Linis
Hej!
Min mamma har precis köpt en stor gammal gård på landet. Huset har varit bebott av en gammal tant som inte gjort något med varken hus eller trädgård på typ 10 år. Då mamma inte är speciellt intresserad av att odla så har jag tagit på mig att strukturera upp trädgården. flirting.gif

Jag har hittat den mesta jag vill ha men det är ett land kvar som jag inte får ihop. confused.gif
Det är den gaveln på huset som är ut mot vägen såjag vill gärna ha något med blickfång där. Problemet är att det är norrläge och tydligen inte speciellt växtvänligt då det inte är mycket sol och den solen som finns täcks av stora träd.
Tänkte klippa träden så att mer som kommer in men jag tror inte att det blir ultimat ändå.

Kan någon hjäpla mig med förslag på växter som gärna är färgglada men som ändå inte kräver mkt sol. Spelar ingen roll ifall det är buskar, blommor eller slingerväxter.
Huset ligger i Årred, ca 3 mil från Borås och 2 mil från Alingsås (zon 3).

thanks.gif
Viburnum
Actaea simplex 'Brunette' kan stå i halvskugga, alchemilla ´Mollis´, hostor, Hedera helix som klättrar och pipranka, o vackert Ophiopogon planiscapus 'Nigrescens' har jag själv i norr o funkar fint ...
Linis
Tack!
Ska kolla vad som kan passa. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon