Full version: Ormar runt huset
Noak
Vi har i några år haft problem ( och då menar jag PROBLEM) med ormar i rabatter och grönsaksland. Alla i familjen är ormrädda och ingen vågar, som grannen föreslog "ta ormarna i hampan och bära iväg dem minst två mil så att de inte ringlar tillbaka igen". Jag kan acceptera att ormar finns i naturen och att de gör mycket nytta, men jag vill kunna rycka ett ogräs eller plocka en blomma utan att det omedelbart väser och ringlar runt fötterna.
Vi har gått i gummistövlar flera varma somrar, för ormbett är inte behagliga, vi måste alltid hålla jättekoll på små barnbarn så att de inte plockar upp eller försöker klappa ormarna.

Vad kan man göra?
Vi vill inte flytta.
Och vi vet att ormar är fridlysta....
KURT
Det bästa sättet är att ha en kortklippt gräsmatta, + ev en zon utanför trädgården med kortklippt gräs. Dessutom bör man ha det välstädat i trädgården, så att ormarna inte har någonstans att gömma sig. Jag förutsätter att det är huggorm? Är det däremot snokar så måste det ju finnas vatten i närheten?

Ev ormfobi botas lätt på ett par timmar, själv skulle jag bara njuta om jag hade ormar i trädgården.
Tosan
De brukar ju som regel inte vilja va på öppna ytor eller där folk klampar runt och stör dem.
Har ni ställen där de gärna gömmer sig (rishögar, snår, stenrösen) så försök få bort såna ställen. Eller så kanske det rentav är det som behövs för att hålla dem ur grönsakslandet.
Har ni gott om gnagare på gården är det antagligen de som drar dit dem. Även de trivs ju i långt gräs och rishögar där de kan bygga bo.
Noak
Det är svårt med gräsmattor när man bor på en gård, men vi försöker att hålla någorlunda kortklippt precis runt kåken.
Vi har huggorm, snok och kopparödla (+ diverse andra ödlor som bara är trevliga att titta på).
Det är rätt långt till vatten, men snokarna verkar trivas rätt bra på "dyngstan".

Finns det inget sätt att göra det riktigt otrivsamt för ormar? För även om jag försöker att inte vara rädd för dem ,så kan jag i alla fall inte njuta av dem...
Tosan
Åh, jag hade gärna bytt med dig.
Försöker fundera på vad det var ormarna kan ha ogillat hemma... Vi hade ju lägdor runtom, men vi hade ju både människor, djur och maskiner som gick där. Gnagare fanns det ju åxå rätt gott om, men hund och katt höll efter dem så de blev aldrig direkt nåt problem. Vet aldrig att jag såg en orm på gårn nån gång...
Dessutom hade vi stenrösen på båda sidor om vägen, och en husgrund ca 30 meter från huset. Det skulle kanske va att de höll sig där och undvek de platser där vi befann oss.
Fast å andra sidan fick jag lära mig att va rädd om ormen för det fanns så lite av den...
Gunilla T
CITAT (KURT @ 27-02-2008, 14:52) *
Det bästa sättet är att ha en kortklippt gräsmatta, + ev en zon utanför trädgården med kortklippt gräs. Dessutom bör man ha det välstädat i trädgården, så att ormarna inte har någonstans att gömma sig. Jag förutsätter att det är huggorm? Är det däremot snokar så måste det ju finnas vatten i närheten?

Ev ormfobi botas lätt på ett par timmar, själv skulle jag bara njuta om jag hade ormar i trädgården.

Snälla Kurt...berätta hur man botar ormfobi på några timmar..jag går också i gummistövlar.
Noak
" Våra" ormar verkar inte vara speciellt rädda för någonting, de ligger stilla i rabatten när man klampar förbi i sina gummistövlar.
Alla dessa ormar har flyttat in allt eftersom, de har ingen respekt för husdjuren heller, ligger gärna på loggolvet och solar sig i höet...
Vi hade igelkottar förr, jag tror att de höll efter ormen, men kottarna gillade inte våra bordercollies så de flyttade.
KURT
CITAT (Gunilla T @ 27-02-2008, 16:15) *
Snälla Kurt...berätta hur man botar ormfobi på några timmar..jag går också i gummistövlar.

