|
ängsvädd
27-02-2008, 15:55
Jag letar efter info om dafnier, men har hittat olika uppgifter. Enligt en del info är de vattenloppor. enligt annan info är det kräftdjur.
Jag ställer frågan här för jag vet att det finns minst en duktig akvarist på odla.
Kan inte vattenloppor vara ett kräftdjur? De ser ju ut som det iallafall.
Solstorm
27-02-2008, 16:07
Det är små kräftdjur som också kallas för vattenloppor.
Jan Lindgren
27-02-2008, 21:23
Hej! Daphnier är en grupp små kräftdjur som lever i vatten. De övervintrar som "ägg" och honorna föder levande ungar hela sommaren utan parning. På hösten föds hannar och de parar sig. Daphnierna lever av svävalger och bakterier. De är bra på att hålla vattnet klart i dammar. De förökar sig snabbt. På den tiden jag höll på med fiskar så odlade jag daphnier i barnpooler. Det bästa fodret är färskt hästgödsel men du kan använda konstgödsel för att stimulera algerna. Hästgödsel ger näring åt colibakterier. Du kan hitta information i akvarieböcker eller i klassikern "Vad jag finner i sjö och å". MVH Jan Lindgren
Trädgårdsmästarn
27-02-2008, 22:05
Hej Jan! Ditt inlägg väcker en massa barndomsminnen när man odlade föda till sina fiskar, får se om man får några barnbarn som blir intresserade av fiskar, själv hade jag databarn men snälla och goa var de ändå.
ängsvädd
28-02-2008, 08:10
CITAT (Jan Lindgren @ 27-02-2008, 21:23)  Hej! Daphnier är en grupp små kräftdjur som lever i vatten. De övervintrar som "ägg" och honorna föder levande ungar hela sommaren utan parning. På hösten föds hannar och de parar sig. Daphnierna lever av svävalger och bakterier. De är bra på att hålla vattnet klart i dammar. De förökar sig snabbt. På den tiden jag höll på med fiskar så odlade jag daphnier i barnpooler. Det bästa fodret är färskt hästgödsel men du kan använda konstgödsel för att stimulera algerna. Hästgödsel ger näring åt colibakterier. Du kan hitta information i akvarieböcker eller i klassikern "Vad jag finner i sjö och å". MVH Jan Lindgren Intressant info. Jag har lagt till daphnier som föda åt vattensköldpaddor på min hemsida. Skulle man kunna släppa i ett gäng i akvarium också som rengörare?
Lars-Olof Arvids
28-02-2008, 08:30
Inte mycket att tillägga efter Jans utmärkta beskrivning. På somrarna brukar jag fånga Daphnia magna, en ganska stor art (ca 5 mm) som är vanlig i små sötvattenspölar vid klippstränder här i Bohuslän. I dammar i inlandet finns en mindre och rödare art som har sina massförekomster tidigt på våren. Vissa år, som nu, kan jag faktiskt fånga dem hela vintern. De är som sagt bra på att hålla vattnet rent från svävalger i dammar. Hos mig fungerar det utmärkt och dessutom kan man ju mata akvariefiskarna med överskottet. Har man fiskar i dammen blir dafnierna snart uppätna, och har man en filterpump sugs de in i den och fastnar. Vill man odla dafnier och inte har tillräckligt med alger och inte vill använda hästgödsel, kan man även mata dem med jäst som man löser upp i vattnet. Det gjorde jag när jag bodde i en lägenhet och inte hade dammen. I några månader fungerade det utmärkt, även om man får räkna med att kulturen så småningom dör och får startas om med nya dafnier.
Olle
Lars-Olof Arvids
28-02-2008, 08:40
CITAT (MimmiH @ 28-02-2008, 08:10)  Intressant info. Jag har lagt till daphnier som föda åt vattensköldpaddor på min hemsida. Skulle man kunna släppa i ett gäng i akvarium också som rengörare? Har du fiskar blir dafnierna uppätna, men i ett akvarium utan fiskar kan de fungera som renhållare mot svävalger ett tag. Tänk då på att inte ha för många. Trots att man ofta hittar massförekomster av dafnier i småpölar, är de känsliga för syrebrist. Det har många akvarister har fått erfara när de har fångat för mycket dafnier och hittat dem döda i spannen när de har kommit hem. Varmt vatten kan inte innehålla lika mycket syre som kallt, så de är känsligare i ett akvarium än i en damm. Döda dafnier förstör vattnet och måste sugas upp emellanåt. Även i ett akvarium gäller att dafnier lätt sugs in i en filterpump och fastnar. Men om man tänker på sådana saker är de väl värda att prova! Olle
ängsvädd
28-02-2008, 09:16
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 28-02-2008, 08:40)  Har du fiskar blir dafnierna uppätna, men i ett akvarium utan fiskar kan de fungera som renhållare mot svävalger ett tag. Tänk då på att inte ha för många. Trots att man ofta hittar massförekomster av dafnier i småpölar, är de känsliga för syrebrist. Det har många akvarister har fått erfara när de har fångat för mycket dafnier och hittat dem döda i spannen när de har kommit hem. Varmt vatten kan inte innehålla lika mycket syre som kallt, så de är känsligare i ett akvarium än i en damm. Döda dafnier förstör vattnet och måste sugas upp emellanåt. Även i ett akvarium gäller att dafnier lätt sugs in i en filterpump och fastnar. Men om man tänker på sådana saker är de väl värda att prova!
