När jag var ute och rensade i rabbaten så ser jag att det kommer fullt av detta, är det ogräs eller vad????
Eva 33c
27-02-2008, 13:05
Jag är rätt säker på att det är någon sorts dunört (epilobium) Rosendunört, rallarros (mjölke) eller någon släkting.
Har själv de där rosetterna i rabatterna varje år. Hos mig är det nog rallarrosens avkomma.
Maria S i Skåne
27-02-2008, 14:09
Aha...
Då ska dom väck, misstänkte att det var ogräs för de växte för bra.
CITAT (Maria S i Skåne @ 27-02-2008, 14:09)

Aha...
Då ska dom väck, misstänkte att det var ogräs för de växte för bra.

samma här
CITAT (Eva 33c @ 27-02-2008, 13:05)

Jag är rätt säker på att det är någon sorts dunört (epilobium) Rosendunört, rallarros (mjölke) eller någon släkting.
Har själv de där rosetterna i rabatterna varje år. Hos mig är det nog rallarrosens avkomma.
Rallarros kan jag garantera att det
inte är
Eva 33c
27-02-2008, 14:57
CITAT (Tosan @ 27-02-2008, 14:43)

Rallarros kan jag garantera att det inte är
Då är det någon annan dunört då. Har du någon bra bild på rallarrosgroddar?
Nej, tyvärr inte. Men de har ganska långsmala blad som sitter i stjärnform, ungefär som när de blir vuxna, bara mindre.
Men nog har ni väl gott om rallarros ni med i Falun?
Jag tycker det ser ut som nån sorts liljor
Eva 33c
27-02-2008, 15:26
CITAT (Tosan @ 27-02-2008, 15:01)

Men nog har ni väl gott om rallarros ni med i Falun?
Jodå jag har gott om dem i trädgården också. Men har liksom inte tänkt på hur fröplantorna ser ut...
Men du har nog rätt i att det inte är rallarrosens småplantor. De är nog inte sådär blanka och dessutom inte så snabba att växa till sig.
Däremot är jag säker på att det är någon av dunörterna. Förmodligen en ettårig variant, men det finns rätt många att välja på. Se här:
Dunörter
ninnisky
27-02-2008, 17:38
Sådana har jag också många av i en rabatt. Har haft dom i många år, men alltid dragit upp dom tidigt och vet därför inte heller vad det är. Tror dock inte heller på rallarros... för någon gång borde jag missat någon och sett en blomma -och det har jag inte.
Har ni tid att vänta - så lovar jag att spara en för de är redan på gång
Lotta i Gbg
27-02-2008, 20:39
Absolut dunört, ett ogräs.
Är bladrosetterna inte alldeles för blanka och kraftiga för att vara en dunört. Lilja? Kjejsarkrona?
Vilken stavning! Kejsarkrona?
Jan Lindgren
09-03-2008, 15:01
Hej!
Plantorna är lite klena dunörtsplantor. Mina är ännu kraftigare. Låt dem vara så får du hela trädgården full med dunört nästa år.
MVH
Jan Lindgren
Absolut dunört,
jag har fört en kamp i många år mot den, den är fenomenal på att sprida sig.
Ryck upp den innan den börjar fröa...
Absolut dunört,
jag har fört en kamp i många år mot den, den är fenomenal på att sprida sig.
Ryck upp den innan den börjar fröa...
Dunört,ett envetet ogräs.Finns här med och tyvärr blommar det ibland om jag inte är tillräckligt nitiskt med att dra upp det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.