För några år sedan fick jag oönskade hyresgäster i mitt växthus. Dom gör sig påminda en bit in på sommaren lagom som jag kan skörda mina första gurkor, sedan börjar en process som jag liknar vid att plantorna dör sotdöden.
Det är spinnkvalster som är mina gäster. Jag har läst på och funnit att:
"På hösten går befruktade honor av växthus-spinnkvalstret till vintervila efter att först ha ändrat färg och blivit röd-orange så kallade dvalhonor. Detta styrs mest av dagslängd, men temperatur och tillgång på föda spelar in, så man kan inte ange datum med någon noggrannhet. Dvalhonorna gömmer sig på alla upptänkliga ställen där de hittar skrymslen i växthuset – både på marknivå och i övre konstruktioner.”
Finns det något sätt att sanera växthuset under vinterperioden? Jag tvättar invändigt med såplösning och sköljer med högtrycksspruta, förra vintern försökte jag med även att spruta en klorinlösning inne i huset men mina hyresgäster tyckte att det var ypperliga övervintringsförhållanden ändå.
Jag har sett att det finns ett medel som är effektivt och det är Provado PLUS men någonstans har jag sett att det ej skall användas på ”matväxter”.
Jag har också hört att det skall finnas i form av tabletter som stoppas ned i jorden.
Biologisk bekämpning med rovkvalster är tyvärr inget alternativ då kostar för mycket, det blir billigare att köpa gurkorna.
Tacksam för idéer
Jan Hellström
Citatkälla: Barbro Nedstam, Jordbruksverket