Olle Tack så mycket för intressant info. Det här med beteckningen vattenloppor för dafnier, är det bara ett trivialnamn?
Lars-Olof Arvids
28-02-2008, 09:23
Ja, det är bara ett trivialnamn. Dafnier är kräftdjur och inte alls släkt med riktiga loppor. Men de är små och simmar på ett hoppande sätt.
Olle
ängsvädd
28-02-2008, 09:26
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 28-02-2008, 09:23)  Ja, det är bara ett trivialnamn. Dafnier är kräftdjur och inte alls släkt med riktiga loppor. Men de är små och simmar på ett hoppande sätt.
Olle OK. Säljs även riktiga vattenloppor som foderdjur åt fiskar och sköldpaddor bl a?
Lars-Olof Arvids
28-02-2008, 09:33
Vad menar du med "riktiga vattenloppor"? Såvitt jag vet finns inga riktiga loppor i vatten, utan bara dafnier = vattenloppor. Sådana säljs ibland som foderdjur åt fiskar och sköldpaddor. Möjligen kan ordet vattenloppor någon gång användas i bredare bemärkelse för planktonkräftdjur och även innefatta Cyclops, Diaptomus m fl, men oftast är det bara släktet Daphnia som avses.
Olle
ängsvädd
28-02-2008, 10:32
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 28-02-2008, 09:33)  Vad menar du med "riktiga vattenloppor"? Såvitt jag vet finns inga riktiga loppor i vatten, utan bara dafnier = vattenloppor. Sådana säljs ibland som foderdjur åt fiskar och sköldpaddor. Möjligen kan ordet vattenloppor någon gång användas i bredare bemärkelse för planktonkräftdjur och även innefatta Cyclops, Diaptomus m fl, men oftast är det bara släktet Daphnia som avses.
Olle Tack, då vet jag.
CITAT (Jan Lindgren @ 27-02-2008, 21:23)  Hej! Daphnier är en grupp små kräftdjur som lever i vatten. De övervintrar som "ägg" och honorna föder levande ungar hela sommaren utan parning. På hösten föds hannar och de parar sig. Daphnierna lever av svävalger och bakterier. De är bra på att hålla vattnet klart i dammar. De förökar sig snabbt. På den tiden jag höll på med fiskar så odlade jag daphnier i barnpooler. Det bästa fodret är färskt hästgödsel men du kan använda konstgödsel för att stimulera algerna. Hästgödsel ger näring åt colibakterier. Du kan hitta information i akvarieböcker eller i klassikern "Vad jag finner i sjö och å". MVH Jan Lindgren Undrar just om Dahnier kan vara en hjälp att hålla vattnet i en damm fritt från alger. Har inga fiskar (och tänker inte skaffa några) och ingen filterpump. Däremot så har jag en cirkulationspump eftersom vi har en ganska lång bäck (ca 20m och 3m fallhöjd).
Jan Lindgren
02-03-2008, 20:17
Hej Embees! DEt är absolut värt att pröva om du har besvär med svävalger. Jag släppte i daphnier i min damm när den var ny eftersom vattnet var mycket grumligt. Det fungerade utmärkt. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 02-03-2008, 20:17)  Hej Embees! DEt är absolut värt att pröva om du har besvär med svävalger. Jag släppte i daphnier i min damm när den var ny eftersom vattnet var mycket grumligt. Det fungerade utmärkt. MVH Jan Lindgren Var får man tag i Daphnier? Och när är lämpligt att släppa i dem i dammen? Nu eller om en månad? Jag har noterat att alla insekterna -som har övervintrat- redan är igång och far runt i dammen. Likaså har trådalgerna börjat växa till.
