|
digitalkarin
07-08-2003, 09:15
Jag har två fina chiliplantor som ger stora goda frukter. Men de blir aldrig röda! Kan det vara en sort som inte ska bli det? Den är ju god att äta grön också, jag tänkte bara attd et skulle vara läckert med den röda färgen...
habanero
07-08-2003, 18:58
Beroende på vad det är för sort, så kan det ta flera månader innan de mognar. Vet du vad det är för några du odlar?
Hälsningar Mats
digitalkarin
07-08-2003, 21:16
fasen, jag slängde fröpåsen. Chilipeppar hette det... Annuum nånting... Capsicum Annuum? Kan den ha hetat så?
Ingrid på Västkusten
07-08-2003, 22:41
Det är hemskt mkt som är Capsicum annuum!!! Flera tusen minst!!!!! Vet Du vilken kultivar Du odlar? vart är påsen köpt?
Hej Jag har odlat chekoslovakian black. Nu udrar jag vilken färg den ska ha när man skördar. Svart eller mera röd brun?
Min enda stora Hungarian Yellow Wax (som jag inte hade hjärta att knipsa av i alla fall  ) är nu stor och röd och fin och det är verkligen jätteroligt även om det bara är en  Som tur är har jag två jalapenos också som verkar lite mer villiga att sätta frukt. Hur är det, hur länge kan man ha dem ute och går det att ta in dem sen? De blommar fortfarande och har frukter i alla storlekar, jag vill ju att så många som möjligt av di små ska få bli stora? K.
MagnusW
28-08-2003, 14:42
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 07-08-2003, 23:41) Det är hemskt mkt som är Capsicum annuum!!! Flera tusen minst!!!!! Vet Du vilken kultivar Du odlar? vart är påsen köpt? Vad jag vet finns det två huvudsorter av chili: Capsicum Anuum och Capsicum Frutescens. Den senare lär ha frukter som huvudsakligen växer "uppåt", dvs. frukterna hänger inte från grenarna som väl är det vanligaste växtsättet. Inom varje sort (botanisk term?) finns det ju sedan en enorm mängd varianter. Att bara skriva C. Anuum på påsen hjälper ju inte någon (utom möjligen för att tala om att det rör sig om chili). Förmodligen finns det inte några latinska namn på de flesta av dom. Någon som vet annorlunda?
habanero
28-08-2003, 18:27
Precis som ni säger så är C. annuum den vanligaste. Och utbudet är enormt.
Det finns även Capsicum chinense, med t.ex knallheta habanero och scotch bonnets.
Capsicum baccatum, odlas sällan kommersiellt vad jag vet. Men de är oftast mina favoriter. Enda nackdelen är att buskarna kan bli väldigt stora, så de fyller lätt balkongen. Flera av mina buskar är runt två meter.
Capsicum frutescens (t.ex tabasco och malagueta) är också väldigt trevliga plantor.
Capsicum pubescens (manzano, canario osv) är lite annorlunda. De korspollinerar sig inte med de andra sorterna, och bär oftast mer frukt år 2, så man bör försöka övervintra dem. Det sägs tom. att de till viss del klarar frost. Men det har jag inte testat.
Det finns också många vilda arter, som t.ex C. chacoense, C. praetermissum, C. galapagoense, C. eximium, C. flexuosum, C. tovarii, C. ciliatum. Så nog kan man fördjupa sig i chilen alltid.
Hälsningar Mats
Hej! Här är en till med samma problem! Massor av chili - Anaheim, Hungarian Hot Wax m m men alla gröna. Och de vill inte ändra färg. Troligen för att det är för kallt. Tog in några för att se om de eftermognade i köksfönstret, men de skrumpnar bara. Vad gör man? Nu börjar även tomaterna leva farligt! Fortfarande ljusgröna. Får försöka dra en fräckis för dem!
habanero
28-08-2003, 19:02
Jag tror att man ska ha is i magen. Våra sista frukter för säsongen brukar inte mogna förrän i oktober.
Hälsningar Mats
MagnusW
28-08-2003, 20:21
CITAT (habanero @ 28-08-2003, 19:27) Capsicum frutescens (t.ex tabasco och malagueta) är också väldigt trevliga plantor. Aha, malagueta! Provade det hos en polare vars farsa kom från Kap Verdeöarna. Ett av dom bästa sätten att använda chili i mitt tycke. Jag har för mig att man värmer chili (färsk), vitlök och lagerblad i olja, och sen får det stå och dra ett par dar. Starkt men ändå aromatiskt. Är det någon som vet mer exakt hur man gör?
habanero
28-08-2003, 21:09
Vet inte på rak arm. Men det låter som ungefär samma blandning man får i Brasilien. Där har man nog bara olja och peppar tror jag. (Men Brasilien är ju stort, så vad vet jag...)
Hälsningar Mats
CITAT (Annki @ 28-08-2003, 19:58) Hej! Här är en till med samma problem! Massor av chili - Anaheim, Hungarian Hot Wax m m men alla gröna. Och de vill inte ändra färg. Troligen för att det är för kallt. Tog in några för att se om de eftermognade i köksfönstret, men de skrumpnar bara. Vad gör man? Nu börjar även tomaterna leva farligt! Fortfarande ljusgröna. Får försöka dra en fräckis för dem!  Ta in hela plantan och ställ i fönstret, för du har väl dom i krukor??
Nähä Wilhelm! Hon hade inte plantorna i kruka i år. Hon har dem i en balkonglåda!! Och dessutom har hon diskbråck, så här bär man inget. Men tack för tipset! Jag får väl gräva upp krakarna och slänga ned dem i krukor, för inatt har de hotat med frost ända nere i Götaland. Gjorde min godaste kycklinggryta igår för att i alla fall ha använt några! 4 kycklingfiléer skivas och steks en liten stund. 1/2 purjo, skivad, och lite bönor vad man har (blev Borlotto Rosso) får puttra med en stund. Därefter åkte två finskivade Hungarian Hot Wax ned. Några tomater. En riven lime och limesaften. Sen redde jag av med 1 msk thai-kycklingfond+1/2 dl vatten och 2 msk creme fraiche. Och för att mildra styran 2 msk mango chutney. Gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|