Endel av djurparkerna (bla skansen) har kontakt med utbildade personer som kan bota fobier:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article25024.ab

Professor Lars-Göran Öst tillhör de som jobbat mycket med olika fobier:

http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=1077
Solstorm
Förr sade man att ormen inte trivs så bra där det finns katt. Vet inte hur bra det stämmer. Katten ser ju till att jaga bort eller äta en del av ormens föda i alla fall.
Jan Lindgren
Hej!
Gör en ormkrok. Tex kroken på en klädhängare som fästs på en pinne. Med kroken lyfter du ormen och lägger den i en hink. Sätt på ett lock och kör iväg med kräket. Du får aldrig bort alla huggormarna men beståndet minskar. Vi är många på landet som får köra bort en massa ormar varje år. De flesta huggormar är snälla men ibland stöter man på en som är aggressiv.
MVH
Jan Lindgren
Trädgårdsmästarn
Instämmer helt med att hålla rent och snyggt och sorkfritt. Jag har också mycket orm och huggormar slår jag ihjäl så fort jag ser dem dem i min trädgård (men kollar först att det inte är hasselsnok som jag också har), hade en på trappen som ringlade upp på en 2 årig tös bara fot men den tog jag snabbt med skon.
I sommras hade jag en inne i huset som jag nästan trampade på när jag var på väg in i duschen, kan säga att jag nog aldrig hade en så hög puls samt att det tog en månad innan jag vågade gå runt i huset utan att stirra på golvet (vet inte varet den tog vägen efter ringlat in i klädkammaren). En kompis till mig har haft huggorm i huset 2 ggr. på senare tid. I sommras låg en ilsken en i värmen i växthuset men rensjärnet satte punkt för den. Vet inte vad jag ska göra med ormproblemet, vill gärna ha öppen dörr på sommaren.

OBS! Har inte ormfobi, hade orm i terrarium som barn men tycker inte om dem i mitt hus och trädgård.
MariaS
Hm! Du vet väl att ALLA ormar är fridlysta i Sverige? nono.gif Inte döda här inte!
Det är som Tosan säger, hålla rent! Jag har också ormar på vår tomt, men vi har aldrig ont av varandra. Har väl sett dem då och då, men då har vi blivit lika rädda bägge två och "gått" åt varsitt håll.
Är det riktigt illa med mängden, som NIKEN beskriver, kan man kontakta proffs som "ormstädar" tomten. Ibland händer det att ormarna får övertaget s.a.s. Skansen har koll på var de olika "ormstädarna" finns i landet.
Tezzla
CITAT (Solstorm @ 27-02-2008, 16:05) *
Förr sade man att ormen inte trivs så bra där det finns katt. Vet inte hur bra det stämmer. Katten ser ju till att jaga bort eller äta en del av ormens föda i alla fall.

OCH jaga och äta ormarna!

CITAT (Trädgårdsmästarn @ 27-02-2008, 21:46) *
Jag har också mycket orm och huggormar slår jag ihjäl så fort jag ser dem dem i min trädgård (men kollar först att det inte är hasselsnok som jag också har).

Varför slår du ihjäl ormarna?
Solstorm
Vet en familj där boaormen smet ut ur terrariet. Familjens katter gjorde slut på dem, men de var flera stycken.
Henrik_
Ormar är visserligen fridlysta, men på sin egen tomt får man flytta på dem och skulle man misslyckas med det så har man rätt att ta kål på dem. Fast det är väl bra om man kan undvika det.
Har man småbarn eller husdjur exempelvis så kan man ju förstå varför.
Annars brukar det ju inte vara någon större fara med en och annan orm, trampar man inte på dem så brukar man ju gå säker, men det klart, är det många så kan det ju bli jobbigt.

Själv har jag flyttat huggormar några gånger, då med krok som Jan föreslår.
Ett par rejäla tjocka handskar kan vara en bra ide också. Inte trädgårdshandskar, det går tänderna rätt igenom.
Som andra föreslår så hjälper det med kortklipptgräs, undvika lövhögar, hållar borta sorkar och möss osv.
Noak
Tack för alla goda råd! Det där med ormstädare låter intressant!
Men, förutom att man kan bli biten, vad är det som gör att ormar är så LÄSKIGA ?
emmas matte
grannen har en gödselhög som vi på vårarna har ormskådning på,Ca 50 - 100 st snok trivs där. Har aldrig sett en huggorm i närheten eller på deras gödselstack.
När vi hade vårat ställe till sommarstuga så hade vi mycket orm här,både snok o huggorm,vi har mest svarta huggormar här,men sedan när vi flyttade upp hit så tog det väl ett par år så hade katterna 2st, gjort tomten nästan ormfri. ändå finns möss o sork här,stenmurar o rösen överallt.Jag har vid ett par tillfällen jagat bort huggormar med"skurborsten på skaft" sådan där med tygtrasor på. slog i marken runt omkring ormen o sedan när jag fick fart på den slog jag bakom den,o då fick den fart. ormen är ju döv men är mycket känslig för markvibbrationer ,så försök att störa den hela tiden, då trivs den inte. blev för långt, ursäkta.
KURT
CITAT (NIKEN @ 01-03-2008, 14:43) *
Tack för alla goda råd! Det där med ormstädare låter intressant!
Men, förutom att man kan bli biten, vad är det som gör att ormar är så LÄSKIGA ?

Jag tror att många har svårt med djur vars rörelsemönster man har svårt att överblicka, de djur man oftast finner fobier mot är t ex spindlar, ormar, fladdermöss, duvor!
Bassam
Hej:
Jag försökte att hitta någon som hjälpa dig och jag hoppas att jag lyckas med det:
Man kan bära bort dem — om man vågar. Då rekommenderar jag rejäla handskar på händerna — gärna motorcykelhandskar som är mycket kraftiga och tjocka. Trädgårdshandskar är för tunna — sådana biter de igenom. Eftersom huggormar är giftiga så ska man vara mycket försiktig när man fångar dem. Med hjälp av en pinne, håv, kratta eller något annat långt redskap kan man försöka lyfta upp dem. Försiktigt! Stoppa sedan ormen i en hink (med lock helst) eller i en påse som kan knytas åt ordentligt. Då håller den sig lugn. Sen kan du gå iväg med den, åtminstone 300—400 meter — helst mer. Släpp den på en plats där den kan tänkas trivas så ökar chansen att den stannar; huggormar exempelvis i en skogskant eller på en äng, snokar i närheten av vatten.
Vågar man inte försöka fånga dem så får man försöka skrämma bort dem istället. Stör dem så mycket som möjligt så tröttnar de kanske på er till slut och kryper iväg till grannen istället. Om ni sen försöker att hålla trädgården kortklippt så trivs de inte riktigt hos er heller, och håller sig borta i fortsättningen också.
Ett trevligt sätt är att se till att det finns igelkottar på tomten. De äter ormar så då har man en egen ormjägare hemma. Biologisk bekämpning kallas det.
Lycka till, H: Bassam
Obs: Obs: de ska inte skada människor om inte någon beröring, men du vet inte om barnen eller vuxen beröring dem utan att vet. Så det är bättre att borta dem.
Fågelvägen
"Ett trevligt sätt är att se till att det finns igelkottar på tomten" skrev Bassam.

Absolut! Jag skulle själv gärna adoptera ett par. Men igelkotten är fridlyst, den får man inte flytta. Och ifall någon igelkott skulle råka gå förbi, så skulle den inte välja den välstädade tomten med fint klippta gräsmattor. Den skulle vilja bo just där ormen trivs, lite ostädat, med ris och lövhögar och stenrösen.
Sisilisko
Hej!

Lite sent in i debatten kanske men jag skulle satsa på en såndär mullvadsskrämmare, en som skickar ut vibrationer. Det kan vara s att manicken skickar ut infraljud och jag som har fördomar mot ormar tror att de är döva. Det kanske alltså inte skrämmer bort ormarna men manicken skämmer definitivt sorken. Jag har en bekant som talar varmt om dessa tingestar.

I övrigt tror jag på fobiterapi, jag har gått igenom flygrädsleterapi och det fungerade jättebra, jag kan ite tänka mig att ormterapi skulle fungera sämre.

Under rubrken Vanskliga eller Galna tips kan jag bidra med:
I en gammal trädgårdstipsspalt minns jag ett tips om att vattna med vatten som toppats med snus. Ska funka ungefär som råodör.

Ett annat tips, från en ormvän, är att "sprida termentin" i tillvaron för ormarna. Nu vet inte jag hur bra det är att skvätta terpentin omkring sig, jag kan tänka mig att det inte är brar varken ur hälso- eller miljösynpunkt. Dessutom kanske terpentin är ett riktigt plågomedel som förstör ormens skinn och bara orsakar plåga. Att plåga djur bara för at man inte gillar dem är ju onödigt...

Lycka till! Berätta hur det går.
Marita i Vasa
I min barndom gavs rådet att kissa runt sitt hus om man ville bli av med ormarna. Många djur märker sitt revir så varför inte mänskan! Det här är ju ett enkelt och billigt knep som alla klarar att utföra. Om dagens ormar avskräcks vet jag inte men försöka duger. Marita.
Noak
Hej
jag ska försöka pröva alla råd, men kissandet får hundarna sköta om- jag tror att grannarna skulle reagera annars...

Har också fått höra att hjorthornssalt ska vara bra- att ormarna skyr den lukten. (Det gör jag med för övrigt) Nån som har provat?
skogstroll
CITAT (Marita i Vasa @ 25-03-2008, 19:16) *
I min barndom gavs rådet att kissa runt sitt hus om man ville bli av med ormarna. Många djur märker sitt revir så varför inte mänskan! Det här är ju ett enkelt och billigt knep som alla klarar att utföra. Om dagens ormar avskräcks vet jag inte men försöka duger. Marita.

hm kanske man ska pröva när grannarna är bortresta giggle.gif
KURT
CITAT (NIKEN @ 26-03-2008, 16:12) *
Hej
jag ska försöka pröva alla råd, men kissandet får hundarna sköta om- jag tror att grannarna skulle reagera annars...

Har också fått höra att hjorthornssalt ska vara bra- att ormarna skyr den lukten. (Det gör jag med för övrigt) Nån som har provat?

Du kan ändå inte sprida ut det runt ett hus, och kunde du ändå kunna göra det så skulle det regna bort fort.
Solstorm
Är du säker på att det var hjorthornssalt och inte hjorthornsolja? Hjorthornsolja funkar på rådjur i alla fall.
katah
Jag har drömt om en stor trädgård , bara trädgård alltså inte något hus ... någonstans i ett perfekt läge så där i söderlutningen ,
MEN nu vet jag inte om jag drömmer mer.

Jag har varker ormar eller mordarsniglar, så jag anser mig har det lyxigt, har tom ett besök av en igelkott ibland.
Jag har ormfobi och tänker inte utsätta mig till någon behandling för att bota detta heller .
Vill bara undvika ormar ! så jag kanske ska vara alldeles nöjd med min nuvarande vanlig trädgårdstomt!

Stackar ni som har massa ormar på tomten !
Noak
Liten rapport från ormträdgården:

Två snokar har bosatt sig i söderrabatten. De flyttar sig inte fast jag gräver precis bredvid dem.

Huggormar i grönsakslandet, man hinner se en skymt innan de drar ner i diket.
Håller på att fixa ett nytt land, men det lär inte bli odlingsbart än på ett par år...

Har gått i gummistövlar hela helgen fast det varit tropisk hetta i solen...
fluffis
Om snusvatten fungerar så borde väl nikotinvatten göra det också kanske?
Jag tog iallafall ett gäng tömda askkoppar och gjorde en stor sats nikotinvatten efter att tidigare läst om att ormar skyr snus...
Har hällut ut där vi såg orm på tomten förra året. Vet ej om det funkar men har ej siktat en enda orm på tomten ännu.
Funkar utmärkt på myrstackar också! Två stycken behandlade, myrorna evakuerade fort som tusan!
Noak
CITAT (fluffis @ 26-05-2008, 07:13) *
Om snusvatten fungerar så borde väl nikotinvatten göra det också kanske?

Jag som har slutat med nikotin,
får väl smita in på Konsum och säga att jag vill ha en snusdosa till maken....
Värt att testa i alla fall.
Morbid
Jag tänkte ge mej på ett försök att sammanfatta alla bra råd i den här tråden.. Och ge en personlig syn på det hela..

Först: ALLA reptiler (ormar / ödlor) och amfibier (grodor / paddor) vilt levande i Sverige är fridlysta. Ett undantag finns, och det gäller just Huggorm på tomt. En förhoppningsvis hjälpande länk: Om ormar på tomt mm

Det har visat sej att ormar faktiskt inte är helt döva, men inte hör de bra. En länk (Engelsk): ABCScience

Jag gillar ju reptiler och amfibier och håller en del olika Europeiska arter (i låsta terrarier) själv hemma i ett litet separat hus på gården. Tråkigt nog för mej, så hittar jag inga inhemska på min egen tomt, fast grannarna hittar ibland.

Ett lätt och smidigt sätt att fånga Huggormar på, är att använda en lång grilltång. Givetvis med kraftiga handskar på händerna, för alla eventualiteters skull. "Galg-krokarna" fungerar bra, men de är enligt mej lite för tunna. Inte så att de kanske inte håller, men de kan skada ormen om den är stor / tung.

Om man ska flytta en Huggorm, så MÅSTE man vara säker på att den klarar sej på det nya stället. Svårigheten brukar vara att hitta nya övervintringsställen. Huggormar använder samma ställe varje år, och de kan få problem med att hitta nya i tid, dessutom finns det en konkurrens om de ställen som finns.

Att flytta ormen 200 - 300 meter räcker inte, de bör flyttas minst 1 kilometer. Jodå.. de hittar tillbaks annars.

Snusvatten, Terpentin och andra luktprylar tror jag inte ett dugg på. Vad som däremot fungerar är att se till att ormar inte trivs på tomten. Klipp upp buskar och håll gräs kort, tag bort rishögar och komposter alt. se till att ris / kompost inte erbjuder skydd. T.ex genom att ha kompost i behållare som de inte kommer in i. Kasta bort brädhögar och gamla pallar.
Med andra ord, ha en välstädad trädgård! Gärna en bit utanför tomten också, om det är möjligt.

Katter och Igelkottar brukar hjälpa till att hålla ormfritt, eftersom de båda gärna äter orm.

Hoppas att jag kom ihåg att säga de saker jag ville ha sagt nu.. Annars får jag väl återkomma..
KURT
Fast vill man ha igelkottar på tomten så skall det inte vara rent, utan finns gott om rishögar.
Gossen Ruda
För oss insektssamlare är det inga problem att fånga ormar, det är bara att använda håven. Jag bekymrar mig inte så mycket om den klarar sig där jag släpper den, överlevnadschanserna är större än om jag nackar den med spaden. Fast där jag bor i skogen är det nog inga problem. Fö såg jag en snokunge i helgen, den ringlade över trädgårdsgången några meter från mig när satt och vilade och solade. Hur söt som helst, ca 20 cm lång och tunn som ett snöre. wub.gif
Noak
Alla snokars urmoder utmanade min hund alldeles nyss. Jag kunde inte fatta varför hunden skällde så dant, rakt in i stockrosorna, men fear.gif fear.gif fear.gif fear.gif fear.gif där var den, över metern lång och grov som en huggorm. RYYYYS! fear.gif fear.gif fear.gif fear.gif
Hunden har ännu inte hämtat sig, han smyger runt och hoppar baklänges när vinden blåser i gräset...
evni
Jag har en kompost. (Trädgårdskompost) Kan det vara så att ormen skulle kunna trivas i den ? Jag tror att jag skulle DÖÖÖÖ om jag såg en orm . Vi har bott på samma ställe i 22 år och under alla dessa år har jag sett en "svart" orm en enda gång. Vet inte om det var en snok eller en huggorm. Gick inte så nära precis.
För ca. 3 veckor sedan kom jag hem och då låg det en orm på vardagsrumsgolvet.
Någon av våra 3 katter hade tagit in den. Vi har kattlucka. Alltså det var en kopparorm men fy,fy, fy jag vill inte se dom heller. Vi hade hantverkare hemma som tog ut den i skogen. Fy vad äckligt.
/Eva
Evalina21
Hej!

Har inget tips ang ormar fast vi bor på landet och ser väl en och annan ibland, någon gång per år, och tur är väl det att det inte är så ofta. Vi har nämligen haft en inne i köket på kökgolvet. Vi höll på att rusta huset och byggde till ett uterum på baksidan och vi hade haft dörren ut dit öppen. Det är väl cirka 40 cm ned till marken och den slingrade sig väl upp på något vis. Min son kom ut och sa att det var en orm i köket men inte trodde jag på honom men det stämde.

Min sambo var inte hemma men mina svärföräldrar som bor i huset i jämter oss fick rycka ut. Min svärfar tog en lång tång (en sådan som man kan få när man har ont i ryggen) och bar ut ormen. Den hade vita/gula fläckar bakom ögonen så vi tror att det var en snok.

Det här var några år sedan men länge efter det så tittade man alltid i hörnet av köket där ormen legat i fall den kommit tillbaka.

Hälsningar Evalina
Knytt
I helgen skulle jag hämta gräsklipp i högen på komposten och när jag som mest står där och rotar så är jag bara millimeter från att få med en kopparorm upp med klippet! blink.gif

Jag som har hemsk fobi blev livrädd, sprang så fort jag kunde och slängde iväg korgen all världens väg. Väl inne slängde jag iväg skorna eftersom det kändes som att det kunde vara ormstoft på och stängde alla dörrar och fönster. Puh!
Nu vågar jag inte gå till komposten, det ställer till en del problem ...

Och ja, jag vet att kopparormen egentligen är en ödla, helt ogiftig osv. Men jag är hemskt ormrädd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon