Full version: Torvbriketter
Kittekatt
Hej!
Det är första gången jag tänkte så i torvbriketter. Hur ska man vattna för att den ska svällas upp? Och sen en annan fråga: jag har haft mycket problem med blomflugor/sorgmyggor, så jag undrar: brukar det följa med sådana odjur i torvbriketterna? Det brukar alltid följa med när jag köper jord ...
Karin i Småland
Lägg torvbriketterna i en skål med varmt vatten....så sväller de upp.
Krama försiktigt ut så pass mycket vatten ur briketten så den inte dryper av vatten innan du sätter sticklingar eller frön i den.

När den börjar torka upp så doppar du ner briketten till hälften i ett ljummet vattenbad, låt den suga upp några sekunder bara (annars blir det för blött)....upprepa var 2/3:e dag.
evni
CITAT (Kittekatt @ 26-02-2008, 21:14) *
Hej!
Det är första gången jag tänkte så i torvbriketter. Hur ska man vattna för att den ska svällas upp? Och sen en annan fråga: jag har haft mycket problem med blomflugor/sorgmyggor, så jag undrar: brukar det följa med sådana odjur i torvbriketterna? Det brukar alltid följa med när jag köper jord ...

Jaa, jag undrar också det där med blomflugor/sorgmyggor. Har i år haft hur väldigt mycket såna odjur.
/Eva
Åsa, mälardalen zon 2
Jag slutade med torvbriketter för många år sedan, de är för dyra + sorgmyggorna verkar älska torvbriketter, så finns det några sorgmyggor i huset dras de mot briketterna, de håller ju fukten bra för de små larverna. Jag satsar på såjord av bra kvalité (påsen med älgen) istället.
Karin i Småland
Sorgmyggorna kommer garanterat fram lika lätt om du använder torvbriketter eller såjord av bra kvalité, spelar ingen roll....det är fråga om hur man sköter vattningen smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är skillnad!!! Har inte haft en sorgmygg sedan jag vattnade ut nematoder i alla krukväxter + gick över till bättre jordar, man får det man betalar för har jag lärt mig (ska man spara in på pengar, är det på odlingskärlen inte jorden) . Jag sköter sådderna precis likadant som jag gjorde då jag köpte den där billiga kaktus och såjorden + briketterna.

rosita
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-02-2008, 09:02) *
Jag slutade med torvbriketter för många år sedan, de är för dyra + sorgmyggorna verkar älska torvbriketter, så finns det några sorgmyggor i huset dras de mot briketterna, de håller ju fukten bra för de små larverna. Jag satsar på såjord av bra kvalité (påsen med älgen) istället.

Vad heter den såjorden och var köper du den?
Åsa, mälardalen zon 2
S-jord, blå säck med älg på, tillverkas av hasselfors det är yrkesodlarjord = bättre kvalité på torven än den som riktar sig till hobbyodlare. Såjorden är uppblandad med perlit så den är syrerik och porös. Köpte en 50-liters säck på trädgårdsbutiken här (som numera hör till Bogrönt kedjan) igår, som kostade 80kr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon