|
Så här inför växtsäsongen har jag börjat fundera över hur man skall skydda perennerna som kommer att visa sig framöver. Förra året åt sniglarna upp praktriddarsporren. Så fort det hade kommit två millimeter var dom där och åt! Jag märkte också att alla växter med mjuka stammar var snigelmums, bla den ena av de två Blå Bergsvallmona. Lavendelsticklingarna gick åt medan ersättarna, kraftigare plantor med förvedade stammar fick vara kvar. Rosorna var inte intressanta och faktiskt inte heller lammöronen (trots att dom är mjuka).
Så hur gör jag nu i år när jag inte har stora nyköpta plantor utan förväntar mig att det skall sticka upp nya blad lite varstans? Jag köpte rätt mycket förra året och jag vill gärna se dom växterna i år igen.
Hur skyddar ni andra era "uppstickare" från att bli snigelmat?
PS. En mjukis dom gärna hade fått äta upp rör dom inte - praktlysingarna!
Du kan ju alltid sätta några paprikaplantor intill, så tar de garanterat dem i stället!
magdalena81
28-02-2008, 07:29
Jag klippte isär plast flaskor och gjorde hål i dem sedan la jag dem över mina plantor förra året. Det skyddade mina unga plantor när de var spom känsligast. I vissa fall så hade jag plastkrukor över men dessa hade jag bara under natten, så jag riskerade lite att de skulle bli uppätna under dagen. I år ska jag gräva ner rännor i jorden som jag ska fylla med grus och salt. Rännan ska se till att saltet ej kommer ner i jorden. Ska testa detta projekt runt hela kolonilotten. Sniglarna dör en efter en när de nuddar saltet
Snöflinga
29-02-2008, 21:40
CITAT (magdalena81 @ 28-02-2008, 07:29)  Jag klippte isär plast flaskor och gjorde hål i dem sedan la jag dem över mina plantor förra året. Det skyddade mina unga plantor när de var spom känsligast. I vissa fall så hade jag plastkrukor över men dessa hade jag bara under natten, så jag riskerade lite att de skulle bli uppätna under dagen. I år ska jag gräva ner rännor i jorden som jag ska fylla med grus och salt. Rännan ska se till att saltet ej kommer ner i jorden. Ska testa detta projekt runt hela kolonilotten. Sniglarna dör en efter en när de nuddar saltet  Hm, intressant  Skriv gärna fortlöpande rapporter ...
magdalena81
29-02-2008, 22:02
CITAT (Snöflinga @ 29-02-2008, 21:40)  Hm, intressant  Skriv gärna fortlöpande rapporter ... Det ska jag! Min kolonigranne hade salt runt lotten förra året och det funkade faktiskt bra, trots regnet. De låg som döda uttrokade klupar runt hela staketet. Ska börja ordna rännorna i helgen om vädret tillåter
Smart idé Magdalena81 det där med salt i rännor. Skall försöka komma ihåg det när jag själv blir drabbad. (De är på gång har jag hört.) Har hitentills varit lyckligt lottad att slippa dessa varelser.
Har fler liljebaggar i stället som verkar vara rena änglar mot mördarna.
Rissen
ankiironninge
01-03-2008, 09:51
bra ide magdalena! detta med saltrännor, jag har en del gamla takpannor..kanske vore det en ide att lägga salt i dom.
Plastflaskor var ett bra förslag! Det skall jag absolut testa. Tack för tipset.
magdalena81
03-03-2008, 15:43
CITAT (ankiironninge @ 01-03-2008, 09:51)  bra ide magdalena! detta med saltrännor, jag har en del gamla takpannor..kanske vore det en ide att lägga salt i dom. Gamla takpannor är en bra ide. Det är ungäfär det samma som jag ska använda mig av. Har 270 m2 att skydda så det blir en hel det material. Men det är det ända nödvändiga för att slippa de hala snyltgästerna som tar för sig av det man så kärt odlat fram:) CITAT (Bee @ 03-03-2008, 10:08)  Plastflaskor var ett bra förslag! Det skall jag absolut testa. Tack för tipset. Det är en bra ide så länge plantorna är unga, dock ser det kanske inte så fint ut. (Men bättre än uppätna plantor  )
Biggan_
03-03-2008, 17:16
CITAT (magdalena81 @ 28-02-2008, 07:29)  I år ska jag gräva ner rännor i jorden som jag ska fylla med grus och salt. Rännan ska se till att saltet ej kommer ner i jorden. Ska testa detta projekt runt hela kolonilotten. Sniglarna dör en efter en när de nuddar saltet  Fast vad händer om det regnar? Då kommer väl saltet ut i jorden! Eller har jag missförstått dej?
ankiironninge
03-03-2008, 17:20
CITAT (Biggan_ @ 03-03-2008, 17:16)  Fast vad händer om det regnar? Då kommer väl saltet ut i jorden! Eller har jag missförstått dej? :confused: jag tänkte lägga saltet i takpannor.. så inbillar jag mig att det ligger kvar..*L*
magdalena81
03-03-2008, 18:43
CITAT (Biggan_ @ 03-03-2008, 17:16)  Fast vad händer om det regnar? Då kommer väl saltet ut i jorden! Eller har jag missförstått dej?  Rännan skyddar så att saltet ej kommer ner i jorden. Om man har grovsalt eller salt som man saltar vägar med stannar det kvar rätt länge trots att det regnar. Funkade hos grannen förra året i alla fall och då regnade det rätt myckat! Men i år få vi hoppas på en aning torrare sommar
CITAT (magdalena81 @ 03-03-2008, 18:43)  Rännan skyddar så att saltet ej kommer ner i jorden. Om man har grovsalt eller salt som man saltar vägar med stannar det kvar rätt länge trots att det regnar. Funkade hos grannen förra året i alla fall och då regnade det rätt myckat! Men i år få vi hoppas på en aning torrare sommar  Blir det översvämning så har du allt salt i jorden som dina grönsaker mår jättebra av. Och för att inte tala om alla nödvändiga djur i jorden som bara äääälskar salt och att vägsalt också är frätande för bara fötter, tex på barn och för husdjur. Riktig smart det här.
Gunilla T
05-03-2008, 08:13
...och för att inte tala om alla fåglar som pickar i sig saltkorn...salt är frätande och hör inte hemma i naturen.
Takpannor kan omöjligt hålla kvar saltet så att det inte sipprar ut..bra sätt att döda allt som lever, både växter och djur.
ankiironninge
05-03-2008, 08:32
CITAT (Gunilla T @ 05-03-2008, 08:13)  ...och för att inte tala om alla fåglar som pickar i sig saltkorn...salt är frätande och hör inte hemma i naturen.
Takpannor kan omöjligt hålla kvar saltet så att det inte sipprar ut..bra sätt att döda allt som lever, både växter och djur. hittade en länk här som kan vara intressant.... vad äter fåglar... http://www.naturochtradgard.se/artiklar.htmlhoppas det funkar!! detta är inte vad jag tror utan vad sven lindholm tycker!!
Gunilla T
05-03-2008, 08:57
Tack för länken...
Han vänder verkligen upp och ned på allt vad jag iaf lärt mig om fåglar. Hoppas han har rätt, ingen blir gladare än jag om alla dessa "sanningar" inte är sant. Detdär om risgryn t.ex.
Men faktum kvarstår iaf, salt hör inte hemma i en trädgård.
ankiironninge
05-03-2008, 09:02
CITAT (Gunilla T @ 05-03-2008, 08:57)  Tack för länken...
Han vänder verkligen upp och ned på allt vad jag iaf lärt mig om fåglar. Hoppas han har rätt, ingen blir gladare än jag om alla dessa "sanningar" inte är sant. Detdär om risgryn t.ex.
Men faktum kvarstår iaf, salt hör inte hemma i en trädgård. ja du visst kan olika rön vända upp och ner på mycket. han stödjer sig på erfarenheter och forskning.. sen får man väl bli övertygad eller inte hihi. Om salt hör hemma i naturen?? hm du skrev i trädgården.. hm..har funderat... salt finns ju, naturligt.. om nu döda havet är naturligt *L* jag tror på teorin......allt är farligt i för stora , onaturliga mängder... sen får man väl försöka ta reda på vad som är onaturligt mycket *L*
magdalena81
05-03-2008, 20:41
CITAT (ankiironninge @ 05-03-2008, 09:02)  ja du visst kan olika rön vända upp och ner på mycket. han stödjer sig på erfarenheter och forskning.. sen får man väl bli övertygad eller inte hihi.
Om salt hör hemma i naturen?? hm du skrev i trädgården.. hm..har funderat... salt finns ju, naturligt.. om nu döda havet är naturligt *L* jag tror på teorin......allt är farligt i för stora , onaturliga mängder... sen får man väl försöka ta reda på vad som är onaturligt mycket *L* Håller med dig ankiironninge. Tack för intressanta länken Inressant att alltid få lära sig något nytt här När det gäller översvämningar och salt i jorden . Så brukar vi inte ha översvämningar på vårat kolloniområde så värst ofta (kommer inte i håg att vi haft det alls, på grund av hur området ser ut.) För det andra så är rännorna djupa och det finns ingen möjlighet för saltet att rinna ut. Har kollat runt lite och risken att saltet skulle komma ut är minimal.
CITAT (magdalena81 @ 05-03-2008, 20:41)  Håller med dig ankiironninge. Tack för intressanta länken Inressant att alltid få lära sig något nytt här När det gäller översvämningar och salt i jorden . Så brukar vi inte ha översvämningar på vårat kolloniområde så värst ofta (kommer inte i håg att vi haft det alls, på grund av hur området ser ut.) För det andra så är rännorna djupa och det finns ingen möjlighet för saltet att rinna ut. Har kollat runt lite och risken att saltet skulle komma ut är minimal. Översvämning i RÄNNORNA syftade jag på, om sniglar kan komma in i rännorna kan vattnet likväl också göra det, eller?? Salt i små mängder neutraliseras snabbt men i för stora mängder tar den död på allt. Döda Havet är naturens egen skapelse, där salthalten ligger på 30% ungefär och inga djur kan leva i vattnet, en viss växtlighet sägs finnas men hur mycket av "viss" växtlighet har jag ingen aning om och om det är på land eller i vatten sägs det inget om.
magdalena81
06-03-2008, 13:08
CITAT (CillaM @ 06-03-2008, 10:45)  Översvämning i RÄNNORNA syftade jag på, om sniglar kan komma in i rännorna kan vattnet likväl också göra det, eller?? Salt i små mängder neutraliseras snabbt men i för stora mängder tar den död på allt. Döda Havet är naturens egen skapelse, där salthalten ligger på 30% ungefär och inga djur kan leva i vattnet, en viss växtlighet sägs finnas men hur mycket av "viss" växtlighet har jag ingen aning om och om det är på land eller i vatten sägs det inget om. Jag tror att du har missförstått en hel del. Det är inte så att det kommer vara salt i hela rännan. Bara en liten mängd på gruset. Som dunstar upp vart efter, det är inte så att saltet ska skopas dit. Rännan är så pass djup att det inte ska rinna över. Hade dessa rännor framme förra sommaren och de rann ej över trots allt regnande. Det är inte så att rännorna kommer lämnas utan de ska ha daglig tillsyn.
För att citera en del av ditt första inlägg i denna tråden: I år ska jag gräva ner rännor i jorden som jag ska fylla med grus och salt. Rännan ska se till att saltet ej kommer ner i jorden. Ska testa detta projekt runt hela kolonilotten. Sniglarna dör en efter en när de nuddar saltet  Skriver man som du gjorde så finns det inget att missförstå, eller så skulle du ha förklarat ordentligt vad du menar? CITAT (magdalena81 @ 06-03-2008, 13:08)  Jag tror att du har missförstått en hel del. Det är inte så att det kommer vara salt i hela rännan. Bara en liten mängd på gruset. Som dunstar upp vart efter, det är inte så att saltet ska skopas dit. Rännan är så pass djup att det inte ska rinna över. Hade dessa rännor framme förra sommaren och de rann ej över trots allt regnande. Det är inte så att rännorna kommer lämnas utan de ska ha daglig tillsyn.
magdalena81
07-03-2008, 07:22
CITAT (CillaM @ 07-03-2008, 06:29)  För att citera en del av ditt första inlägg i denna tråden: I år ska jag gräva ner rännor i jorden som jag ska fylla med grus och salt. Rännan ska se till att saltet ej kommer ner i jorden. Ska testa detta projekt runt hela kolonilotten. Sniglarna dör en efter en när de nuddar saltet  Skriver man som du gjorde så finns det inget att missförstå, eller så skulle du ha förklarat ordentligt vad du menar? Man kanske förstår det som man VILL förstå! Det är upp till dig hur du vill uppfatta det jag skrev.
Mina vänner med trädgårdar brukar köpa bekämpningsmedel mot sniglar i Tyskland. Som vanligt är den förbjuden i Sverige och som alla svensk-förbjudna grejer funkar den utmärkt. Efter att ha använt det sog dom inte en snigel under resten av sommaren. Tyvär, så vet jag inte vad medlet heter, men jag kan ta reda på det.
Gunilla T
12-03-2008, 16:39
CITAT (makro @ 12-03-2008, 13:55)  Mina vänner med trädgårdar brukar köpa bekämpningsmedel mot sniglar i Tyskland. Som vanligt är den förbjuden i Sverige och som alla svensk-förbjudna grejer funkar den utmärkt. Efter att ha använt det sog dom inte en snigel under resten av sommaren. Tyvär, så vet jag inte vad medlet heter, men jag kan ta reda på det. Det är inte nödvändigt - alla här vet vad det är och här har varit många debatter om giftet. Kan ju upplysa dig om att det är ett förbjudet ämne i Sverige och därmed förenat med straffansvar om man smugglar in skiten. I stället för att gnöla om att allt är förbjudet i Sverige så fundera en liten stund över varför det kan vara så? För att jävlas i största allmänhet med svenska folket...eller kan det vara så att det är något mycket otrevligt och skadligt att ha i trädgården och naturen?
Solstorm
12-03-2008, 22:41
CITAT eller kan det vara så att det är något mycket otrevligt och skadligt att ha i trädgården och naturen? Skadligt mot sniglar men inte mot människor, fåglar eller däggdjur. Det är ju tillåtet för jordbrukare att använda. Om det inte betraktas som skadligt när det används av dem som odlar livsmedel så är det ju löjligt att det skulle vara mer farligt att använda i trädgårdar. Fast tillverkare av andra snigelmedel som blir dyrare och är mindre effektiva tycker ju att förbudet är bra förstås.
krullan
13-03-2008, 22:31
Det tyska giftet kan tom döda hundar, katter, igelkottar och kanske tom små barn om de får i sig av det. Att sprida det i Sverige är inte bara otillåtet utan en brott mot lagen, som nån annan påpekat.
puskas5
16-03-2008, 08:41
Vilket gift gäller denna diskussion?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|