annelito
Har upptäckt nio stycken bladrosetter från något som liknar Kungsljus men någon sa att det kunde vara Digitalis också. Hur ser jag skillnad på dessa?

Hade en Kungsljus som blommade i somras men Digitalis är jag osäker på om jag såg någonstans, har inget minne av det.

Några tips?

Sen skulle jag vilja sprida Kungsljuset som blommade i somras, ut i trädgården innan jag kastar den.
Kan jag redan nu skaka Kungsljusstängeln (?) för att låta gro eller är det för sent för fröna nu? Skulle jag ha gjort det i höstas eller efter blomningen? Eller ska jag ta hand om fröna mer noggrannt? Om fröna ligger kvar vill säga...dom kanske dör/torkar ihop efter ett tag?
Madeleine1
Kungsljusbladen känns som sammet, digitalis som siden om du förstår hur jag menar. Det var i alla fall så jag identifierade dem när vi pluggade perenner för ett halvår sedan, men det finns säkert andra sätt! smile.gif
Heda
Just det, Kungsljus är alldeles gråludna nästan som lammöron. Om du inte har Mörkt Kungsljus, Franskt Kungsljus för då är de ganska lika. Men Digitalis är liksom bucklig/rugglig och ofta lite gröngul. Digitalis tät rosett, Mörkt kungsljus blad med kort stjälk.
Inger S
Så här ser bladrosetten av Digitalis ut. Det är bladrosetten längst till höger på bilden (risigt foto).

[attachment=14821:IMGP0039_640.jpg] Klicka upp bilden så syns det bättre (hoppas jag).

När det gäller det Franska Kungsljuset Verbascum så är stjälkarna och bladnärvernas bas mörkt röd/lila. De har gula eller vita blommor med rosa mitt. Så är det JätteKungsljuset som har stora ljust grågröna blad. Dessa båda arter är tvååriga.
Så finns det perenna Kungsljus Verbascum. Deras bladrosett ser ut som på det Franska Kungsljuset, men där är stjälkarna gröna eller i en del fall nästan svarta. Blommorna på dessa är enfärgade och finns i en massa olika nyanser.
Alla Kungsljus sprider sig rikligt med frö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon