Jag undrar om man kan ta sticklingar av en marktäckare som växer ner över en låg stenmur.
Växten påminner om en grankvist och är styv i bladen/barren, det kommer långa stänglar ur den med små rosa blommor, jag vet inte vad det är men vore glad om någon hade något förslag på vad det skulle kunna vara, dessutom om man kan ta sticklingar av den för att fylla upp tomrummen i muren.
Finns det fröer som man kan sätta av liknande växter som kan passa som täckare i muren?
Eva 33c
27-02-2008, 15:50
Gissar bara:
Kan det vara mattflox
phlox subulata?
Tack för ett mycket snabbt och rätt svar, vet du möjligtvis om den går att föröka? Ta sticklingar eller om man kan hitta frön av sån?
Eva 33c
28-02-2008, 09:12
Jag är rätt säker på att du kan ta sticklingar av mattfloxen. Förmodligen går det bra att bara ta bitar och stick i sand eller såjord och hålla fuktigt. Man kan också gräva uppe en befintlig planta och dela den. Frö finns nog också men tar förstås längre tid. Ett annat alternativ är att köpa en planta och dela den i ett par bitar redan vid planteringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.