Ulla-Kajsa
26-02-2008, 11:31
Har plockat ekollon och drömmer om ekar som står på rad vid tomtgränsen.
Är det en realistisk dröm???
Hur ska jag bäst göra för att det om möjligt ska fungera?
Lägga dem på rätt plats från början och hoppas att moder natur sköter allt till belåtenhet?
Lägga ollonen i var sin kruka och plantera ut dem när de blivit något år?
Någon som har provat???
Idag är det mulet och +5 på Norra Öland
Sätt dem i krukor ute. Ollonen behöver kyla för att gro. Sen är det bara att vänta. Mina har grott snällt när värmen satt in i maj.
Stella-Polaris
26-02-2008, 14:28
Sätt dom direkt i backen.. Bara ner med den någon cm. Ek utvecklar en pålrot som inte blir så bra om de odlas i kruka. Var dock beredd på visst svinn pga mus. Eken är en av de få träd som klarar av att sättas direkt i grässvål.
Så en tät rad och gallra med tiden.
Åsa, mälardalen zon 2
26-02-2008, 14:34
+Vill man ha raka träd kan det vara bra att sätta stödkäpp åt träden medans de växer ek vill gärna växa lite krokigt, glöm inte lossa på bindningarna så inte ev. bindmaterial skär in i träden när de växer.
mamamaggan
26-02-2008, 14:44
Har lyckats få ekplanta från ollon en gång och då var det av misstag. Fick med ett in när jag tog in mossa till adventsljusstaken. När jag tog bort mossan så hade ollonet grott. Satte i kruka inne och fick upp en ek på c:a 1 dm som vi grävde ner ute sedan på våren . Den klarade sig i några år men strök med när det fälldes träd över den.
Jag har själv satt turkiska ekollon i krukor, som jag senare under våren planterade ut. På detta viset kunde jag mer kontrollera ollonen mot sorkangrepp. Pålrot hann det aldrig bli.
Ulla-Kajsa
26-02-2008, 22:14
Så en tät rad och gallra med tiden.
Ja - detta ska jag pröva!!!
Ollonen håller redan på att gro där jag plockade dem, så nu ska jag lägga dem på plats och drömma och hoppas att mössen hittar annat gott att äta.
MariaÖrebro
27-02-2008, 16:49
Det finns till och med speciella ekollonglas att köpa!!! De ser ut som en liten hyacintvas, och man sticker ner ollonet upptill, och sedan skjuter det rötter ner i glaset. Köpte ett själv, och det funkar verkligen! Samtidigt ser man ju varje liten rot som kommer! 135:- på Svenskt Tenn, av alla ställen! (Det var det enda jag hade råd att köpa där...)
skogstroll
27-02-2008, 16:50
otroligt har de vettiga saker också

jag måste kolla in det...
MariaÖrebro
27-02-2008, 17:33
Eller hur, Skogstroll!? Tyger för 1020 kr per meter och ekollonglas för 135!!!! De är jättesöta, och man får dem i en liten fin kartong! Helt otroligt!
[attachment=13990:Blandat_005.jpg]
MariaÖrebro
28-02-2008, 19:46
Blev så till mg i trasorna av det här pratet om ekollon, så jag slängde mig på cykeln till Stadsparken i Örebro och plockade några! Här ska odlas! Först ska de bara ligga i en skål och gro lite. Otålig...... Sen ska den som ser bäst ut ner i ekollonglaset!
Huggorm
28-02-2008, 19:48
du får visa bilder när den börjar ta sig i glaset
mamamaggan
28-02-2008, 22:53
Brukar plocka bl a ekollon på platser jag besöker. Just nu har jag krukor med ekollon från Sydafrika står på verandan där det är svalt. Ska bli spännande att se om det kommer upp något.
MariaÖrebro
29-02-2008, 12:41
CITAT (mamamaggan @ 28-02-2008, 22:53)

Brukar plocka bl a ekollon på platser jag besöker. Just nu har jag krukor med ekollon från Sydafrika står på verandan där det är svalt. Ska bli spännande att se om det kommer upp något.
Och hur avundsjuk blev jag nu då?

Nåja, jag får nöja mig med min svenska variant. Ska till London över påsk. Kanske kan jag få med mig ett engelskt ekollon hem... Hehe!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.