Full version: Sticklingar
mamamaggan
Nu har jag varit ute och knipsat i buskagen igen. Den här gången är det mer hassel, schersmin och aronia.

Brukar klippa dem till c:a 1 dm men undrar om vad ni tror om att ha dem kanske dubbelt så långa? Spelar det någon roll ?
MariaS
Sticklingarna blir bäst om de är 20-25 cm långa. Sen ska man försöka få två tredjedelar av sticklingen i ogödslad torv. Gärna varmt om fötterna och kallt om knoppen.
Jag har en undervärmesmatta i kallväxthuset, där jag ställer mina sticklingar. Hittills med gott resultat.
nina L
forsythia stcklingar har jag satt typ 30 cm långa och det lyckades bra, men försökte med långa murgrönesticklingar men de dog
MariaS
CITAT (nina L @ 26-02-2008, 17:27) *
forsythia stcklingar har jag satt typ 30 cm långa och det lyckades bra, men försökte med långa murgrönesticklingar men de dog

Konten att föröka sticklingar är att ha två tredjedelar i jord som sagt. En för lång stickling, har då mycke grönmassa utanför och inga rötter som försörjer. Det brukar inte bli bra.
Nej om man börjar med att ta höga smala krukor, typ de man får med rosor och klätterväxter, så mäter man sticklingen mot krukan, knippsar och kör ner sticklingen till botten i krukan. Se till att hålla krukan fuktig, inte blöt.
mamamaggan
CITAT (MariaS @ 26-02-2008, 17:31) *
Konten att föröka sticklingar är att ha två tredjedelar i jord som sagt. En för lång stickling, har då mycke grönmassa utanför och inga rötter som försörjer. Det brukar inte bli bra.
Nej om man börjar med att ta höga smala krukor, typ de man får med rosor och klätterväxter, så mäter man sticklingen mot krukan, knippsar och kör ner sticklingen till botten i krukan. Se till att hålla krukan fuktig, inte blöt.

Smart ! Och hur visste du att jag just har gått igenom mina krukor och undrat vad jag ska ha de där som är så höga till ? giggle.gif

Tackar så mycket för råden !
Jan Lindgren
Hej!
Jag använder mjölkkartonger till vintersticklingarna. Vi har tex satt vinbärssticklingar med lågstadieelever. Ett bra skolprojekt!
MVH
Jan Lindgren
mamamaggan
CITAT (Jan Lindgren @ 26-02-2008, 20:11) *
Hej!
Jag använder mjölkkartonger till vintersticklingarna. Vi har tex satt vinbärssticklingar med lågstadieelever. Ett bra skolprojekt!
MVH
Jan Lindgren

Låter också intressant. Om jag skulle ta och sätta lite sticklingar av mina krusbärsbuskar , de ska ju ändå gallras ur lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon