andra människors liv!! (dråp är en "mildare" form av mord som innebär en avsikt men inte är planerat eller inte präglats av stor "hänsynslöshet") Tror att vi får obligatoriska alkolås på yrkesfordon snart och så småningom också på privatbilar. Det löser naturligtvis inte alla problem, finns andra "knepigare" droger och möjligheten att manipulera utrustningen. Problemet är ju att det går att få någon annan att blåsa... men det krävs ju iofs 2 idioter så det kanske inte är så vanligt.
Hade man inte gjort någon undersökning i många år och kommit fram till typ "När spriten går in så går vettet ur"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|