Jan Lindgren
06-03-2008, 11:57
Hej! Det kan ibland vara besvärligt att få tag i en startkultur. Det enklaste brukar vara att undersöka parkernas fågeldammar. Finns det inte fisk brukar det finnas daphnier. Daphnierna har nog inte satt igång att föröka sig ännu men hittar du några så är det bara att släppa i dem. Har du inga fågeldammar i närheten så får du leta i näringsrika pölar senare i vår. MVH Jan Lindgren
ängsvädd
06-03-2008, 22:03
CITAT (embees @ 03-03-2008, 11:03)  Var får man tag i Daphnier? Kolla med akvarieaffärer, zooaffärer, akvarieföreningar. Akvarieföreningar hittar du på SARF:s hemsida http://www.sarfakvarist.se/
Om jag nu lyckas få tag i Dafnier, när är det lämpligt att släppa ut dem i dammen? Hur klarar de trådalger? Har upptäckt att med det återvändande ljuset så har också trådalgerna dykt upp.
Jan Lindgren
16-03-2008, 10:24
Hej! Tyvärr så är daphnier filtrerare så trådalgerna bryr de sig inte om. Prova kräftor. Risken är att kräftorna äter upp även önskvärda grönsaker. Du kan släppa i daphnierna när du vill. MVH Jan Lindgren
Solstorm
16-03-2008, 10:41
Dafnierna äter inte trådalger men kanske det som göder trådalgerna. På sikt blir det då mindre alger. Trådalger kommer av för mycket fosfor och järn i vattnet.
CITAT (Solstorm @ 16-03-2008, 10:41)  Dafnierna äter inte trådalger men kanske det som göder trådalgerna. På sikt blir det då mindre alger. Trådalger kommer av för mycket fosfor och järn i vattnet. Hur får man för mycket fosfor och järn i vattnet i dammen? Jag har inte hällt i det, så var kan det då ha kommit från? Dammen är inte ens ett år gammal. När jag planterade vattenväxterna i fjol så fick varje planta en egen stor behållare med en gödningskula mitt i roten. Trådalger är ett skit. Fram tills nu så har vi haft kristallklart vatten. Vi har inga fiskar och tänker inte skaffa några heller.
Solstorm
17-03-2008, 00:46
Fosfor och järn kan finnas naturligt i vattnet. Mycket troligt att det var järn i gödningskulorna. Växterna behöver järn men en del gödningar innehåller för mycket i förhållande till andra näringsämnen. Lera innehåller också mycket järn, och man använder ju näckroslera.
Hornsäv är nog den växt som är bäst på att ta upp fosfor tror jag.
Om du inte har några fiskar så bildas det antagligen dåligt med nitrat. (Nitrat är en form av kväve, ska inte förväxlas med nitrit som är ytterligare en form av kväve). Då har du antagligen för mycket fosfor i förhållande till nitrat. Eftersom du inte har några fiskar i så skulle du kunna lägga i lite kalksaltpeter. Det är ju rent kväve. Egentligen är kaliumnitrat bättre men det är svårt att få tag på. Om du hade haft fiskar i så hade kalksaltpetern varit giftigt, men eftersom du inga har så skulle det kunna gå bra.
Men beroende på hur mycket järn och fosfor du har så riskerar du att få en ökad algtillväxt ända tills fosforn är förbrukad. Det är svårt att komma med idiotsäkra tips, det finns så många saker som spelar in.
Om jag hade varit i ditt ställe så hade jag köpt vattentester för fosfor (PO4) järn (FE) och nitrat (NO3). Du skulle kunna byta så mycket vatten som möjligt för att bli av med en del fosfor och järn. Mät igen när du har bytt vattnet. Därefter kan du lägga i LITE kalksaltpeter och mäta kontinuerligt så du håller nitrathalten uppe. Jag rekommenderar akvarietester av märket JBL.
Annars finns det ju uvljus som tar bort alger. En del tycker det är toppen, en del är mindre nöjda med det.
CITAT (Solstorm @ 17-03-2008, 00:46)  Fosfor och järn kan finnas naturligt i vattnet. Mycket troligt att det var järn i gödningskulorna. Växterna behöver järn men en del gödningar innehåller för mycket i förhållande till andra näringsämnen. Lera innehåller också mycket järn, och man använder ju näckroslera.
Hornsäv är nog den växt som är bäst på att ta upp fosfor tror jag.
Om du inte har några fiskar så bildas det antagligen dåligt med nitrat. (Nitrat är en form av kväve, ska inte förväxlas med nitrit som är ytterligare en form av kväve). Då har du antagligen för mycket fosfor i förhållande till nitrat. Eftersom du inte har några fiskar i så skulle du kunna lägga i lite kalksaltpeter. Det är ju rent kväve. Egentligen är kaliumnitrat bättre men det är svårt att få tag på. Om du hade haft fiskar i så hade kalksaltpetern varit giftigt, men eftersom du inga har så skulle det kunna gå bra.
