Sisterofsam
Hej
Mitt Australiensiska Bönträd (Castanospermum Australe) mår inte alls bra. Växten började sloka för någon månad sedan, och på sistone har bladen blivit gulfläckade. Jag har slagit i böcker men itne hittat någon ohyra eller sjukdom som riktigt passar in. Så här ser symptomen ut:
Alla växtens blad slokar
Ungefär en tredjedel av bladen har fått gula bladnerver, först i mitten för att så sprida sig till nerverna på sidan. De blad som är värst drabbade har även fått mörkgröna fläckar, framför allt i bladets början.
Jag har letat noga men inte hittat några kryp, varken i jorden eller på/under bladen.
Här kommer bilder på växten innan den mådde dåligt, efter det, och närmare bilder på bladen.
Jag sätter allt mitt hopp till era fantastiska dr House-kunskaper nu!
Mrs-E
Har du provat att plantera om den?
CillaM
Jag kan inget om denna lilla kastanj men hittade info, direkt från Odla Info från Odla. Jag skulle dra ner på vattnet och tillföra mer ljus, kanske inte sol i sig utan ljus. Och avvakta. Ljuset återkommer ju väldans just nu och det kan nog ta lite tid innan du ser nån skillnad. Löven/bladen som är gula kommer trilla av men det kommer nya, ifall trädet klarar sig. Hoppas att det gör det för jag tycker det verkar vara ett trevligt litet träd.
Lady Hamilton
Ja gissar på närings brist i kombination av för lite ljus
Sisterofsam
Tack för hjälpen!
Jag ska plantera om den, men för litet ljus borde det inte vara, den har stått i ett ljust fönster och klarade förra vintern bra. Den har inte fått någon näring under vintern, men den ska inte ha så mycket heller så det borde inte avra det som är problemet.
CillaM
CITAT (Sisterofsam @ 26-02-2008, 20:42) *
Tack för hjälpen!
Jag ska plantera om den, men för litet ljus borde det inte vara, den har stått i ett ljust fönster och klarade förra vintern bra. Den har inte fått någon näring under vintern, men den ska inte ha så mycket heller så det borde inte avra det som är problemet.

Jag skulle nog vänta med att plantera om den, det tar ofta mycket kraft av växten, även om den får mer näring, men det är det som är problemet. Då sackar plantorna nästan på stört. Torka ut den lite o se. Att en planta eller träd fäller sina blad är naturligt, även om miljöerna inomhus oftast inte är det, så gör inget förhastat. Ju äldre en växt blir, desto svårare verkar det vara att få den att vara glad året runt. Ljuset som du haft den i har kanske inte räckt. Om man tänker på hur växten lever i sitt ursprungsland förstår man bättre hur man ska ta hand om den.
Orkidétjuven
Jag skulle tippa på att det är ngt näringsämne som växten saknar, brukar inte gula blad, likt det på bilden tyda på järnbrist? Det har jag iaf läst i ngn litteratus vad jag kan minnas. Men Även om det inte just är just järnbrist. Så skulle jag nog ändå plantera om den till en ny väldränerad jord. Det är snart dags i vilket fall. När Planterades den om senast? Hur mycket näring får den under vinterhalvåret?
MariaS
LJUS! Att den klarade förra vintern med dagsljus, kan bero på att den då var mindre och inte hade lika mycke bladmassa som ska försörjas. Men nu ser den ut att vara tillräkligt stor för att behöva extra belysning på vintern!
Jag hade ett kaffeträd som såg likadant ut innan det fick ljus. Om jag var som du, skulle jag först ge den en egen lampa eller liknande med 14 timmar belysning. Sen skulle jag börja vattna upp den försiktigt med näring. Minst 2ggr/månad just nu. I slutet av mars planterar du om trädet.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga om du inte hittat någon ohyra eller annat som skada din växte jag ska försöka hjälpa dig på den här förslagen:
1 den här tiden naturligtvis, det finns brist på ljus som ska ge gula färgen på bladen.
2 om de äldre bladen som skadad med nerven det betyder saknar Magnesium MG.
3 om det är kalium K som fattas det blir gul färgen på toppen och på kanten.
4 om fattas järn Fe små bladen blir gula plus mosaik.
Obs du ska bli noga med vatten + om du kan passera blomma till plats som har mera ljus + sticka näringspinnar i kruka ( de kan köpa från ICA ) + ta bort alla gula bladen det kommer nya på våren.
Lycka till, H: Bassam

Orkidétjuven
Precis. Näring. Använd gärna avkalkat vatten med. det brukar vara uppskattat-.
Lilla Birka
Kloros! Ger precis den avfärgning du beskriver, det är i så fall järnbrist. Jag hade blomsterlönnar i somras, och flera av dem blev så där, men jag köpte näringstillskott med extra järn och då tog de upp sig och blev vackert gröna igen.
Sisterofsam
Tack allesammans. Nu har växten fått näring och flyttats till en växtlampa, och jag skulle ändå plantera om den nu snart, så jag kan lika gärna göra det nu.
Orkidétjuven
Lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon