Full version: mix-klematis
Lisaloppan
Hej!
Jag köpte förra året någon slags mix av Klematis. De blommade fint förra sommaren och jag har stora förväntningar i år. Jag kan nog få fram vad de heter, men hur ser jag vilken som är vilken? Vad jag förstått så ska ju olika sorter beskäras på olika sätt och årstider.? Dessa är ju planterade som i en klunga.
Hjälp tack!
nina L
blommade de samtidigt? hade de lika stora blommor eller var blommorna väldigt olika?
Finn Klematis
Hej!

Tala om vad det är för klematis. Så skall jag tala om hur Du skall klippa.

Mvh.
Finn
Lisaloppan
Hej igen!
Dessa sorter var med:
Nelly Moser
Multi Blue (dubbelblommig)
Jackmani
Ville de Lyon

Det var flest rosa blommor med vit kant, ca 10 cm. Ett par stycken var lite rödaktiga. Inga blå eller andra färger.
Problemet är ju att jag nu inte ser vilken som är vilken, det är ju bara torkade grenar och blad. Jag borde kanske märkt
varje planta direkt!
Vad händer om jag klipper ner allt?
Finn Klematis
Hej!

Ingen bra mix. Dom som blommade var rosa med vita kanter Nelly Moser klippgrupp 2,
Ville de Lyon röda blommor Klippgrupp 3. Jackmanii blå är klippgrupp 3 och Multiblue blå klippgrupp 2.
Om Du inte klipper dom, kommer grupp 3 klematisarna att bli högre och bara blomma
i topparna. Om Du klipper dom missar du den tidiga blomningen på grupp 2 klematisarna.
Jag skulle klippa dom. Det allra bästa är att plantera isär dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon