Full version: Kryddtorkning
digitalkarin
Jag försökte torka oregano i en papperspåse i skafferiet. När den var torr lade jag ner den i en tättslutande burk och förvarade mörkt, i skafferiet. Men inte luktar den oregano, inte! Hö, eller nåt liknande... Vad gjorde jag för fel?
Nina H
Prova att smula lite oregano i nypan. Luktar den fortfarande inte oregano? Kanske har du torkat den för länge. Än finns tid att torka ny.
digitalkarin
Jo, fast nu har jag ju ingen färsk kvar! sad.gif
MadeleineB
Jag har aldrig testat att torka oregano i papperspåse. I stället brukar jag hänga den upp och ner i buketter, i ett mörkt och torrt och väl ventilerat utrymme. Det brukar gå bra.

Men det finns en sak: du måste plocka den en solig dag, då morgonfukten försvunnit. Det är solljuset som gör att växten sluter porerna och det gör att de eteriska oljorna stannar i växtdelarna, i stället för att "dunsta" ut i rummet.

Så om det inte var soligt när du skördade, kanske resultatet inte blir så bra.

Det ska inte dofta om oreganon när den är torkad, inte förrän du smular lite i handen (som någon redan påpekat).

Fungerar det inte, så prova att köpa en kruka i matbutiken, plantera om den i riktig jord och större kruka och ha den i köksfönstret. Då kan du njuta av färsk oregano hela vintern, om du har tur. (Själv klarar jag oftast av det tills jag glömmer att vattna någon dag. Det klarar den inte, när det är så varmt och torrt som det blir i inomhusfönster med element under).
Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon