|
Lilla Birka
27-02-2008, 18:29
[attachment=13994:skanna0011.jpg][attachment=13995:skanna0012.jpg]Håller på att röja i mitt "arbetsrum". Mycket bråte som samlats, och mycket som ska slängas! Men när jag hittade dessa föll jag i trance............................................................  kan jag slänga dem, tror ni?
Aqvakul
27-02-2008, 18:33
Neej, inte slänga..... känner igen dem så väl.
Hustrun, som annars är en riktig hejare på att slänga, har en stor kartong i sina gömmor.....
För min del var det först bokmärken, sen blev det "filmisar".......
Solstorm
27-02-2008, 18:33
Naturligtvis så ska man inte slänga sina skatter. Jag har mina bokmärken kvar. Åh, så vackra de är. Mina barn har aldrig förstått värdet av dem. Vet inte vad jag ska göra med dem. Plats tar de. Samlar damm gör de. Men åh så vackra de är.
Lilla Birka
27-02-2008, 18:40
Så klart att jag inte kan slänga dem!  Jag frågade mera ifall ni trodde att jag KUNDE slänga dem, nej, det går ju inte.  Även om de bara samlar damm, inte är till någon nytta eller har något större pengavärde så går det inte bara!
Åh så fina! Jag har oxå kvar mina i källaren nånstans, jag var helt galen i änglar minns jag , samlade på alla änglar jag kom över, tom tvingade mina stackars kompisar att byta fast dom inte ville...
När jag var i tonåren råkade vi ut för en källarbrand i mitt föräldrahem, mycket blev förstört men mina bokmärken klarade sej! Fast de var väldigt sotiga, jag höll på en hel eftermiddag med att försiktigt tvätta bort sotet på allihop! Än i dag kan man se lite sotrester på några av bokmärkena. Jag blev riktigt sentimental när jag såg dina fina bokmärken!
Aqvakul
27-02-2008, 19:09
De med glitter var ju särskilt fina.... Det fanns lite grabbigare märken oxå, typ bilar och flygplan som ibland var helt fyrkantiga........ (väntar mig en snabb replik på det sista... )
Snöflinga
27-02-2008, 19:20
Blir riktigt nostalgisk när jag ser dina bokmärken  Mina egna har gått vidare til barn och barnbarn ... fast förra veckan inhandlade jag faktiskt en bokmärkskarta för att ha till vad de egentligen är avsedda till ... ja, just det, som bokmärken i böcker Avskyr vikta hundöron i böcker så mina bokmärken brukar vara av de mest skilda slag, går efter man tager vad man haver principen, tandpetare, gamla biobiljetter osv ... en gång hittade jag en tjugalapp i en halvläst bok
Eva-Helene
27-02-2008, 19:22
Mina favoriter var bilarna....och hästarna, så flicka jag var!
Alphaville
27-02-2008, 19:28
CITAT (Snöflinga @ 27-02-2008, 19:20)  Avskyr vikta hundöron i böcker så mina bokmärken brukar vara av de mest skilda slag, går efter man tager vad man haver principen, tandpetare, gamla biobiljetter osv ... en gång hittade jag en tjugalapp i en halvläst bok  Instämmer! Jag har alltid något slags bokmärke. Har ett svagt minne av att jag bytte bokmärke med granntjejerna. Mina bokmärken försvann tydligen när jag och brorsan städade. (Bouppteckning efter vår mamma) Saknar dem lite... De var inget värda pengar, men ändå.
Vilken nostalgitripp. Jag hade en pärm med bokmärken och hade sorterat dom i olika plastfickor, en med änglar, en med djur m.m. och så dom med glitter Har faktiskt pärmen kvar ser jag nu, den står i bokhyllan  en kär ägodel, trodde jag ställt upp den på vinden men inte då.
Kajsa i Arvika
27-02-2008, 22:07
Vet inte om jag var ett något udda barn... visst hade jag enstaka bokmärken som man hade i album eller "bytte med".. men annars klippte jag aldrig isär mina bokmärkeskartor.. har dem fortfarande liggandes hela..
Rensade i en byrå i vårt förråd för några veckor sedan..........o där hittade jag min skatt. En hel skokartong med bokmärken, en med klippdockor.o en bibba filmisar. Jag blev sittande hela kvällen  ..........o bara njöt o mindes  . Presens förvandlades till imperfekt några timmar där plötsligt. Nostalgi på hög nivå......för både dig Lilla Birka o mig o många andra tydligen.
mamamaggan
27-02-2008, 23:47
Varför inte rama in dem och sätta upp på väggen ? Tror jag att jag skulle göra om jag hade några .
aanderss
28-02-2008, 00:08
CITAT (Lilla Birka @ 27-02-2008, 18:29)  [attachment=13994:skanna0011.jpg][attachment=13995:skanna0012.jpg]Håller på att röja i mitt "arbetsrum". Mycket bråte som samlats, och mycket som ska slängas! Men när jag hittade dessa föll jag i trance............................................................  kan jag slänga dem, tror ni? nä
sqrulan
28-02-2008, 09:32
Det finns ju samlare som gärna betalar en slant.Har sett att det finns bokmärken på tradera också.
Nej, inte slänga bokmärken! Jag har en låda bokmärken jag också. Mycket hästar och blommor, en hel del änglar. Mest gillade jag de riktigt gamla bokmärkena (såna jag fått av mormor) eller de som såg gamla ut. Ohhhh, ljuva barndom!
CITAT (aq42 @ 27-02-2008, 19:09)  De med glitter var ju särskilt fina.... Det fanns lite grabbigare märken oxå, typ bilar och flygplan som ibland var helt fyrkantiga........ (väntar mig en snabb replik på det sista... )Har inte läst den här tråden förrän nu. Känner att jag bara måste göra dig till viljes , Don efter person! Killar är mer kantiga och tjejjer är mer rundade i hörnen...
Miamamma
28-02-2008, 15:50
Som den obotliga samlare jag är så har jag kvar både bokmärken och filmisar. Små plastbokstäver som man kunde häkta ihop till halsband,shells guldpengar,nyckelringar med andra bensinbolag,orkesterkort,fina tänsticksaskar (även i trä), kaffeburk lindad med plastband...........
Har missat den här tråden. Nej nej nej.....inte kasta gamla bokmärken. Fy skäms att ens tänka tanken.
Nej inte ska man slänga bokmärken! Inte pga de skulle ha något pengavärde... men nostalgi.
CITAT (aq42 @ 27-02-2008, 19:09)  De med glitter var ju särskilt fina.... Det fanns lite grabbigare märken oxå, typ bilar och flygplan som ibland var helt fyrkantiga........ (väntar mig en snabb replik på det sista... )Hmmm...fyrkantiga flygplan!
Det fanns några som vi kallade"gammalmodiga", och de stod högt i kurs.De var som krackelerade i färgerna, ofta blom-motiv eller änglar...
Undrar var mina är, måste ta och leta fram dem...
ingrid fuxwall
28-03-2008, 21:24
Själv har jag några lådor och aldrig att jag göra mig av med dem - en del är ärvda och måste vara kring 60 år.
Fyrkantiga flygplan har jag en del - alltså fyrkantiga bokmärken.
ingrid
Aqvakul
28-03-2008, 21:25
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-03-2008, 21:24)  Själv har jag några lådor och aldrig att jag göra mig av med dem - en del är ärvda och måste vara kring 60 år.
Fyrkantiga flygplan har jag en del - alltså fyrkantiga bokmärken.
ingrid Fyrkantiga bokmärken med flygplan.....
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2008, 21:25)  Såna hade brorsan och jag tyckte att dom var jättetråkiga. Nä, hästar skulle det vara!
Aqvakul
28-03-2008, 21:30
CITAT (Cacki @ 28-03-2008, 21:28)  Såna hade brorsan och jag tyckte att dom var jättetråkiga. Nä, hästar skulle det vara! Hästar, nej så tjejigt - flygplan skulle det va!!
Biggles säger jag bara. Bläää! Gröna bokryggar, nä tacka vet jag röda. Lotteböckerna,Annikaböckerna, Britta och Silver och...och....... ja jisses...suck...
Aqvakul
28-03-2008, 22:00
CITAT (Cacki @ 28-03-2008, 21:52)  Biggles säger jag bara. Bläää! Gröna bokryggar, nä tacka vet jag röda. Lotteböckerna,Annikaböckerna, Britta och Silver och...och....... ja jisses...suck... Femböckerna då?
Enid Blyton var det väl som skrev dem. Japp ... har en hel serie som barnen fått ta med sig.
ingrid fuxwall
28-03-2008, 22:02
Snabba kast här, ena stunden bokmärken och nästa bokryggar.
ingrid
Aqvakul
28-03-2008, 22:04
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-03-2008, 22:02)  Snabba kast här, ena stunden bokmärken och nästa bokryggar.
ingrid ja, här är vi sådär modernt flexibla....
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-03-2008, 22:02)  Snabba kast här, ena stunden bokmärken och nästa bokryggar.
ingrid Oj! Mitt fel, f´låt! For visst iväg på en liten nostalgitripp..
ingrid fuxwall
28-03-2008, 22:07
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2008, 22:04)  ja, här är vi sådär modernt flexibla....  Så ska det ju vara - har en förskräckligt massa böcker också så även här kan jag hänga på - kan man sälja sådana? Biggles från 40 talet och de andra från 60 talet. ingrid
Klart man kan sälja dem men har du inga barn eller barnbarn som vill ha dem. Synd att sälja en sådan skatt...
Ciczi
anna_rispan
29-03-2008, 12:52
Lilla Birka: det var jättefina bokmärken!!
Jag satte in alla mina bokmärken i album rätt sent, tror det var på gymnasiet jag rensade klart och satte in de sista. Mellan bokmärkesåldern och tills dess så hade de legat i en enda hög några av märkena. När allt var insatt i album hade jag prydligt sorterat upp änglar och älvor, hundar och katter, vilda djur och övrigt. Blir också sugen på att titta på dem igen!! Men de ligger underst i förrådet så det blir nog inget av med det.
Limeblossom
29-03-2008, 13:05
 Ja, jag har mina kvar jag med. Mina pojkar tyckte dom var fina men jag tvivlar på att dom kommer att vilja ha dom senare. Mina bästa är några efter mamma, bla en stor blomkorg och en fyrkantigt med noshörningar på. Alla killar ville ha noshörningarna men mamma bytte inte bort dom och jag gjorde det absolut inte. Tyvärr försvann en hel del av mina märken när jag glömde dom hos en "vän". Blir nästan sur nu med när jag tänker på det.
CITAT (Netha @ 28-03-2008, 22:02)  Enid Blyton var det väl som skrev dem. Japp ... har en hel serie som barnen fått ta med sig.  Åh 5-böckerna......jag tänker på dem ibland......tänk så bra de var (tyckte man då i alla fall). Jag undrar hur det skulle vara att läsa dem idag ? Man kan även göra små fina tavlor med bokmärken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|