Eva Welam
27-02-2008, 19:10
Jag tog in mina guldfiskar i höstas för förvaring i akvarium. Jag var lite rädd för att dom skulle dö i dammen i vinter. Nu funderar jag på när jag kan släppa i dom igen. Ska dammen ha samma temperatur som akvarievattnet eller klarar dom ett antal graders skillnad?
Vore glad om någon som vet lite om detta kan svara!
Mvh
Eva Welam
Maggan H
27-02-2008, 22:21
Generellt inte innan 1 maj, de kan få en chock av att släppas ut med plötsliga nattemperturer. Du måste också gradvis vänja dem både vid vattenkvalitén och temperaturen i dammen genom att tillsätta lite vatten från dammen till spannen när det blir dags under ca en timmes tid. Häll i ca en 1 liter, ta ut lika mycket från spannen varje gång.
Temperaturen bör överstiga +10 på bottnen och vara ca +15 på ytan. Sen ställer du spannen med fiskarna på en grund plats i dammen och väntar i två timmar. Då har vattnet i spannen samma temperatur som i dammen. Mata inte fiskarna på två veckor. De går i en lätt vila vid temperaturbytet och behöver aklimatisera sig innan de börjar äta igen.
Solstorm
28-02-2008, 21:13
Vänta tills det blir varmare ute. Nu är det ju väldigt stor skillnad på temperatur. Om ett tag tar du ut fiskarna i en spann med lite vatten i . Häll i en dl dammvatten åt gången. Låt det ta lång tid att fylla spannen. Ev kan du tömma ut lite vatten ur spannen och fortsätta hälla i dammvatten lite åt gången. Det är ju inte bara temperaturen de ska vänja sig vid. Det skiljer ju ofta i pH, hårdhet, mineraler och annat i de olika vattnen. Det är mycket viktigt att man tar det stegvis.
Detsamma gäller när man köper akvariefisk. Det är inte bara temperaturen utan alla de andra värdena som är viktiga att fisken får vänja sig stegvis vid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.