ewa zon 3
Någon som provat att så Berlandiera lyrata ’Chocolate Daisy’ och kan berätta lite om såtid, grotemp mm
Blev nyfiken och har beställt frö men går den överhuvudtaget att övervintra ute här i Sverige?

/Ewa
Helen i Piteå Zon 5
Jag köpte frön från Alplains -06... frösådde inne i vanlig rumstemp i början på feb. fröna grodde på ca. 1v. skolade om en och en, blommar och ger frön första året. I min zon har den inte övervintrat smile.gif

http://www.odla.nu/forums/uploads/12040584..._1707_58970.jpg
http://www.odla.nu/forums/uploads/12040584..._1707_13457.jpg
ewa zon 3
Tack för svar Helen! thanks.gif
Då ska jag så direkt när jag får fröerna och hoppas att mina också blommar och ger frön.
Fina bilder och baksidan på kronbladen var läcker.

/Ewa
Eva 33c
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 26-02-2008, 22:39) *
Jag köpte frön från Alplains -06... frösådde inne i vanlig rumstemp i början på feb. fröna grodde på ca. 1v. skolade om en och en, blommar och ger frön första året. I min zon har den inte övervintrat smile.gif

Tack för den upplysningen! Jag velade länge om jag skulle köpa frön av denna från Jelitto i år, men de var rätt dyra så i slutändan blev den struken. Just det där med om den skulle hinna blomma säsong ett funderade jag på. För den verkar inte så härdig.
Hur var det med doften då? Luktade den choklad?
Nästa år köper jag nog frö i allafall...
ewa zon 3
Frestar lite whist.gif
Jag beställde mina fröer på engelska Thompson&Morgan, 18 st frö 1.99 pund.
Inte så farligt tycker jag och jag vill inte ha några mängder av den i alla fall.

/Ewa
Helen i Piteå Zon 5
Jo, blommorna doftar choklad smile.gif
Men jag tyckte inte att den var sååå speciellt fin wink.gif Bladrosett, rätt långa blomstjälkar vilket gjorde att då den blommade föll hela stjälken ner och låg på jorden, kanske skulle den ha varit finare i kruka och inte i rabatt. Men det är min personliga smak, naturligtvis ska ni testa och se hur den uppför sig i er rabatt smile.gif
ewa zon 3
Tack Helen för info.
Hade tänkt ha mina i kruka, lite magrare jord och grus så kanske den inte blir så ranglig.
Får väl plantera den ihop med lite "stöttande" kompisar

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon