Full version: Tips på ros
nikced
Jag har byggt en pergola och mot den vill jag ha en klätterros. Någon som kan ge ett bra tips? Jag vill ha en som doftar mycket. Gärna med små blommor och gärna en som det blir nypon på. Jag bor i zon 4 och troligaste placeringen blir i öster läge med direkt sol fram till ca 14 och därefter delvis skugga (solen bryter igenom pergolan och spaljén) men i söderläge kan den också få plats (men då spricker min "komposition...)
/Nik
Mi70
Varför inte den jag köpte igår, Rosa heleane hybrida? Den är mycket starkväxande, med små blommor vitt/ljusgult, doftar starkt? Kolla bilder på www.alltomtradgard.se/roslistan (sök på hybrida)
nikced
Tittat på sommartorpet? ;-) Jo, den är klart ett alternativ men skulle helst vilja ha en som blommade lite senare. Jag har redan växter runt pergolan som blommar i juni-juli.
stina
Hur skulle det vara med Polstjärnan? Den verkar så himla läcker och tålig!
Hannele
Honungsrosen doftar fint - och har vackra nypon på hösten.

Polstjärnan doftar tyvärr inte så mycket.
Kajsa
New Dawn, har rosa läckra ädelrosliknande blommor, blanka blad.
Rikblommig och remonterar, ca 3 m , doftar, zon 5. Kom 1930

Leverkusen, bärnstensgul även den läckra blommor som doftar
ca 3m zon 5 Blommar i juli och remonterar hela hösten. Kom 1954
nikced
Många bra förslag. Tack! Har hittat information om en som heter Lichtkönigin Lucia. Är det någon som har erfarenhet av den?
Kajsa
Har haft Lucia rosen men den frös i vinter den var planterad
vid en vägg. Vackra stora gula blommor juli och hela hösten.
Den växte långsamt i början och efter 5 år var den drygt 1,5 m
kan nog bli 2m. Jag bor i zon 3, och Lucia rosen ska klara zon 4
och förr eller senare kommer en hård vinter så....
Men den var vacker, blev så besviken i våras.
eva skoog
Lichtkönigin Lucia är mycket vacker och tacksam men fungerar inte så bra som klätteros. Har gansta grova och styva grenar även om den kan bli ganska hög. Min är ca 2m i zon 1. Men New Dawn eller släktingen Awakening är kanonklättrare!
Adri-Anne
Honungsrosen Helenae är härlig, växer så det knakar, frisk och härdig och har en ljuvlig doft, men den remonterar inte, men om du blandar den med, New Dawn eller Gerbe Rose, som är osedvanligt vacker tillsammans med honungsrosen, får du även höstblomning.
Louise i Göteborg
Helenea är en underbar ros men alldeles för stor för en rosenbåge. Välj en ros vars "normalhöjd" är som bågen plus nån enstaka meter.
Adri-Anne
Har sett alldeles underbar rosbåge med Helenae och Gerbe Rose i London i Regent´s park. Den samplanteringen var superb.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon