Margith
Jag har kikat lite på mina egeninsamlade 1-åringsfröer. Det var en väldans massa, långt mer än jag kommer att så i vår.
Inspirerad av Chili-listan (som var kanon!!) och samtal med god vän i ett av våra grannländer, har jag nu ett förslag:

Jag plockar ihop ett kuvert med fröer till 1-åringar som jag samlat själv i min trädgård.
Hur många vet jag inte ännu. Idén är att kuvertet får inte väga mer än att 2 frimärken är vad som krävs för att skicka det vidare. Omkring 20 st tror jag att jag får in i kuvertet.

Blir vi minst 10 st skickar jag det här kuvertet till nr 1, som plockar ut de fröpåsar som är intressanta och lägger tillbaka lika många egna fröpåsar. Det ska alltså hela tiden vara lika många fröpåsar i kuvertet och portot får inte överstiga 2 frimärken.

Jag inser att det här är lite av ett lotteri, det kanske inte finns nåt i kuvertet som är intressant. Men å andra sidan är "lottpriset" 2 frimärken, dvs 11 kr + besväret att sätta på en ny namnlapp på kuvertet och gå med det till brevlådan.
Du bör alltså tänka dig för lite innan du tejpar igen kuvertet och skriver adressen, nr 10 på listan ska kunna använda samma kuvert igen!

OM vi är nog många som tycker att idén är kul så gör jag en ny tråd. Du tar även på dig att skriva en liten kommentar i den tråden, antingen när du får kuvertet eller när du skickar det vidare. De som är med ska kunna följa kuvertets väg genom Sverige.

Låter det här som en kul idé?
Hör av dig, antingen i den här tråden eller via PM.
Imorgon bitti åker jag bort och kommer inte hem förrän till helgen, så du har några dagar på dig att gå igenom frö-lådan och se om du har nåt överskott smile.gif

Margith
Bara lyfter tråden lite, innan jag går och lägger mig d010.gif
ewa zon 3
Jätterolig idé Margith och bra mycket roligare än att köpa lotter! tummenupp.gif
Hade gärna varit med men har tyvärr inga egeninsamlade fröer att bidra med i år. Bara några "galna" gatukorsningar som kan bli vad som helst. Tror inte jag kommer så dom själv ens. Hoppas kunna samla mer fröer i år.

/Ewa
Lady Hamilton
tummenupp.gif Jag är med
shy.gif om det ff finns 'plats' vill säga................
Lady Hamilton
santa.gif puff
marskattan
Jag är oxå jättegärna med!

E det okey om man lägger med någon 1-åring som är inköpt men som man har för mycket frö av? Annars har jag tillräckligt med ettåringar från hemmaodling för att fixa det ändå.
Dollie
Jag vill åxå vara med.
Mica548
Ja, varför inte?! tummenupp.gif

Det får bli en blanding av egna frön och resterna av köpefröna (det går ju aldrig åt en hel påse), tex 500!!! aubretia.

Eftersom jag är newbee så ser jag gärna att det kommer med en skötselbeskrivning eller åtminstone latinskt namn och färg så jag kan söka vidare själv.

Fast jag har ingen aning om var jag ska plantera de eventuella plantor som blir... det är ju knökfullt redan.

/Mica

Dilara
Jag vill oxå vara med + har skickat PM till dej oxå Margith shy.gif
Margith
Vi är bara 7 st än så länge, men vi kan väl prova ändå?
Vill fler vara med är ni så välkomna!

Jag tänkte försöka att göra iordning kuvertet imorgon, så har du inte PM:t din adress till mig, kan du väl vara snäll och göra det på en gång.

Naturligtvis går det lika bra med köpes-fröer.

Ariel
Hej.
jag är också med. PM:ar min adress omedelbart tummenupp.gif
ingrid fuxwall
Hänger på
Juli S
Jag med, jag med, jag med... w00t.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon