Full version: Krukstorlek pelargon
Lottiz
Det handlar om "vanliga" pelargoner i normal storlek. Jag har tidigare haft 12cm krukor, och är lite rädd för att sätta dom i för stora krukor. Nu köpte jag nya krukor och insåg när jag kom hem att de var 14cm.

1 * Vad har ni för storlek?

2 * Finns det något sätt att väga mellan plantstorleken och krukan, ex krukans volym 50% av plantan ovan jord eller dyl?

3 * Törs jag sätta ner välutvecklade kraftiga sticklingar från 7cm krukor rakt i 14cm?

och ett ps. Väntar ni med att plantera om sticklingar från småkrukor tills hela krukan är full med rötter, som de man köper? Eller tar man det redan när rötter går igenom i botten?
VeraCB
Hej!

Jag har 15 cm till mina vanliga pelargoner, 11 cm till dvärgar.
Eva i Höga
Min erfarenhet är att man inte ska ha för små krukor till pelargoner. Har nog haft ca 15 cm till en del av dem jag har utomhus och de blir inte så stora o frodiga som de jag har i större krukor. Inomhuspelargonerna (har bara några inne på sommaren) brukar få stå i 15 cm och det funkar.
Lottiz
Nu blev jag ju lite lugnare. Det är svårt när man inte kan nåt från början och får lära sig en regel, det är en hel del pluggande för att få gröna fingrar.
aldo
Jag har mina zonaler i 18cm-krukor .

Dvärgar i mindre såklart .

Sticklingar får man byta krukor till kanske 1-2 ggr innan den sk slutliga krukan .

Doftpelargoner vill gärna ha stora krukor när de är ute men det finns ju dvärgar av dessa sorter oxå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon