ulrika falkman
27-02-2008, 17:01
Hej,
Skulle vilja ge mina tomater i växthuset (o gurkan o paprikan m fl) bästa förutsättningarna och undrar om ngn har tips på recept till bra jord?
Detta har jag tillgång till hemma:
-En öppen kompost som vi började med för 2 år sedan och som stått orörd sedan förra våren (ser ganska färdig ut) (blandat trädg avfall o matavfall)
-Brunnen hästgödsel
-Jord i en rabatt som jag inte börjat plantera i än men jorden är förbättrad 2 säsonger med kompost, hästgödsel m.m o är lucker o fin o "mörkbrun" till färgen. Ser i alla fall bra ut!
-Köpt planteringsjord och blomjord.
//Ulrika
Hej
Jag tycker att säga, du kan sätta ett tunt lager kompost i botten, och sen kan man lägga Plateringjord eller blommojord Vid omplantering sänks plantan så att jorden når upp till första bladparet, När plantorna utvecklat 2 - 3 bladpar så är det kanske dags att börja gödselvattna, Använd vanlig blomsternäring. Om plantorna får för lite näring så syns det på att färgen blir ljus. En bra gödslad planta skall vara kraftig och ha en kraftig mörkt grön färg. När plantan når 1 - 1.5 dm så kan man gödsla kraftigare. mitten/slutet av april kan man ställa ut plantorna i växthus om man har tillskottsvärme på nätterna. Temperaturen nattetid bör aldrig hamna under 10 grader. Plantera om ofta.
Obs: jag försöka att skicka till dig vad som viktigt om du har annan fråga kan du gör.
Lycka till, H:Bassam