Men beroende på hur mycket järn och fosfor du har så riskerar du att få en ökad algtillväxt ända tills fosforn är förbrukad. Det är svårt att komma med idiotsäkra tips, det finns så många saker som spelar in.
Om jag hade varit i ditt ställe så hade jag köpt vattentester för fosfor (PO4) järn (FE) och nitrat (NO3). Du skulle kunna byta så mycket vatten som möjligt för att bli av med en del fosfor och järn. Mät igen när du har bytt vattnet. Därefter kan du lägga i LITE kalksaltpeter och mäta kontinuerligt så du håller nitrathalten uppe. Jag rekommenderar akvarietester av märket JBL.
Annars finns det ju uvljus som tar bort alger. En del tycker det är toppen, en del är mindre nöjda med det. Visserligen har vi inga fiskar MEN jag vill gärna ha grodor och paddor samt alla insekter.... Hur tåler dom kalksalpeter eller kaliumnitrat? Tilläggas kan att vi har ingen filterpump men väl en cirkulationspump eftersom vi måste pumpa upp vattnet till vår bäcks början. Bäcken är låång och vattnet blir bra syresatt.
Solstorm
17-03-2008, 11:11
Kaliumnitrat tål de alldeles utmärkt. Fiskar tål inte kalksaltpeter, är osäker på hur känsliga grodorna är.
Om man ska använda uvlampa mot algerna så ska den sitta efter filtret så det passar nog inte så bra för dig.
Om du ändå pumpar upp vattnet så är det lätt att fixa ett filter själv. Låt vattnet från pumpen landa i en nätkorg, tex stor planteringskorg som man brukar ha för vattenväxter. Full den med grov sten så får du en grovfiltrering. Du kan bygga ut det så att det vattnet hamnar i en annan korg med finare grus, då blir det en finare filtrering. Det finns massa olika filtermaterial att köpa också. Ju finare desto bättre filtrerat. En liten varning bara. Ett väldigt fint filter slammar igen väldigt fort och behöver rengöras/spolas ur ofta.
Beroende på vad du har för pH och hårdhet i vattnet nu så kan du tänka på om du ska ha grus i filtret som är kalkfritt eller om det rent av skulle vara bra med kalkhaltigt grus.
CITAT (Solstorm @ 17-03-2008, 11:11)  Kaliumnitrat tål de alldeles utmärkt. Fiskar tål inte kalksaltpeter, är osäker på hur känsliga grodorna är.
Om man ska använda uvlampa mot algerna så ska den sitta efter filtret så det passar nog inte så bra för dig.
Om du ändå pumpar upp vattnet så är det lätt att fixa ett filter själv. Låt vattnet från pumpen landa i en nätkorg, tex stor planteringskorg som man brukar ha för vattenväxter. Full den med grov sten så får du en grovfiltrering. Du kan bygga ut det så att det vattnet hamnar i en annan korg med finare grus, då blir det en finare filtrering. Det finns massa olika filtermaterial att köpa också. Ju finare desto bättre filtrerat. En liten varning bara. Ett väldigt fint filter slammar igen väldigt fort och behöver rengöras/spolas ur ofta.
Beroende på vad du har för pH och hårdhet i vattnet nu så kan du tänka på om du ska ha grus i filtret som är kalkfritt eller om det rent av skulle vara bra med kalkhaltigt grus. Jag har kollat runt på nätet och på Vattenliv.nu hittade jag följande lösning till trådalger. Någon som har koll på om det här verkligen funkar? Tidigare har det inte funnits några bra metoder mot trådalger. Metoden med denna nya algremover bygger på att trådalgerna är beroende av att ta upp kalcium ut vattnet för sin tillväxt. Algremovern skickar ut elektromagnetiska vågor av olika frekvenser som aktiverar kalciumjonerna i vattnet. Eftersom trådalger (Spirogyra adnata) växer snabbare än något annat i dammen, absorberas de extra jonerna av algerna. Resultatet blir att de bokstavligen förgiftas och försvinner helt eller att tillväxten hämmas kraftigt. Inga andra levande organismer påverkas. En positiv bieffekt är att pumpar och filter får bättre flöde och täpps inte igen lika lätt. Praktiska tester under de senaste fyra åren har visat att trådalger i de flesta fall slutar växa eller dör inom två till sju veckor. Tekniskdata m.m. Kapacitet: En algremover klarar upp till 25 000 liter Effektförbrukning: 5W En lysdiod visar när den är på. Installation: Två kablar viras runt pumpslangen med och motsols.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|