Limoncella
Hej alla!

Vad jag blev när jag hittade detta forum & raskt insåg att det inte är bara jag som snöat in lite på citrus-släktet denna vinter. Jag fick en Citrus limón i julklapp och kämpar hårt för att hålla den vid liv tills balkongen är färdigrenoverad & värmen anländer - många plusgrader just nu iof men det skiftar fort.

Jag har hittat en klockren växtlampa på Claes Olsson som ger ett ljus i mitt arbetsrum som får grannarna att tro att det pågår olagliga aktiviteter - tror mig minnas att den kostande 199 eller något sådant.

Så - till min fråga - jag har planterat om den i en självbevattnade kruka med mycket lavasten för att få bra luftning runt fötterna och som en förberedelse till varma dagar på balkongen - har någon annan testat detta? Gillar citrus självbevattning?

Vi kommer som sagt snart att ha en balkong som är riktigt skapligt stor - jag går och lurar på att bygga ett litet växthus där - med extra ljus & värme skulle det kunna bli en i det närmaste ideal övervintringsplats för mina 3 citrusar samtidigt som det borde göra underverk för tomater och gurka framåt sommaren när de flyttar ut. Någon som har tips eller ideer - hur går man till väga?

Många frågor men få svar som ni märker - blev lycklig när jag inser att många delar detta intresse.

mamamaggan
Hej och väkommen !

Tyvärr vet jag inget om citrus men det finns det nog andra som gör så du får nog svar på det snart.

Det här med växthus på balkongen låter väl som en bra idé. Vi har byggt in hela vår balkong , c:a 8 kvm , så att den är vinterbonad , går nästan aldrig under 15 grader på vintern. Vi låter balkongdörren vara öppen ditut jämt och det räcker även när det blir neråt 7 - 8 minus ute. Har också planer på att ta bort fönstren helt mellan köket och balkongen .

Vi har både " vanliga " blommor därute hela året om men också vindruva och minipersika. Just nu har jag mina sådder därute under lysrör , funkar jättebra. Har också passionfrukt och physalis som övervintrat , därute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon