GrönaEllinor
Hej alla erfarna odlare!

Jag har precis förverkligat min dröm och blivit ägare till en kolonilott. yahoo.gif Problemet är bara att jag inte kan någonting. dunno.gif Jag har under mina ungdomsår hjälpt min hängivne far i trägården men sedan han blev sjuk och för inte så länge sedan gick bort har jag ingen expert att fråga. Det märks också nu att jag inte kan mycket själv, jag gjorde bara som han sa.

Så hjälp mig förverkliga min dröm om en strålande kolonilott med blommor och grönsaker. sos.gif

Var börjar jag?

Tack!

//E
magdalena81
Hej!
Jag är själv ganska ny, har min kolonilott sedan 2 år tillbaka och jag kunde ingenting i början.
Det som jag kan tippsa dig om är att fråga så mycket du kan av dina koloni grannar. Mina hjälpte gärna och mycket.
För det andra läsa så mycket som möjligt här på Forumet. Det är galet hur mycket nyttigt man får här.
Lycka till!

jenniepennie
CITAT (magdalena81 @ 27-02-2008, 19:24) *
Hej!
Jag är själv ganska ny, har min kolonilott sedan 2 år tillbaka och jag kunde ingenting i början.
Det som jag kan tippsa dig om är att fråga så mycket du kan av dina koloni grannar. Mina hjälpte gärna och mycket.
För det andra läsa så mycket som möjligt här på Forumet. Det är galet hur mycket nyttigt man får här.
Lycka till!

Stämmer med mig på alla punkter! smile.gif
Wilmer
Hej och välkommen! Hoppas du får mycket kul på din nya lott.

Det är svårt att ge dig några konkreta råd utan att veta något om hur lotten ser ut i dag. Är det en ren "odlingslott" med bara öppen jord? Finns där ett hus? Finns perennrabatter / träd? Beskriv så tror jag säkert det finns någon som kan komma med bra tips! Själv är jag ingen veteran, men kan säkert klämma fram något..

Jag har startat en "kolonilottstråd" kolla gärna i den också!
kolonilottstråd

Kicki
Inger S
Hej och välkommen hit och grattis till kolonilotten. Jag började mitt koloniliv 2000 på våren. Fick då rådet att vänta första säsongen och se vad som kom upp av det som tidigare lottägare hade satt. Jag var förstås odlingssugen, men satsade på att odla blommor i krukor - både från frön och även köpta plantor. I odlingslandet satte jag potatis, morötter mm. Ganska säkra kort.

Jag hade nog som Du gjort i stort sett vad far och mor bett mig göra under min uppväxt. I övrigt hade jag ju krukväxter i fönstren och massor med blommor på balkongen hemma. Vet Du - jag tror att det Du och jag och många fler fått med oss av våra föräldrar har givit oss en bra start och en god känsla för växtlighet och trädgårdslust. Man lär sig av sina misstag och så säger jag som Magdalena "fråga grannar" på koloniområdet.

Vill skicka med ord som en äldre trädgårdsmästare sa till mig när jag frågade honom hur lång tid det tog för honom att bli fullärd.
Han sa "Fullärd blir man aldrig och Du ska veta att ju mer man lär sig ju mer förstår man hur lite man kan och vet."

Lycka till i Ditt Paradis på jorden. /Inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon