Marita i Vasa
Klematis delas ofta upp enligt den klippgrupp de tillhör. Denna indelning i tre grupper är dock annorlunda för oss som bor i högre odlingszoner. Vi har ingen klematis som kan hänföras till grupp 2 dvs klematis som blommar både på fjolårsved och på nytillväxt och som därför inte ska beskäras så hårt. Hos oss i norr uppför sig dessa klematis som de som tillhör klippgrupp 3 . De blommar endast på årets nya rankor därför att de fryser ner ända till marken och har ingen gammal ved som kan ge blomning. Alltså i norr finns endast 2 klippgrupper = klippa ner eller inte klippa ner!
Vi klipper endast litet på hösten och gör den slutliga nerklippningen på våren. De senaste milda vintrarna har gjort att några klematis (The President och Carmencita) lyckats överleva ca 50 cm ovan jord. Årets milda vinter lovar gott så vi väntar med spänning på om tex någon som blommar dubbelt på fjolårsved ( tex Piilu) skulle ha lyckats klara sig.
Hälsningar Marita.
Finn Klematis
Hej!

Klematis indelas i TRE klippgrupper. Att Ni uppe i norr inte kan få någon tidig blomnining på grupp 2,
förändrar inte klematisen, den tillhör fortfarande grupp 2. Blommar både på årsved och flerårsved.

Mvh.
Finn.
anima
Finns det någon gyllene regel för beskärning?
Hur vet jag att tex min Valge Damm skall beskäras eller ej.
Finn Klematis
Hej!

Det finns helt klara regler för klippning av Clematis.

Clematis som blommar på flerårsved. Klippes inte, man tar bara bort döda delar. Klippgrupp 1.

Clematis hybrider blommar både på årsved och flerårsved. Kan klippas på olika sätt. Klippgrupp 2.

Clematis som blommar på årsved. Klippes,sent på hösten eller tidigt på våren, 15-20 cm. över marken. Klippgrupp 3.

Huvudregel. Clematis som blommar Maj Juni klippes inte.
Clematis som blommar Juli Augusti Klippes.

Följer man denna regel gör man aldrig helt fel. Men man fär inte ut allt av sina grupp 2 clematis.

Valge Daam är grupp 3 klippes.

Lycka till.
Finn.
anima
Har alla Klematis samma behov av gödsel?
titti49zon6
jag tror det, iallafall alla som går här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon