Margaretha
I höstas beställde jag att en person skulle komma och klippa våra äppelträd. Han kom aldrig varken i höstas eller nu i januari eller februari. Och nu får jag inte tag på honom. Han kan ju ha blivit sjuk t.ex.

Äppelträden är alldeles för stora och skuggar stora delar av kolonitomten, så det känns inte alls bra att gå mot en ny sommar utan att ha fått dem klippta. Själva har vi inte kunskap för att våga oss på det. Vi är rädda om de gamla träden.

Känner någon till någon i Malmöområdet som kan hjälpa oss? Vi vill ha en person som är försäkrad och har F-skattsedel. Har tittat på Internet, men eftersom man inte vet något om de olika firmorna är det svårt att välja. Brukar du anlita någon så är jag mycket tacksam för tips! Det börjar brinna i knutarna! sos.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kolla inte bara att de är försäkrade och har F-skattsedel, kolla även att de har utbildning i att beskära träd (har sett alltför många skräckexempel på beskärning som utförts av firmor med outbildad personal) ex. grönt kort i beskärning.

Om det är större ingrepp som ska göras är JAS (Juli-Sept) bästa tiden, klipper man hårt i äppelträd på vårvintern brukar de skjuta enormt mycket vattenskott.
Inger S
Margaretha - Jag håller med Åsa. Har egen erfarenhet av det hon skriver. Nu har jag i några år fått hjälp med jas dvs sommar- beskärning. Jag tog kontakt med vår trädgårdsrådgivare här i Östergötland och fick hjälp. Du har ju kolonilott och då vet du väl att varje län har en egen trädgårdsrådgivare som alldeles gratis ger råd och och svarar på frågor. Om han/hon inte själv utför beskärningsjobb (mot betalning förstås) så vet han/hon säkert vem som är bra och som du kan vända dig till.

Gå in på http://www.fritidsodling.org/radgivare.html Där är listan över sveriges trädgårdsrådgivare Det är samma lista som också står i Koloniträdgårdstidningen.

Om inte länken fungerar - Googla på "trädgårdsrådgivare". Där stor FOR Fritidsodlares Riksorganisation och trädgårdsrådgivning.

Lycka till!
Margaretha
Tack för tipsen! Ska kolla upp det hela ordentligt. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon